×

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان خبر داد: کشت کوتاه مدت صنوبر با ارقام موفق در گیلان

  • کد نوشته: 13065
  • ۱۳۹۵-۱۲-۲۰
  • 87 بازدید
  • ۰
  • رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی منابع طبیعی گیلان از بررسی کشت کوتاه مدت صنوبر با ارقام موفق در ایستگاه صنوبر صفرابسته آستانه‌اشرفیه خبر داد. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مریم فلاحی امروز با اشاره به ایجاد ایستگاه صنوبر صفرابسته از اوایل دهه ۴۰ شمسی اظهار کرد: ایستگاه صنوبر مذکور با توجه به نیاز […]

    رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان خبر داد: کشت کوتاه مدت صنوبر با ارقام موفق در گیلان
  • رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی منابع طبیعی گیلان از بررسی کشت کوتاه مدت صنوبر با ارقام موفق در ایستگاه صنوبر صفرابسته آستانه‌اشرفیه خبر داد.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» مریم فلاحی امروز با اشاره به ایجاد ایستگاه صنوبر صفرابسته از اوایل دهه ۴۰ شمسی اظهار کرد: ایستگاه صنوبر مذکور با توجه به نیاز و قابلیت‌های نهفته گیلان در منطقه آستانه‌اشرفیه در زادگاه گونه بومی صنوبر، سفید پلت ایجاد شده است.

    وی، ایستگاه صفرابسته را نخستین ایستگاه تحقیقاتی در زمینه صنوبر عنوان کرد و افزود: با تلاش محققان مرکز مذکور دستاوردهای بسیاری در زمینه زراعت صنوبر کسب شده به طوری که آثار انکارناپذیر آن در سبد درآمدی کشاورزان نمایان است.

    رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه ایستگاه صنوبر صفرابسته در جاده آستانه‌اشرفیه ـ کیاشهر واقع شده است، تصریح کرد: ایستگاه مذکور به مساحت ۱۰۵ هکتار به منظور آزمایش‌های مربوط به گونه‌ها و کلن‌های مختلف صنوبر و گونه‌های دیگر سریع‌الرشد اختصاص داده شده است.

    فلاحی از تعیین جدول حجم برای کلن‌های سازگار در ایستگاه صنوبر صفرابسته در گیلان خبر داد و بیان کرد: تعیین میزان تولید در هکتار توسط چهار کلن صنوبر در منطقه سراوان ـ رشت از دستاوردهای ایستگاه تحقیقاتی مذکور است.

    وی، بررسی مرحله نهایی سازگار صنوبر را از دستاوردهای ایستگاه صنوبر صفرابسته عنوان کرد و گفت: بررسی کشت کوتاه‌مدت صنوبر با ارقام موفق و احداث کلکسیون پایه مادری صنوبر از دیگر دستاورهای ایستگاه تحقیقاتی مذکور محسوب می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات و کشاورزی منابع طبیعی گیلان با اشاره به معرفی رقم صنوبر گیلدار در استان، خاطرنشان کرد: کاهش تولید و بهره‌برداری چوب از جنگل‌ها و افزایش تقاضا برای مصرف آن ضرورت توجه به زراعت چوب با کاشت درختان تندرشد صنوبر را به‌طور جدی‌تر نشان می‌دهد.

    فلاحی، دستیابی و معرفی ارقام پر محصول صنوبر و توسعه کشت آن را حائز اهمیت خواند و یادآور شد: مواد اولیه بسیاری از صنایع چوب از طریق کشت درختان سریع الرشد تامین می‌شود و رقم صنوبر گیلدار به عنوان رقم برتر در برنامه راهبردی زراعت چوب گیلان نقش‌آفرین است.
    منبع:فارس

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=13065

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *