×

ضرورت تأسیس نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور در گیلان/لاهیجان بهترین منطقه برای استقرار نخستین مرکز بامبوی کشور است

  • کد نوشته: 9966
  • ۱۳۹۵-۱۱-۰۷
  • 132 بازدید
  • ۰
  • تنها دانشمند ایرانی حاضر در فهرست متخصصان جهانی بامبو خواستار تأسیس نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور در گیلان شد. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ابراهیم آذرپور از نخبگان و برترین‌های علمی گیلان در حوزه علوم کشاورزی به عنوان نخستین محقق برتر ایرانی در فهرست متخصصان جهانی بامبو حضور دارد. کتاب فهرست راهنمای متخصصان […]

    ضرورت تأسیس نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور در گیلان/لاهیجان بهترین منطقه برای استقرار نخستین مرکز بامبوی کشور است
  • تنها دانشمند ایرانی حاضر در فهرست متخصصان جهانی بامبو خواستار تأسیس نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور در گیلان شد.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ابراهیم آذرپور از نخبگان و برترین‌های علمی گیلان در حوزه علوم کشاورزی به عنوان نخستین محقق برتر ایرانی در فهرست متخصصان جهانی بامبو حضور دارد.

    کتاب فهرست راهنمای متخصصان جهانی بامبو معروف به «بامبوک» معتبرترین فهرست جهانی موجود در زمینه متخصصان، پژوهشگران و پیشگامان این گیاه ارزشمند در سراسر جهان است که توسط سازمان جهانی بامبو و شبکه بین‌المللی این گیاه که تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار دارد تهیه و بروزرسانی می‌شود اما تاکنون نام هیچ دانشمند ایرانی در آن ثبت نشده بود و برای نخستین بار در جهان نام یک پژوهشگر جوان گیلانی به عنوان تنها دانشمند ایرانی متخصص و پیشگام در حوزه گیاه بامبو توسط سازمان جهانی و شبکه بین‌المللی این گیاه در فهرست جهانی «بامبوک» قرار گرفت.

    *لاهیجان بهترین منطقه برای استقرار نخستین مرکز بامبوی کشور است

    آذرپور به عنوان مسؤول پژوهشکده گیاهان راهبردی سازمان بسیج دانشجویی گیلان بوده و شهرستان لاهیجان را بهترین منطقه برای استقرار نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور دانست و اظهار کرد: بامبو راهبردی‌ترین گیاه برای کاهش اثرات مخرب تغییر اقلیم در کشورهای جهان بوده و در مقایسه با دیگر گیاهان بیشترین درصد جذب دی اکسیدکربن اتمسفری که یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای دخیل در افزایش گرمای جهانی را به خود اختصاص داده است.

    ابراهیم آذرپور با بیان اینکه امروزه حدود یک‌هزار و ۵۰۰ گونه بامبو در سطح دنیا مورد شناسایی و رده‌بندی قرار گرفته است، افزود: بامبو سریع‌الرشدترین گونه گیاهی است که سرعت رشد برخی گونه ها به ۱۲۰ سانتی‌متر یا فراتر از آن در طول یک روز می‌رسد.

    وی با اشاره به اینکه بامبو پراکنش عمده‌ای در عرض‌های جغرافیایی ۴۶ درجه شمالی تا ۴۷ درجه جنوبی دارد، ادامه داد: بامبو در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان از تنوع گونه‌ای و توزیع بسیار فراوانی برخوردار بوده و گونه‌های پرکاربرد و برخوردار از کیفیت بالای آن در قاره آسیا یافت می‌شوند.

    این دانشمند ایرانی حاضر در فهرست متخصصان جهانی بامبو به ظرفیت موجود در این گیاه برای ایجاد اشتغال مولد به‌ویژه در مناطق روستایی استان اشاره کرد و خواستار تأسیس مرکز تحقیقات بامبو در گیلان شد.

    آذرپور با اشاره به اینکه شهرستان لاهیجان در شرق استان گیلان از مطلوب‌ترین شرایط اقلیمی و ادافیکی مورد نیاز برای رشد و توسعه بهینه گیاه بامبو برخوردار است، گفت: لاهیجان بهترین منطقه برای استقرار نخستین مرکز تحقیقات بامبوی کشور است.

    مسؤول پژوهشکده گیاهان راهبردی، شهرستان لاهیجان را قطب بامبوی کشور دانست و افزود: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس استان گیلان به عنوان پیشگام و پرچمدار علمی بامبوی کشور تاکنون مبادرت به برگزاری دو بزرگداشت علمی برای پاسداشت روز جهانی این گیاه در ایران کرده است.

    آذرپور ادامه داد: فعالیت‌های سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان در این زمینه به حدی چشمگیر بود که در مراسم «دومین بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران» ۲۸ شهریور ماه سال جاری، پیامی از سوی سازمان جهانی بامبو ویژه این بزرگداشت صادر شد.

    *فعالیت حدود ۶۰ هنرمند بامبوباف در لاهیجان

    وی به حرکت‌های مثبت، سازنده و قابل قدردانی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در زمینه احیای صنعت بامبوبافی در استان و بازتعریف نقش نخستین خانه صنایع‌دستی استان در دهستان لیالستان لاهیجان اشاره کرد و یادآور شد: تعداد بامبوبافان این منطقه در طول ۳۰ سال اخیر از حدود ۲۰۰ هنرمند به کمتر از شمار انگشتان دست رسیده بود اما اکنون آمارها خبر از فعالیت حدود ۶۰ هنرمند بامبو باف در شهرستان لاهیجان دارد که ۱۷ نفر از آنها زیرپوشش بیمه بامبوبافی هستند.

    این دانشمند ایرانی حاضر در فهرست متخصصان جهانی بامبو راهبردی با اشاره به بستر مناسب فروش محصولات صنایع‌دستی بامبو در بازارهای داخلی و خارجی، تصریح کرد: سهم چشمگیری از صنایع‌دستی گیلان به‌ویژه شرق این استان وامدار بامبو بوده و اکنون نیازمند رویکردهای فناورانه و دانش‌بنیان در این حوزه هستیم.

    وی تدوین برنامه‌ای جامع، راهبردی و بلند مدت برای صنعت بامبوی گیلان را ضرورت خواند و متذکر شد: با تأسیس مرکز تحقیقات بامبو به عنوان نخستین گام در مسیر نظام‌مند شدن فرآیندهای پژوهشی، آموزشی، ترویجی، توسعه‌ای و … در مورد این گیاه می‌توان آینده روشنی را برای نقش‌آفرینی این محصول دارای ظرفیت بالقوه راهبردی در آینده کشور متصور بود.

    آذرپور با اشاره به علاقه‌مندی مسؤولان شهرستانی به ویژه نماینده شهرستان لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شهردار به مباحث نوین و دانش‌بنیان در توسعه همه جانبه شهری از جمله بامبو، خاطرنشان کرد: لاهیجان به عنوان پایتخت بامبوی کشور نیازمند نگاهی جامع به این ظرفیت بومی درون زاد است./فارس

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=9966

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *