×

نخستین مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو کشور در استان گیلان تأسیس خواهد شد

  • کد نوشته: 5153
  • ۱۳۹۵-۰۶-۰۳
  • 193 بازدید
  • ۰
  • مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان از تأسیس نخستین مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج گیاه بامبو کشور در استان گیلان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، سرهنگ محمد درویشی، صبح امروز سوم شهریورماه، با اشاره به […]

    نخستین مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو کشور در استان گیلان تأسیس خواهد شد
  • مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان از تأسیس نخستین مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج گیاه بامبو کشور در استان گیلان خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، سرهنگ محمد درویشی، صبح امروز سوم شهریورماه، با اشاره به تأیید نهایی اساسنامه نخستین مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج گیاه بامبو کشور، از افتتاح آن در آینده ای نزدیک در استان گیلان خبر داد.

    درویشی با اشاره به این که نیازسنجی و همین طور امکان سنجی وجود مرکزی در جهت توسعه تحقیقات و ترویج گیاه بامبو در استان گیلان از حدود دو سال پیش صورت گرفته است، اظهار داشت: از سال ۹۳ تاکنون بررسی های مورد نیاز در خصوص لزوم برطرف نمودن خلاء تحقیقاتی در مورد این گونه ارزشمند گیاهی توسط کارگروه های تخصصی کشاورزی سازمان بسیج علمی سپاه قدس گیلان بعمل آمده است.
    وی در ادامه افزود: طبق رایزنی هایی که در تاریخ بیست و یکم تیرماه سال جاری، بین مسئولین علمی سپاه قدس گیلان و دکتر قدیانی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور صورت گرفت، لزوم تأسیس مرکزی برای توسعه تحقیقات و ترویج گیاه بامبو در استان گیلان به تصویب طرفین رسید.

    محمد درویشی، تصریح کرد: قرار است این مرکز در شهرستان لاهیجان به عنوان قطب بامبوی کشور تشکیل و با استفاده از ظرفیت های استانی چشم انداز روشنی را در راستای تحقیقات، توسعه، ترویج و تولید بامبوی کشور رقم زند.

    محمد درویشی با اشاره به توجه ویژه دکتر قدیانی ریاست محترم سازمان بسیج علمی و نگاه مثبت ایشان به حوزه تحقیقات محصول محور در راستای شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور، تأکید کرد: در شرایط کنونی، همه اقدامات، فرهنگ سازی ها و پژوهش ها باید در مسیر تولید محصولات دانش بنیان و بر محور اقتصاد مقاومتی معطوف گردد تا دست استکبار جهانی از اقتصاد ایران کوتاه شده و توان هیچ گونه دخالت و کنترل آن را نداشته باشد.

    مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان تنها راه مبارزه با استکبار جهانی و قرارگرفتن در رتبه نخست تولید علم، اقتصاد و فرهنگ دنیا را عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و نهادینه سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش ها دانست و تصریح کرد: امید است با تأسیس مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج گیاه بامبو در آینده نزدیک، شاهد تجلی اقتصاد مقاومتی در این حوزه از بخش کشاورزی میهن عزیز اسلامیمان باشیم.
    دکتر ابراهیم آذرپور عضو کارگروه کشاورزی سازمان بسیج علمی گیلان با تشریح اهمیت جهانی بامبو و لزوم افزایش سطح زیر کشت این گیاه در کشور خصوصاً استان گیلان، بر بازدهی اقتصادی و سود مناسب حاصل از تولید و فروش چوب این گونه تأکید کرد.

    آذرپور با اشاره به این که بامبو سطح زیر کشتی حدود ۳۱۴۷۰ هزار هکتار در جهان را به خود اختصاص داده، گفت: قاره آسیا با سطح زیر کشت ۱۷۳۶۰ هزار هکتار حدود ۵۵ درصد سطح زیر کشت جهانی این گیاه را داراست.

    وی با اشاره به اینکه در دنیا حدود ۱۰۰۰ محصول از گیاه بامبو ساخته می شود، افزود: حدود ۲/۵ میلیارد نفر در جهان به نحوی با بامبو ارتباط دارند و از آن استفاده می کنند. تولید سالیانه این محصول در دنیا بیش از ۲۰ میلیون تن برآورد شده است و ارزش کل تجارت جهانی آن و صنایع دستی بامبو سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار است.

    آذرپور با اشاره به همزمانی ورود بامبو و چای به ایران، تاریخچه پرورش آن را همگام با شروع کشت و توسعه اولیه باغات چای در شمال ایران دانست و گفت: بامبو در ابتدا جهت بافتن کیسه ها و زنبیل های جمع آوری چای چیده شده از سطح باغات مورد استفاده قرار می گرفت ولی رفته رفته کاربرد آن در صنایع مختلف ایران مرسوم گشت.

    آذرپور با بیان اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، با توجه به رسالتی که در بخش کشاورزی، منابع طبیعی و تأمین معیشت همگانی بر عهده دارد مبادرت به تأسیس این مرکز تحقیقاتی نموده است، اظهار داشت: در سال ۹۴، «نخستین جمعیت جهادی نجات بامبو» به عنوان اولین تشکل پیشگام بامبوی ایران در بدنه سازمان بسیج علمی استان شکل گرفت.

    آذرپور با اشاره به اهداف مرکز تحقیقات، توسعه و ترویج بامبو، تصریح کرد: اجرای پژوهش های بنیادی و کاربردی، توسعه دانش فنی، پشتیبانی و احیای صنعت رو به زوال بامبوی ایران، بهبود وضعیت فعالان این رشته و ترویج توسعه کشت، پرورش و کاربرد این گیاه برخی از اهداف این مرکز خواهد بود.

    به گزارش خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان، بامبو گیاهی چندساله از تیره گندمیان (گراس یا گرامینه) و متعلق به زیرتیره Bambusoideae. این گیاه دائمی برخوردار از ریزوم بوده و برگ های آن باریک و نوک تیز هستند. ساقه ای چوبی، توخالی و گره دار دارد که از هر گره آن شاخه جدیدی می روید. ارتفاع آن بسته به رقم بین ۲ تا ۳۵ متر و قطر ساقه آن نیز بین ۲ تا ۳۰ سانتی متر می باشد. گونه های بامبو از نظر خصوصیات مختلفی از جمله ارتفاع گیاه، قطر ساقه و … با یکدیگر متفاوت اند، تعدادی از گونه های آن دارای ارتفاعی کوتاه، گلدانی و دارای قطر ساقه باریک و تعدادی نیز بلند، قطور و دارای خصوصیات درختی و درختچه ای می باشند. ساقه این گیاهان گاهی پیچیده و گاهی مستقیم است. بامبوها شامل ۱۳۰۰ گونه در ۷۵ جنس هستند که بیشتر آنها سریع الرشد بوده و طی مدت ۳ تا ۵ سال به بلوغ می رسند. تاکنون حدود ۹ تا ۱۱ گونه مختلف این گیاه که از لحاظ رشد و تولید بیوماس با یکدیگر متفاوت اند در استان گیلان گزارش شده است.

    منبع :سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=5153

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *