×

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از عضویت ایران در سازمان شانگهای میگوید

  • کد نوشته: 7278
  • ۱۳۹۵-۰۸-۲۲
  • 145 بازدید
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم و به نقل از ایرنا روسیه اعلام کرد: ایران به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای مشارکت فعال دارد و برجام موانع حقوقی برای عضویت ایران در این سازمان را از میان برداشته است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی […]

    سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از عضویت ایران در سازمان شانگهای میگوید
  • به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم و به نقل از ایرنا

    روسیه اعلام کرد: ایران به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای مشارکت فعال دارد و برجام موانع حقوقی برای عضویت ایران در این سازمان را از میان برداشته است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی بطور فعال در سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو ناظر مشارکت می کند.

    وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه به نقل از «ماریا زاخارووا» نوشت: ایران از سال ۲۰۰۵ عضو فعال سازمان همکاری شانگهای است و به عنوان ناظر در فعالیت های این سازمان مشارکت می کند.
    وی افزود: تهران در سال ۲۰۰۸ میلادی درخواست رسمی برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای ارایه داده و در انتظار تصمیم گیری در این مورد است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: پس از عقد برجام در ماه جولای سال ۲۰۱۵ برای حل و فصل وضعیت برنامه هسته ای ایران، تمام موانع حقوقی در مسیر عضویت این کشور در سازمان همکاری شانگهای از میان برداشته شده است.
    زاخارووا افزود: افغانستان هم یک نامزد دیگر برای عضویت در سازمان شانگهای است که درخواست خود را سال گذشته ارائه کرده است.

    وی یادآوری کرد: در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در اوفا در سال ۲۰۱۵ میلادی تصمیم به آغاز مراحل پذیرش پاکستان و هند در این سازمان گرفته شد.

    سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به امضای یادداشت تفاهم مربوط به تعهدات هند و پاکستان در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند در تابستان گذشته اظهار کرد: انتظار می رود این دو کشور در اجلاس آتی سران سازمان شانگهای در آستانه قزاقستان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ به عضویت این سازمان درآیند.

    وی در پایان با تاکید بر اهمیت گسترش سازمان همکاری شانگهای گفت: افزایش تعداد اعضای سازمان همکاری شانگهای یکی از ابزار مهم افزایش نقش و نفوذ این سازمان منطقه ای و توسعه ظرفیت های سیاسی و اقتصادی می باشد که در اولویت قرار دارد.
    سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان ‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در سال ۱۹۹۶ تشکیل شده‌ است.
    این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه ‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می ‌دهند.

    سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای ۵» است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.
    علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ میلادی و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و کشور افغانستان نیز در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

    سازمان اجلاس شانگهای سال گذشته به درخواست های پاکستان و هند پاسخ مثبت داد و سرانجام این دو کشور بعد از سالها انتظار به عضویت رسمی این سازمان پذیرفته شدند و مراحل آن به اجرا درآمده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=7278

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *