×

یادداشت گیل و دیلم ؛
اهمیت سخنان دکتر پزشکیان ؛ ضرورت‌های مشورت با کارشناسان حرفه ای و تشکیل اتاق فکر

  • کد نوشته: 103484
  • ۱۴۰۳-۰۴-۰۴
  • 112 بازدید
  • ۰
  • در روزهای اخیر بارها از پزشک خوش نام آذری جناب دکتر پزشکیان که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند و خود سال ها در مدیریت کلان مشارکت داشته است بسیار به ضرورت بکارگیری کارشناسان و بهره گیری از اهل فن وکار شناسان در حوزه های مختلف را شنیدیم.....
    اهمیت سخنان دکتر پزشکیان ؛ ضرورت‌های مشورت با کارشناسان حرفه ای و تشکیل اتاق فکر
  • گیل و دیلم | در روزهای اخیر بارها از پزشک خوش نام آذری جناب دکتر پزشکیان که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند و خود سال ها در مدیریت کلان مشارکت داشته است بسیار به ضرورت بکارگیری کارشناسان و بهره گیری از اهل فن وکار شناسان در حوزه های مختلف را شنیدیم بعضا این ایده مورد انتقاد رقبا قرارگرفته اما به راستی در دنیا برای برون رفت از آزمایش و خطا و بالا بردن ضریب بهره وری وکاهش ریسک چه می‌کنند؟ باید اذعان کرد  یکی از آسیب‌های جدی در حوزه مدیریتی، گرفتار شدن تصمیم گیرندگان در گیر و دار مسایل اجرایی روزمره است. تا وقتی مدیران سرگرم طی روال‌های از پیش تعیین شده ، شرکت در جلسات، پاسخگویی به مراسلات و مانند اینها هستند، فرصت چندانی برای تفکر و اندیشه نخواهند یافت و در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر هم فرصت این کار را بیابند در تصمیم‌گیری ، تکیه بر تفکر منفرد دستیابی به موفقیت را تضمین نمی‌کند، بنابراین لازمه عبور از این چالش، ایجاد ساختاری است که بتوان از طریق آن فکر را غنی و بارور ساخت.

    پس می‌توان گفت که اتاق فکر یا اتاق کارشناسان حرفه ای مکانی مطالعاتی و پژوهشی است که در آن مطالعات و تحقیقات کاربردی انجام می‌شود و برای حل مسایل، خلق ایده‌های جدید و تدوین ایده‌‌های کلی شکل گرفته و پیشنهادهای خام به سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق و قابل اجرا تبدیل می‌شود. در اتاق کارشناسان، شکل‌گیری و تولید اندیشه‌ها تقویت گردیده و از نابودی و به دست فراموشی سپرده شدن آنها جلوگیری ‌می‌شود.

    شاید موضوع اتاق تخصصی کارشناسان، موضوع تازه و نو به نظر نرسد وگفته شود در همه موارد از کارشناسان استفاده می‌شود اما باید گفت نباید کارشناسان در اجرا یک طرح را با خالقان یک طرح ویا الگو اشتباه گرفت اما نقش ارزشمند اتاق‌‌های فکر و کارشناسان حرفه ای آن کارشناسی که مراد نظر دکتر پزشکیان است با ایده خلق شده در تعاملات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت خواهند داشت

    اگر مدیران در گذشته صرفا با تکیه بر دانش خود و حلقه محدود مشاوران به اداره امور عمومی سازمان همت می‌گماردند، اینک با بهره‌گیری از چنین ساز و کاری نمی‌توانند به اداره همه جانبه امور بپردازند و حتما نیاز به سازگاری دیگر و ارشدتر دارند، اتاق فکر تعریف شده کارشناسان در تصمیم‌گیری های خود با بهره‌گیری از تفکر جمعی، ضمن شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف خطاپذیری عملکرد خود را به حداقل کاهش دهند.

    توجه ویژه اهل تفکر و سیاست آنانی که آشنا به علم روز دارند به این کانون‌ها و همچنین بازبینی علمی مستمر و منظم آنها برای مصون ماندن از آسیب‌های احتمالی مساله‌ای ضروری است. ودر اینجاست که اهمیت سخنان نامزد ریاست جمهوری جناب پزشکیان بسیار مشخص می‌شود بکارگیری کارشناسان در زمینه های مختلف اهمیت پیدا می‌کند.

    رحمان پور _ لاهیجان

    نویسنده: رحمان پور

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=103484

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *