×

استقبال چشمگیر گردشگران نوروزی از ماسوله

  • کد نوشته: 14117
  • ۱۳۹۶-۰۱-۰۷
  • 93 بازدید
  • ۰
  • تاکنون حدود ۵۰ هزار گردشگر نوروزی از ماسوله دیدن کردند. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»، شهرک تاریخی ماسوله در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی رشت و ۲۵ کیلومتری فومن واقع شده و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است. چموش‌دوزی، جوراب‌بافی، چاقوسازی، عروسک‌بافی و شیرینی‌های محلی […]

    استقبال چشمگیر گردشگران نوروزی از ماسوله
  • تاکنون حدود ۵۰ هزار گردشگر نوروزی از ماسوله دیدن کردند.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم»، شهرک تاریخی ماسوله در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی رشت و ۲۵ کیلومتری فومن واقع شده و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است.

    چموش‌دوزی، جوراب‌بافی، چاقوسازی، عروسک‌بافی و شیرینی‌های محلی اگردک، کاکا و حلوای کنجدی از صنایع‌دستی و سوغاتی‌های شهرک تاریخی ماسوله است.

    اقلیم منطقه ماسوله در تابستان معتدل و مرطوب و در زمستان سرد و مرطوب بوده و طبق گواه تاریخ حدود ۸۰۰ تا یک‌هزار سال پیش مردمانی از نقاط مختلف سرزمین گسترده ایران به دلائل نامعلومی به منطقه ماسوله کوچ کردند و برخی از مردمان محلی نیز از منطقه‌ای به نام کهنه ماسوله واقع در ۶ کیلومتری شمال‌غرب این شهر با این افراد همراه شدند،کهنه ماسوله روی تپه‌ای به وسعت حدود هشت‌دهم هکتار قرار دارد و آثار پایه دیوارها‌ی بناهای سنگی روی آن قابل مشاهده بوده و در اتاق‌های این منطقه آثاری از ظروف سفالی و ابزار فلزی متعلق به قرون پنجم و ششم هجری قمری به دست آمده است.


    زبان مردم ماسوله تالشی «لهجه ماسوله‌ای» بوده و جمعیت آن تا سال ۱۳۲۰ بالغ بر ۳۰ هزار نفر می‌شد که بر اثر اصلاحات ارضی، توسعه راه‌ها و نیز زلزله خرداد ۱۳۶۹ مهاجرت‌ها در این ناحیه افزایش و جمعیت آن به شدت کاهش یافت.

    معماری ماسوله منحصر به‌فرد بوده و غالباً وقتی از کوچه‌ای می‌گذریم از روی بام چند خانه عبور می‌کنیم و ارتباط این گذرگاه‌ها توسط پله‌های سنگی است که نمای کلی روستا را یکپارچه‌تر و زیباتر می‌کند.

    خانه‌ها بیشتر دوطبقه و به ندرت یک و یا سه طبقه بوده و دالان، سیاه‌چال، انبار، پله‌های بلندی که طبقه همکف را به طبقه دوم می‌پیوندد، اتاق نسبتاً‌ بزرگی که محل پذیرایی میهمان و اتاق کوچک‌تری که نشیمن‌گاه دائمی ساکنان خانه است و … بخش‌های یک خانه بزرگ و کامل را در ماسوله تشکیل می‌دهد.

    بیشتر ماسوله‌ای‌ها در سال یک بار روی بنای خانه‌های خود را با گِلی زرد و بام آن را با گِل کبود که هر دو از کناره ماسوله رودخان به دست می‌آید اندود می‌کنند.


    بازدید حدود ۵۰ هزار گردشگر از ماسوله

    شهردار ماسوله با اشاره به استقبال مسافران و گردشگران نوروزی از این شهرک تاریخی اظهار کرد: از آغاز سفرهای نوروزی تاکنون حدود ۵۰ هزار مسافر و گردشگر از شهر تاریخی ماسوله دیدن کردند.

    علی خلیلی با بیان اینکه برای اقامت مسافران در ماسوله ۱۵۰ واحد اقامتی تجهیز و آماده شده است، تصریح کرد: ۹۶ واحد پذیرایی هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر و مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی با ظرفیت پذیرش بیش از سه هزار نفر در ماسوله آماده شده است.

    وی با اشاره به اینکه تمام امکانات برای پذیرایی از گردشگران نوروزی آماده است، گفت: پارکینگ و امکانات رفاهی برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم شده و هر ساله شهرک تاریخی ماسوله پذیرای هزاران گردشگر است.

    به گزارش گیل و دیلم، جنگل‌های منطقه ماسوله پوشیده از درختان راش، آزاد، بلوط، توسکا و زبان گنجشک بوده و در گذشته درختان بسیاری از گونه آزاد و بلوط وجود داشت.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=14117

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *