×

پیگیری های لحظه‌به‌لحظه کمیسیون‌انرژی مجلس ازآتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی سینا

  • کد نوشته: 4114
  • ۱۳۹۵-۰۴-۲۰
  • 86 بازدید
  • ۰
  • پیگیری های لحظه‌به‌لحظه کمیسیون‌انرژی مجلس ازآتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی/ تشکیل کارگروه در کمیسیون جهت بررسی میدانی اعضای کمیسیون انرژی مجلس از ابتدای وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر لحظه به لحظه درجریان امور قرار گرفته و در این زمینه پیگیری هایی انجام داده اند. پیگیری های لحظه‌به‌لحظه کمیسیون‌انرژی مجلس ازآتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی/ تشکیل کارگروه در کمیسیون جهت […]

    پیگیری های لحظه‌به‌لحظه کمیسیون‌انرژی مجلس ازآتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی سینا
  • پیگیری های لحظه‌به‌لحظه کمیسیون‌انرژی مجلس ازآتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی/ تشکیل کارگروه در کمیسیون جهت بررسی میدانی

    اعضای کمیسیون انرژی مجلس از ابتدای وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر لحظه به لحظه درجریان امور قرار گرفته و در این زمینه پیگیری هایی انجام داده اند.
    پیگیری های لحظه‌به‌لحظه کمیسیون‌انرژی مجلس ازآتش‌سوزی پتروشیمی‌بوعلی/ تشکیل کارگروه در کمیسیون جهت بررسی میدانی

    روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۵ بود که پتروشیمی بوعلی سینا  واقع در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان بندر ماهشهر در استان خوزستان دچار آتش‌سوزی شد.علت آتش‌سوزی نشتی گاز در مخزن ۸۰۰۱ این واحد پتروشیمی اعلام شد و به دنبال این آتش‌سوزی تخلیه اضطراری پتروشیمی بندر امام(ره) و پتروشیمی شهید تندگویان در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

    مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام خمینی استان خوزستان قرار دارد و یکی از واحدهای تولیدکننده مواد آروماتیک است که مالک سهام آن هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.خوراک این مجتمع پتروشیمی،نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات ان‌جی‌ال (۱۰۰۰/۹۰۰ پازنان) و پتروشیمی امیرکبیر تأمین می‌شود و در فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات آروماتیک نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌شود.

    صبح روز پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ساعاتی بعد از مهار آتش‌سوزی در یکی از برج‌های مجتمع بوعلی سینا،یکی دیگر از مخازن این مجتمع به علت نشت نفت و حرارت شدید باقی‌مانده در محل آتش‌سوزی قبلی آتش گرفت،لذا پس از شروع آتش سوزی مخزن جدید و گسترش زبانه آتش “بیژن نامدار زنگنه” وزیر نفت برای بررسی وضعیت آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا وارد منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر شد تا از نزدیک در جریان روند اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی قرار گرفته و درخصوص تسریع مهار این حادثه تصمیم گیری و تبادل نظر کنند.

    زنگنه روز جمعه درجمع خبرنگاران اظهار کرد که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته و تلاش‌های بسیار خوبی برای خاموش کردن آن صورت گرفته است و این شایعات که حادثه پتروشیمی بوعلی سینا براثر خرابکاری بوده است، صحت نداشته، زیرا دلایل فنی باعث بروز این حادثه شد.

    از ابتدای وقوع حادثه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس ازجمله نماینده ماهشهر در مجلس از نزدیک در جریان لحظه ای عملیات اطفای حریق قرار گرفتند، لذا خبرگزاری خانه ملت در همین راستا گزارش و اقدامات اعضای این کمیسیون را جویا شد، که به شرح زیر است:

    حسنوند:اعزام تیمی از کمیسیون انرژی مجلس برای تهیه گزارش به پتروشیمی بوعلی/دعوت از وزیرنفت برای ارائه توضیحات به کمیسیون

    فریدون حسنوند درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر،گفت:در ساعات اولیه آتش سوزی در روز چهارشنبه طی تماس تلفنی که با وزیر نفت،شرایط بحرانی منطقه و حجم آتش سوزی برای وی تشریح شد و همچنین نیاز منطقه به تجهیزات و امکانات بازگو شد.

    نماینده مردم اندیمشک درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تاکنون گزارش لحظه ای از وزیرنفت دریافت شده است، افزود: با توجه به وزش باد یک سری اقدامات پیشگیرانه مبنی برتخلیه برخی مخازن اطراف و جلوگیری از سرایت آتش به دیگرمخازن باید صورت می گرفت، لذا پیشنهاد مدیریت واحد برای اتفای حریق داده شد.

     

    فریدون حسنوند

    دغدغه و نگرانی اعضای کمیسیون انرژی حمایت از نیروهای حاضر در عملیات اطفای حریق بود

    وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس جلساتی درخصوص علل و عوامل آتش سوزی در پتروشیمی و اقدامات انجام شده برای مهار آتش با حضور مسئولان مربوطه تشکیل می دهد،یادآور شد:بازرسان و کارشناسانی از سوی کمیسیون انرژی مجلس به پتروشیمی اعزام خواهند شد و همچنین برآوردی از خسارت وارده صورت می گیرد و گزارشی در ابعاد مختلف به استحضار مردم می رسد.

    رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور وزیرنفت در منطقه تا زمان مهار آتش تصریح کرد:تمام دغدغه و نگرانی اعضای کمیسیون انرژی حمایت از نیروهای حاضر در عملیات اطفای حریق بود و در آینده حتما برای پیشگیری از حوادث این چنینی به دلایل مختلف از جمله نقص فنی پیگیری هایی صورت می گیرد، و حتما در آینده از وزیرنفت جهت حضور در کمیسیون انرژی مجلس برای ارائه گزارش و اقدامات صورت گرفته دعوت به عمل می آید.

    حسین امیری خامکانی

    امیری خامکانی:تشکیل کارگروه در کمیسیون انرژی برای بررسی میدانی پتروشیمی بوعلی

    حسین امیری خامکانی در تشریح آخرین وضعیت آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی،گفت:نشت گاز دریکی از حوض ها سبب شعله ور شدن مواد چاه شد که تیم اطفای حریق با کار بی وقفه ابتدای صبح آتش سوزی را مهار کرد،اما متاسفانه حدود ساعت ۱۱ صبح بار دیگر در یک حوض جدید آتش سوزی جدیدی رخ داد.

    نماینده مردم زرند و کوهبنان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای وقوع حریق تاکنون اعضای کمیسیون انرژی با مدیرعامل پتروشیمی،شورای تامین استان، مدیریت بحران استان و سایر مسئولان استانی در تماس بوده اند،افزود:علل حادثه تاکنون مشخص نیست و موضوع پتروشیمی تا صبح امروز عملیاتی بوده و همه برای مهار بحران کمک می کردند،همچنین کمیسیون انرژی مجلس برای اقدامات عملیاتی اعلام آمادگی کرده بود.

    وی با بیان اینکه پس از پایان عملیات اجرایی باید ریشه یابی علل وقوع حادثه آغاز شود، ادامه داد:از آنجا که حادثه پتروشیمی بوعلی در سطح ملی بوده است،لذا کمیسیون انرژی مجلس قطعا به این موضوع ورود می کند و یک کارگروه برای بررسی میدانی و تبادل نظر با اعضای وزارت نفت و ریشه یابی و ارزیابی علل و عوامل تشکیل می شود و نتیجه آن اعلام عمومی می شود.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،هیچ گونه خرابکاری در این حادثه مطرح نبوده و این آتش سوزی نیز اولین حادثه آتش سوزی پتروشیمی نیست،البته امیدواریم دیگر این حوادث در کشور رخ ندهد و مسئولان و پرسنل واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای حساسی مانند پتروشیمی ها،معادن زیرزمینی و پالایشگاه ها مسایل ایمنی را بیشتر رعایت کنند.

    اسدالله قره خانی

    قره خانی:خسارت مالی آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی، «فراوان» است/ بررسی ابعاد حادثه در کمیسیون انرژی مجلس

    اسدالله قره خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر گفت :پس از وقوع آتش سوزی بلافاصله با مقامات استانی و مدیرعامل پتروشیمی تماس گرفته و در مورد علل حادثه و آخرین وضعیت توضیحاتی کسب شد.

    نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح علل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی افزود: نشت گاز در یکی از حوض ها سبب شعله ور شدن مواد چاه شد که تیم اطفای حریق با کار بی وقفه ابتدای صبح آتش سوزی را مهار کرد اما متاسفانه حدود ساعت ۱۱ صبح بار دیگر در یک حوض جدید آتش سوزی جدیدی رخ داد.

    قره خانی ادامه داد: شهرهای اطراف برای اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آتش کمک و همکاری کرده اند و همچنین یک فروند هواپیما به منطقه ارسال شده است.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در نخستین جلسه کمیسیون انرژی در روز یکشنبه هفته آتی موضوع آتش سوزی پتروشیمی بوعلی بررسی می شود، تصریح کرد: خوشبختانه این آتش سوزی هیچگونه خسارت جانی در پی نداشته اما خسارات مالی فراوانی به همراه داشته است که ابعاد گوناگون حادثه با حضور مسئولان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

    علی گلمرادی

    گلمرادی:حرارت بالای مخازن، اجازه اطفای حریق را نمی‌دهد/ عدم وجود امکانات لازم برای حریق‌های اینچنینی

    علی گلمرادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص علت آتش سوزی در پتروشیمی ماهشهر گفت: آتش سوزی ساعت ۵:۳۰ روز چهارشنبه (۱۶ تیرماه) به علت نشت ولوی (valve) در نزدیکی یکی از سه مخزن ۲۰ تا ۲۵ هزار تنی پتروشیمی ماهشهر و برج ۱۲۲ متری که بلندترین برج خاورمیانه در صنعت پتروشیمی است، صورت گرفت و دو مخزن A و C و برج ۱۲۲ متری آتش گرفتند.

    نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روز گذشته آتش سوزی برج و مخزن A به طور کامل خاموش شد و اطفای مخزن C نیز انجام شد ولی به علت حرارت بالا بار دیگر آتش شعله ور شد و تاکنون نیز آتش سوزی ادامه دارد.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم متذکر شد: استراتژی مورد استفاده این است که مخازن اطراف با وجود فاصله کمی که دارند، از طریق خنک کردن بدنه مخازن از آنها محافظت می شود تا این سوخته نفت ها بسوزد و پیش بینی ها بر این است که تا صبح فردا آتش سوزی ادامه داشته باشد. البته از پایین مخازن نیز تخلیه سوخت انجام می شود تا سریع تر اطفاء حریق صورت پذیرد.

    گلمرادی تصریح کرد: می توان این مخازن را به طرق دیگر خاموش کرد ولی چون وسایل و تجهیزات برای اطفای حریق موجود نیست، به این شیوه عمل می کنیم.

    صنعت پتروشیمی باید امکانات مناسبی در  زمینه اطفای حریق تهیه کند

    وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی باید امکانات مناسبی در این زمینه تهیه کند تا در آینده با این مشکلات روبرو نشود، زیرا سرمایه های ملی فراوانی در این مناطق وجود دارد و می طلبد که ایمنی این منطقه مورد توجه قرار گیرد.

    وی گفت: اگر یک بالگرد اطفای حریق و همچنین ماشین های آتش نشانی که بتوانند در ارتفاع، اثرگذاری مناسبی داشته باشند، وجود داشت، برج ۱۲۲ متری پتروشیمی ماهشهر با این میزان از خسارت روبرو نمی شد.

    گلمرادی افزود: با توجه به بازدیدی که من داشتم، نیاز به آموزش امداد و نجات و اطفای حریق احساس می شود.

    نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس دهم با بیان اینکه وزیر نفت از نیمه های شب گذشته به منطقه آمده و هنوز در ماهشهر حضور دارد، بیان کرد: وزیر نفت عنوان کرده که تا زمانی که اطفای حریق به طور کامل انجام نشده در منطقه حضور خواهد داشت که این حضور موثر بوده و سبب شده عوامل با جدیت بیشتری کار کنند و همچنین عوامل مناطق نفتی نیز به کمک آمده اند.

    وی بیان کرد: موضوع آتش سوزی باید به عنوان فرصتی برای آسیب شناسی صنعت، نواقص و تامین تجهیزات و امکاناتی که نیاز است مورد استفاده قرار گیرد تا اگر مشکلی پیش آمد به خوبی بتوان آن را مدیریت کرد.

    در هر صورت باید دلایل وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر مشخص شود، تا بتوان در خصوص سطح ایمنی این مجتمع اظهارنظر کرد، اما آنچه مسلم است هر چند این آتش سوزی خسارات فراوان مالی به همراه داشته، بنابراین سطح طح ایمنی کار و پیاده سازی اصول HSE مبتنی بر استانداردهای روز جاری باید کنترل و در صورت لزوم ارتقاء یابد./

     

    منبع: خانه ملت

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=4114

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *