×

پایه های اقتصاد گیلان

  • کد نوشته: 3633
  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۷
  • 156 بازدید
  • ۰
  • اقتصاد گیلان بر سه پایه کشاورزی، گردشگری و صنعت شکل گرفته که توجه جدی مسؤولان به هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی گیلان شامل برنج، چای، زیتون و کیوی بوده و برنج در بیشتر شهرهای مختلف این استان به‌ویژه در شرق گیلان کشت می‌شود. زیتون از جمله […]

    پایه های اقتصاد گیلان
  • اقتصاد گیلان بر سه پایه کشاورزی، گردشگری و صنعت شکل گرفته که توجه جدی مسؤولان به هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند.

    مهم‌ترین محصولات کشاورزی گیلان شامل برنج، چای، زیتون و کیوی بوده و برنج در بیشتر شهرهای مختلف این استان به‌ویژه در شرق گیلان کشت می‌شود.

    زیتون از جمله فرآورده‌های زراعی بوده که در رودبار کشت می‌شود و بنادر آستارا، کیاشهر و انزلی مراکز مهم گیلان در صید ماهی هستند.

    مهم‌ترین مراکز پرورش زنبور عسل در آستارا، تالش، عمارلو، اشکورات بالا و پایین قرار دارد و دامداری در مناطق کوهپایه‌ای و تولید گندم، جو، بادام‌زمینی، توتون، فندق و… از دیگر محصولات کشاورزی گیلان  شمار می‌روند.

    گیلان با برخورداری از آب و هوای خوش و جنگل‌های انبوه و پوشش سبز گیاهی، دریا، رودخانه‌های متعدد و خروشان و … یکی از زیباترین استان‌های کشور در حوزه گردشگری است.

    صنعت گیلان دارای پیشینه بوده و وجود صنایع تبدیلی، کشاورزی، استقرار صنایع نساجی، فولاد، دارویی، بهداشتی، غذایی، کانی‌های غیرفلزی، قطعه‌سازی و… فرصت بسیار متنوعی را برای تولید محصولات صنعتی در این استان فراهم آورده است.

    وجود بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی کوچک و بزرگ، بازارهای هفتگی متعدد و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای در مناطق مختلف گیلان، ویژگی ممتازی را در حوزه تجارت بازرگانی و خدمات این استان ایجاد کرده است.

     احداث یک‌هزار طرح صنعتی نیمه‌تمام در گیلان

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان صنعت این استان را دارای پیشینه تاریخی دانست و گفت: اکنون صدها پروژه صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در گیلان در دست ساخت است.

    علی منتظری میزان سرمایه‌گذاری تعداد مذکور پروژه را بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: افتتاح طرح‌های صنعتی در دست اجرا موجب اشتغالزایی حدود ۴۰ هزار نفر می‌شود.

    وی با بیان اینکه اکنون دو هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی گیلان فعال است، تصریح کرد: در این واحدها هشت و هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت در حوزه صنعت و معدن هستند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان توسعه صنعتی این استان را به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز رو به رشد خواند و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بالغ بر یک‌هزار طرح صنعتی نیمه‌تمام در گیلان در حال احداث است.

    وی راه‌اندازی طرح‌های مذکور را در توسعه اقتصادی گیلان بسیار تاثیرگذار خواند و یادآور شد: گیلان در زمینه تولید برخی محصولات مهم صنعتی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.

    بهبود فضای کسب و کار گیلان در کشور

     استاندار گیلان نیز اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالفعل و بالقوه استان را امری ضروری دانست و اظهار کرد: گیلان طی چهار سال رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار را در کشور به دست آورده است.

    محمدعلی نجفی همجواری کوه و دریا و نوار باریک جلگه‌ای شمال ایران در مجاورت مرزهای آبی و خشکی و تعامل با کشورهای حاشیه خزر را از ویژگی‌های گیلان ذکر کرد.

    وی حوزه‌های بازرگانی، صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت بار و مسافر و… را از بخش‌های محرک اقتصاد گیلان برشمرد.

    استاندار گیلان استفاده از فرصت‌های ایجاد در این استان را برای کاهش بیکاری و بهبود فضای کسب و کار مهم خواند.

    منبع: خبرگزاری فارس

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=3633

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *