×

منصور سربازی:بیش از ۷۰ هزار پرنده میهمان تالاب های گیلان

  • کد نوشته: 7242
  • ۱۳۹۵-۰۸-۲۱
  • 173 بازدید
  • ۰
  • منصور سربازی روز جمعه گفت: سال گذشته در سرشماری نیمه زمستانه بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی شمارش شد. وی افزود: اگرچه در آبان ماه سرشماری پرندگان انجام نمی شود اما برآوردهای اولیه نشان می دهد که تنوع و تراکم پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته در این زمان بیشتر شده و […]

    منصور سربازی:بیش از ۷۰ هزار پرنده میهمان تالاب های گیلان
  • منصور سربازی روز جمعه گفت: سال گذشته در سرشماری نیمه زمستانه بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی شمارش شد.
    وی افزود: اگرچه در آبان ماه سرشماری پرندگان انجام نمی شود اما برآوردهای اولیه نشان می دهد که تنوع و تراکم پرندگان مهاجر نسبت به سال گذشته در این زمان بیشتر شده و برآورد می شود بیش از ۷۰ هزار پرنده مهاجر هم اکنون در تالاب های گیلان در حال زیست هستند.
    سربازی از جمله این پرندگان به گونه های ارزشمندی چون غاز پیشانی سفید کوچک، زنگوله بال ، فلامینگو، غاز پیشانی سفید ، اردک تاجدار ، اردک بلوطی ، اردک سرحنایی ، عقاب دریایی دم سفید، سنقر سفید ، عقاب تالابی ، آنقوت و تنجه اشاره کرد .
    سربازی خاطر نشان کرد: غاز پیشانی سفید کوچک بعنوان یکی از گونه های در خطر انقراض جهانی بعد از ۱۲ سال در پارک ملی بوجاق کیاشهر دیده شده است .
    وی با اشاره به این که معدود زیستگاه هایی در ایران زیستگاه این گونه و با این تعداد است، تصریح کرد :هم اکنون بیش از ۳۴ پرنده از این نوع در این منطقه حضور دارند از این رو ، بوجاق می تواند یکی از مهمترین زیستگاه های حفاظت از نسل این گونه در ایران و منطقه باشد .
    به گفته سربازی، از این رو برنامه حفاظت از این گونه هم اکنون به طور ویژه در پارک ملی بوجاق در حال اجراست.
    وی با بیان این که مناطق حفاظت شده به دلیل اهمیت زیستگاهی ذخیره گاه مناسبی برای حفظ گونه های در معرض انقراض هستند، تاکید کرد : این مهم جز با همکاری ذینفعان محلی و مسئولان امکان پذیر نیست.
    گیلان به دلیل دارا بودن تالاب های مهمی همچون تالاب انزلی ، تالاب بوجاق ، تالاب امیرکلایه و عرصه های آبی گسترده دیگر از جمله تالاب استیل ، جوکندان و سواحل خزر ، دارا بودن هوای مناسب و ایجاد یک سیستم حفاظتی امن برای حضور پرندگان مهاجر توسط اداره کل محیط زیست گیلان و سمن ها و مردم محلی از مهمترین مناطق زمستان گذرانی پرندگان است.
    بر اساس آمار اداره کل محیط زیست در استان گیلان، ۳۲۶ گونه پرنده از ۱۸ راسته و ۶۰ تیره شناسایی شده که از این تعداد، حدود ۹۵ گونه بومی و ۲۳۱گونه شناسایی شده اند.
    بیش از ۷۰ درصد از پرندگانی که در گیلان دیده می شوند، مهاجرند و بر اساس زمان ورودشان به استان این گونه ها به انواع زمستانه، تابستانه و عبوری تقسیم می شوند.
    ۲۰ منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت که بیش از ۱۴ و نیم درصد از خاک استان را شامل می شود، توسط افزون بر ۱۶۰ محیط بان مستقر در ۱۹ پاسگاه سرمحیط بانی و محیط بانی شبانه روزی، حفاظت می شوند.
    شهرستان انزلی با وجود تالاب بین المللی، همه ساله پذیرای بیش از ۸۰ گونه پرنده مهاجر است . قو، غاز پیشانی سفید، خوتکا ، چنگر و مرغابی سانان از جمله پرندگان زمستان گذران تالاب انزلی هستند .
    آب و هوا و محل مناسب ، غذای کافی و ایمنی از دلایل علاقمندی پرندگان مهاجر برای گذران زمستان در تالاب انزلی است.

    منبع: خبرگزاری ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=7242

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *