×

دکتر ابراهیم آذرپور : شهرستان لاهیجان بهترین منطقه جهت استقرار نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور است

  • کد نوشته: 5219
  • ۱۳۹۵-۰۶-۰۷
  • 175 بازدید
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، دکتر ابراهیم آذرپور اظهار داشت: شهرستان لاهیجان بهترین منطقه جهت استقرار نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور در استان گیلان است. آذرپور در ادامه تصریح کرد: لاهیجان در شرق استان گیلان واقع شده و از مساعدترین […]

    دکتر ابراهیم آذرپور : شهرستان لاهیجان بهترین منطقه جهت استقرار نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور است
  • به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، دکتر ابراهیم آذرپور اظهار داشت: شهرستان لاهیجان بهترین منطقه جهت استقرار نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور در استان گیلان است.

    آذرپور در ادامه تصریح کرد: لاهیجان در شرق استان گیلان واقع شده و از مساعدترین شرایط اقلیمی و خاکی مورد نیاز جهت رشد و نمو بهینه گیاه بامبو برخوردار می باشد. وی در ادامه افزود: شرایط حاکم بر این شهرستان از لحاظ اکولوژیک قادر است نیازهای ضروری توسعه بامبو را فراهم سازد.

    وی اذعان داشت، تأسیس مرکز تحقیقات بامبو در لاهیجان به عنوان قطب بامبوی کشور، علاوه بر تسهیل پایش بخش عظیمی از ذخایر مادری بامبوی گیلان که در این شهرستان واقع است، در روند ترویج کشت، پرورش، و توسعه کاربرد آن نیز موثر می باشد.

    عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی گیلان با بیان این نکته که بامبو سریع الرشدترین گیاه جهان است، افزود: تاکنون در حدود ۱۵۰۰ گونه از این گیاه شناسایی شده است.

    وی با اشاره به توزیع جغرافیایی گیاه بامبو در سطح جهان، اظهار داشت: گونه های بامبو در سراسر جهان علی الخصوص در عرض جغرافیایی ۴۶ درجه شمالی تا ۴۷ درجه جنوبی و در ارتفاع چهار هزار متری از سطح دریا پراکنش یافته اند ولی به طور معمول گونه های مفید و برخوردار از کیفیت بالای آن در قاره آسیا یافت می شوند. اگرچه تعدادی از گونه های بامبو قادر به رشد در نواحی اروپا و شمال آمریکا هستند، اما بامبو در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان از تنوع گونه ای و توزیع بسیار فراوانی برخوردار می باشد.

    دکتر آذرپور با تأکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به آئین های بومی محلی و رسومات کهن استان گیلان و لزوم تلفیق آنها با سبک زندگی نوین، گفت: زندگی مردم گیلان از لحاظ فرهنگی پیوندهای دیرین و عمیقی با گیاه بامبو خورده است. وی با اشاره به تاریخچه کشت و پرورش چای در گیلان و هم زمانی ورود بامبو همراه با آن به شهرستان لاهیجان گفت: این گیاه در ابتدا به منظور بافتن زنبیل‌های جمع آوری چای چیده شده از سطح باغات چای مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی رفته رفته کاربرد آن در صنایع مختلف ایران علی الخصوص صنایع دستی مرسوم گشت.

    عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی گیلان با تأکید بر این نکته که بخش قابل توجهی از صنایع دستی گیلان به ویژه شرق این استان وامدار توسعه بامیو است، گفت: در خاستگاه اصلی بامبو یعنی شهرستان لاهیجان تمرکز بامبوزارها در دهستان لیالستان و بخش هایی از رودبنه است.

    وی با اشاره به اینکه صنعت بامبوبافی و صنایع وابسته به آن از گذشته در جزو صنایع اصلی منطقه لیالستان قرار داشته است، گفت: تعداد بامبوبافان این منطقه در طول سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته و از سطح باغات بامبو نیز کاسته شده است و عدم توجه ارگان های مسئول در این زمینه سراشیبی سقوط این صنعت پربازده در سطح جهان را که دیگر باید گفت روزگاری در ایران رونق داشت، تسهیل نموده و منجر به دلسردی باغداران و پرورش دهندگان بامبو و فعالان این رشته در کشور شده است.

    آذرپور با اشاره به حرکت مثبت و قابل تقدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در خصوص احیای نخستین خانه صنایع دستی گیلان در دهستان لیالستان لاهیجان که در خردادماه سال جاری اتفاق افتاد، تصریح کرد: این خانه که تنها خانه صنایع دستی گیلان است و به ۲ کارگاه تولید بامبو و سفال مجهز است، پس از گذشت ۳۸ سال احیاء شد تا نور امید فعالان بامبو به آینده ای روشن در دل ها زنده بماند.

    دکتر آذرپور با بیان اینکه یکی از آلوده ترین صنایعی که انرژی بالایی را نیز مصرف می نماید صنعت ساخت و ساز است، تصریح کرد: کاربرد تولیدات و پلیمرهای مصنوعی نظیر رایون (ابریشم مصنوعی)، نایلون، الیاف پلی استر، تیرک ها، دیوارها و سقف های پیش ساخته پلاستیکی و …، همچنین عدم توجه به مواد و مصالح بومی و طبیعی منطقه همانند گیاه بامبو منجر به انباشتگی مقادیر عظیمی از ضایعات تجزیه ناپذیر یا دیرتجزیه پذیر و آلوده کننده در طبیعت شده است. وی افزود: در تولید هر تن فولاد، دو تن گاز دی اکسید کربن تولید می شود در حالی که بامبو دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می کند.

    آذرپور گفت: در حال حاضر کاربرد بامبوها در زمینه های متعددی از جمله صنایع وابسته به ساختمان، پل سازی، مبلمان، طراحی فضای سبز و غیره در کشورهای توسعه یافته و همچنین در حال توسعه جهان گسترش یافته است.

    دکتر آذرپور با تأکید بر انطباق کامل اهداف و اساس شکل گیری مرکز تحقیقات بامبو بر پایه الگوی نجات بخش اقتصاد مقاومتی و حرکت در راستای اقدامات موثر و عملکرد جهادی، تصریح کرد: رسالت اصلی مرکز تحقیقات بامبو تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

    عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی گیلان در ادامه با تشریح رویکرد مدیریت جهادی و لزوم به کارگیری آن در راستای شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی استان افزود: یکی از اهداف مرکز تحقیقات بامبو تبدیل اراضی لم یزرع و نامرغوب (از نظر توسعه کشاورزی و تولید محصولات غذایی و دامی)، و همچنین جنگل های مخروبه استان به زمین ها و جنگل های تولیدی و پربازده از نظر اقتصادی است.

    وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی علمی متناسب با نیازهای امروز و فردای کشور ماست، و توسعه صنعت بامبو نیز در چهارچوب آن قرار خواهد گرفت، افزود: از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی، درون‌زا، مردم ‌بنیاد بودن و دانش ‌بنیان بودن است. در حوزه درون زایی، صنعت بامبو متّکی به امکانات و ظرفیت های انسانی، طبیعی و فنی موجود در داخل کشور است. وجود اراضی مساعد برای توسعه کشت و نیروی انسانی علاقمند و متخصص در استان از این جمله می باشد. از دیدگاه مردم ‌بنیاد بودن، صنعت بامبو ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصاد غیردولتی با تکیه‌‌ بر توان مردم و بخش خصوصی فراهم می نماید. شکل گیری تعاونی­های مردم نهاد کشت و پرورش بامبو از این جمله است. در بخش اقتصاد دانش بنیان که زیربنای اقتصاد مقاومتی نیز می باشد. ظرفیت ابداعات و نوآوری در بامبو بسیار بالا بوده و در آن می توان از دانش برای ایجاد ارزش افزوده بهره برد.

    آذرپور افزود: آشنایی کشاورزان توسط مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو با صنایع، تکنولوژی های روز و ماشین آلات مدرن دنیا جهت تبدیل این گیاه به محصولی با ارزش افزوده بیشتر موجب تشویق باغداران به پرورش آن و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و روی آوری به مشاغل کاذب، بهبود وضعیت معیشتی روستائیان، ایجاد صنایع وابسته و افزایش اشتغال جوانان می گردد.

    آذرپور با تاکید بر این که نام ایران و استان گیلان باید به ‌عنوان یکی از کشورها و مناطق دارای سابقه بامبو کاری، در صنعت بامبوی جهانی مطرح شود، گفت: تولید سالیانه بامبو در دنیا بیش از ۲۰ میلیون تن و ارزش تجارت جهانی و صنایع دستی آن حدود ۶۰ میلیارد دلار است. ایران تاکنون جایگاه ویژه ای در این تجارت پرسود جهانی نداشته است. اما با وجود همه این کاستی ها، تلاش های صورت گرفته از طریق سازمان بسیج علمی گیلان در سال ۹۴ و رایزنی های موثر پژوهشگران این سازمان با سازمان جهانی گیاه بامبو، منجر به معرفی ایران به‌عنوان کشوری با سابقه طولانی در تاریخ کشت و پرورش بامبوی جهان شد و شهرستان لاهیجان نیز به عنوان قطب بامبوی کشور معرفی گشت.

    آذرپور با تشکر از دکتر قدیانی ریاست سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور و سرهنگ درویشی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان در رابطه با صدور مجوز تأسیس نخستین مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبوی کشور در گیلان، اذعان داشت: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با هدف کمک به نهضت تولید علم و تبلور جهاد علمی در کشور تشکیل شده است تا با بهره گیری از ظرفیت های اقشار دانشور و تعامل با مراکز تحقیقاتی و دستگاه های علمی و پژوهشی کشور با ورود به موضوعات اولویت دار نقشه علمی جمهوری اسلامی ایران مسیر تولید علم را هموار ساخته و رسیدن به هدف را تسریع نماید. وی افزود: مجوز تاسیس مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج گیاه بامبو نشان دهنده توجه ویژه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور به حوزه تحقیقات و اقتصاد دانش بنیان در استان گیلان است که پس از نیازسنجی و همین طور امکان سنجی وجود مرکزی برای تحقیقات راهبردی گیاه بامبو در این استان (که دو سال به طول انجامید) به آن اعطا شده است.

    آذرپور در پایان با تأکید بر اهمیت راهبردی گیاه بامبو برای استان گیلان و چشم انداز توسعه پایدار آن در کشور، گفت: رشد اقتصادی کشور علی الخصوص در زمان کنونی وابسته به بهره برداری منطقی و بهینه از منابع خدادادی داخلی و ایجاد رونق اقتصادی با همت همه آحاد جامعه است. بامبو از ظرفیت های طبیعی و درون زاد کشور به ویژه استان گیلان بوده که احیا و توسعه آن مثال قابل لمسی از تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و صنعت را در پی خواهد داشت. مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج گیاه بامبو مسیر طولانی و پر فرازو نشیبی را در اعتلای این صنعت رو به زوال پیش روی خود دارد که در طی آن نیازمند همراهی و همیاری همه مسئولین کشور خصوصاً مدیران و مسئولین استانی است.

    منبع:سازمان علمی،پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=5219

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *