×

رییس کل دادگستری استان گیلان خبر داد: ورود ۳۲۹ هزار پرونده طی ۹ ماه اخیر در گیلان

  • کد نوشته: 9084
  • ۱۳۹۵-۱۰-۲۰
  • 110 بازدید
  • ۰
  • رییس کل دادگستری استان گیلان گفت:در ۹ ماهه سال جاری حدود ۳۲۹هزار پرونده در دادگستری های استان وارد شده است و تقریبا به تمامی این پرونده ها با تلاش و کوشش قضات و کارمندان دستگاه قضایی رسیدگی و مختومه شده است که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است. به گزارش پایگاه خبری […]

    رییس کل دادگستری استان گیلان خبر داد:  ورود ۳۲۹ هزار پرونده طی ۹ ماه اخیر در گیلان
  • رییس کل دادگستری استان گیلان گفت:در ۹ ماهه سال جاری حدود ۳۲۹هزار پرونده در دادگستری های استان وارد شده است و تقریبا به تمامی این پرونده ها با تلاش و کوشش قضات و کارمندان دستگاه قضایی رسیدگی و مختومه شده است که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم احمد سیاوش پور در گزارش ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان با اشاره به شرایط خاص گردشگری، جمعیت متراکم گیلان و تردد مسافران اظهار کرد: امنیت در استان در سطح مطلوبی بوده و به جهت بافت فرهنگی و مذهبی بالای مردم گیلان،جرائم خشن در استان به نسبت سایر استان ها ناچیز است.

    وی در ادامه جرائمی مانند خشونت،برخورد و نزاع،ضرب و جرح،توهین و سرقت های خرد را دارای فراوانی بالایی در استان اعلام کرد و گفت: بروز چنین مسائلی در شان استانی دیندار و ولایتمدار با پیشینه کهن نیست.

    رییس کل دادگستری استان گیلان گفت:بسیاری از این ناهنجاری ها به دلیل پایین آمدن آستانه تحمل افراد است.

    سیاوش پور تعداد زیادی از درگیری ها را ناشی از تخلفات رانندگی عنوان کرد و افزود:عصبانیت ناشی از یک تصادف موجب ضرب و جرح و تشکیل پرونده قضایی در محاکم می شود در حالیکه با سعه صدر و تحمل می توان از بروز آن اجتناب کرد.

    این مقام ارشد قضایی استفاده از سلاح گرم در درگیری ها را بسیار ناچیز و سلاح سرد را نیز به ندرت ذکر کرد و گفت: عمدتا شاهد درگیری های لفظی و فیزیکی هستیم.

    سیاوش پور خاطرنشان کرد:مسئولان باید با بررسی و ریشه یابی این اینگونه مسائل، راهکارها و اقدامات عملیاتی که با موارد آموزشی همگام باشد را برای حل این مشکلات پیش بینی کنند.

    وی در ادامه پیشگیری از وقوع جرم را یکی از راه های اساسی مقابله با این معضل دانست و گفت:دستگاه قضایی تعامل سازنده ای با سایردستگاه های اجرایی و نهادهای امنیتی و انتظامی دارد تا به واکاوی ابعاد و جوانب مختلف این موضوع بپردازد.

    رئیس کل دادگستری استان همچنین پیشگیری وضعی را یکی از انواع پیشگیری ذکر کرد و افزود:باید مسیر زندگی مردم را به نحوی طراحی نماییم که بستر بوجود آمده برای جرائم آنی را کاهش داده شود.

    سیاوش پور اجرای احکام به موقع را یکی از بخش های مهم پیشگیری از جرم عنوان کرد و گفت:اگر مجرمین بدانند که در پی هر تخلفی سریعا مجازات می شوند کمتر به جنایت دست خواهند زد.

    وی ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری حدود ۳۲۹هزار پرونده در دادگستری های استان وارد شده است و تقریبا به تمامی این پرونده ها با تلاش و کوشش قضات و کارمندان دستگاه قضایی رسیدگی و مختومه شده است که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

    سیاوش پور یکی دیگر از مصادیق اقدامات پیشگیرانه را استفاده از تکنولو‍ژی و دانش روز را ضروری دانست و افزود:امروزه در کشورهای پیشرفته کمتر شاهد حضور فیزیکی پلیس در سطح شهرها بوده و کنترل الکترونیکی عامل بازدارنده ای در ارتکاب جرم محسوب می شود.

    رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی برای رفاه بشریت است،گفت:آنچه مهم است فرهنگ استفاده از آن است که در جوامع به درستی تشریح نشده است و باید اطلاع رسانی مناسب در این خصوص از سوی نهادهای ذیربط صورت پذیرد.

    وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از بداخلاقی های جامعه در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی است،تصریح کرد: برخی تبلیغات در فضای مجازی نیز موجب کلاهبرداری و سوءاستفاده های اقتصادی شده است که افراد جامعه باید در این زمینه هوشیار تر عمل کنند.

    رئیس شورای قضایی استان یکی از رویکردهای قانون آیین دادرسی کیفری جدید را الکترونیکی کردن دادرسی دانست و گفت:در گذشته ضابطین قضایی ابلاغیه ها را به منازل می بردند ولی در سامانه جدید تمامی افراد مکلف هستند در آن ثبت نام نموده و مشخصات فردی و راه های ارتباطی خود را اعلام کنند تا از همان طریق به آنان ابلاغ شود.

    وی استفاده ار سامانه ابلاغ الکترونیک(ثنا) را در توسعه تکریم ارباب رجوه،کاهش اطاله دادرسی و حفظ بیشتر حریم خصوصی افراد بسیار مثمر ثمر دانست و خواستار آگاهی رسانی بیشتر و بهتر عمومی به مردم شریف استان شد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=9084

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *