×

آب بندان و اشتغال زایی

  • کد نوشته: 7575
  • ۱۳۹۵-۰۹-۰۶
  • 139 بازدید
  • ۰
  • همین هفته پیش بود که در رسانه ها و فضای مجازی مطلبی از سوی نماینده محترم شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل منتشر شد که در آن به موضوع توسعه اشتغال توسط آب بندان اشاره شده بود موضوعی که در طول یک هفته گذشته از سوی سایت ها و گروه های مخالف نماینده، به شدت مورد تمسخر […]

    آب بندان و اشتغال زایی
  • همین هفته پیش بود که در رسانه ها و فضای مجازی مطلبی از سوی نماینده محترم شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل منتشر شد که در آن به موضوع توسعه اشتغال توسط آب بندان اشاره شده بود
    موضوعی که در طول یک هفته گذشته از سوی سایت ها و گروه های مخالف نماینده، به شدت مورد تمسخر قرار گرفت ، و باید به حال اینان تاسف خورد که بدون اطلاع و حتی یک جستجوی ساده اینگونه یک موضوع و طرحی که میتواند موجبات اشتغال بسیاری از جوانان منطقه را فراهم آورد به تمسخر میگیرند.

    در این آشفته بازار سیاه نمایی شاید برای بسیاری این سوال مطرح شده باشد که اصلا آب بندان چیست و چگونه میتواند به اشتغال کمک کند.

    آب بندان در واقع یک استخر ذخیره خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید به نوعی می توان گفت که این سازه مختص استان های شمالی کشور است که در زبان گیلکی به آن سل نیز میگویند
    آب بندان بعنوان یک اکوسیستم آبی در فرآیندهای محیط زیست، منبع تأمین آب آبیاری، پرورش ماهی، اکوتوریسم، ایجاد اشتغال و کمک به توسعه روستایی حائز اهمیت است . سالانه تعداد زیادی از بهره برداران از طریق فعالیت در کشاورزی، پرورش ماهی و گردشگری در بسیاری از جاها امرار معاش می کنند.

    ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی کشور ، به صراحت بیان میکند که آبزی پروری در منابع آب های نیمه طبیعی (آب بندها و دریاچه های پشت سدها) تحت نظارت وزرات نیرو ، پس از هماهنگی و کسب مجوز از وزارت مذکور بلامانع است.

    آب بندان ها به یکی از اصلی ترین دلایل جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها هستند و موجب اشتغال پایدار در روستاها را فراهم میکند .

    براساس اطلاعات و اسناد موجود ، سهم تولید ماهیان پرورشی در آب بندان های استان همجوار ، مازندران ، نسبت به ماهیان گرمابی استان بیش از ۸۰ درصد بوده است.

    بنابراین پیشنهاد میشود آن گروه مخالف که در برخی پست های اداری و دولتی شهر و استان و کشور نیز دارای مناسب شغلی خوبی هم هستند و البته در طول این سالها هم برنامه ای برای اشتغال جوانان این شهر نداشتند ، کمی به دموکراسی پایبند باشند و سعی کنند به جای تمسخر و استهزا به اجرای طرحی زود بازده که پشنهادش از سوی نماینده محترم شهر داده شد عمل کنند .

    حامد رمضانی

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=7575

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *