×

هزار نفر به دستور رئیس جمهوری فیلیپین کشته شدند

  • کد نوشته: 5663
  • ۱۳۹۵-۰۶-۲۵
  • 195 بازدید
  • ۰
  • رودریگو دوترته، رئیس جمهوری جدید فیلیپین، متهم شده که دستور قتل چند صد تن را داده و شخصا نیز در قتل افرادی دست داشته است. ادگار ماتوباتو، ۵۷ ساله، که خود را عضو سابق یک جوخه مرگ معرفی کرده، امروز، پنجشنبه، ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) در جلسه کمیته دادگستری، حقوق بشر و نظم عمومی سنای […]

    هزار نفر به دستور رئیس جمهوری فیلیپین کشته شدند
  • رودریگو دوترته، رئیس جمهوری جدید فیلیپین، متهم شده که دستور قتل چند صد تن را داده و شخصا نیز در قتل افرادی دست داشته است.

    ادگار ماتوباتو، ۵۷ ساله، که خود را عضو سابق یک جوخه مرگ معرفی کرده، امروز، پنجشنبه، ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) در جلسه کمیته دادگستری، حقوق بشر و نظم عمومی سنای فیلیپین گفت که در طول بیست و پنج سال گذشته، جوخه های مرگ با عضویت شماری از ماموران پلیس و شورشیان کمونیست سابق به دستور آقای دوترته بیش از یکهزار نفر از جمله یک کارمند وزارت دادگستری و یکی از مخالفان سیاسی آقای دوترته را به قتل رسانده است.

    سنای فیلیپین مشغول تحقیق در مورد قتل‌های فراقانونی است که از زمان آغاز ریاست جمهوری رودریگو دوترته و در اجرای طرح مبارزه با جرایم صورت گرفته است. به گفته پلیس، طی هفتاد روز اول زمامداری آقای دوترته، سه هزار و یکصد و چهل نفر ظاهرا در اجرای این طرح به قتل رسیده‌اند.

    در جلسه روز پنجشنبه کمیته سنای فیلیپین، سناتور لیلا دلیما، رئیس سابق این کمیسیون گفت که ادگار ماتوباتو در سال ۲۰۰۹ میلادی اطلاعات خود را در اختیار کمیسیون قرار داد و تا همین اواخر، موقعیت “شاهد تحت حفاظت” را داشت.

    آقای ماتوباتو گفته است که در سال ۱۹۹۳، او و سایر اعضای جوخه مرگ، هنگام انجام ماموریت در شهر داوائو، واقع در جزیره ماندانائو، متوجه شدند که یک خودرو جاده را مسدود کرده است. این خودرو به یک مامور قضایی تعلق داشت و بین او و ماموران جوخه مرگ جدال لفظی و تیراندازی در گرفت که در جریان آن، مامور قضایی زخمی شد. به گفته ادگار ماتوباتو، در این زمان، رودریگو دوترته، که در آن زمان شهردار داوائو بود، در محل حاضر شد و “تمامی گلوله‌های دو مسلسل یوزی همراه خود را در بدن مرد زخمی خالی کرد و کارش را ساخت.”

    160915110704_philippines-matobato_ap_512x288_ap_nocredit

    ادگار ماتوباتو به نمایندگان مجلس سنا گفت که هرگز کسی را نمی‌کشت “مگر اینکه چارلی مایک دستورش را می‌داد.” اعضای جوخه مرگ آقای دوترته را به این نام می‌شناختند.

    چند هفته است که سنای فیلپین اتهام قتل فراقانونی به دستور رئیس جمهوری را در دست رسیدگی دارد اما تنها در جریان تحقیق از آقای ماتوباتو در روز پنجشنبه بود که جزئیات تکان دهنده‌ای از قتل بیش از یکهزار تن در طول دو دهه تصدی شهرداری داوائو توسط رودریگو دوترته فاش شد. ادگار ماتوباتو گفت: “شغل ما کشتن جانیان، تجاوزکاران، فروشندگان مواد مخدر و زورگیرها بود و تقریبا روزی نبود که کسی از این قیبل افراد کشته نشود.” وی افزود که بین سال های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۳، اعضای جوخه مرگ به کشتار مظنونین به خلافکاری و همچنین دشمنان خانواده دوترته مشغول بودند.

    به گفته این عضو سابق جوخه‌های مرگ، اجساد بعضی از قربانیان به دریا انداخته می‌شد، بعضی قطعه قطعه می‌شد و اجساد دیگری در خیابان‌ها رها می‌شد در حالیکه اسلحه ای در دست آنها گذاشته شده بود تا چنین تصور شود که هنگام درگیری مسلحانه کشته شده‌اند.

    160915110941_philippines_dela_rosa__512x288_epa_nocredit

    در واکنش به اظهارات ادگار ماتوباتو، سخنگوی رئیس جمهوری فیلیپین گفته است که تردید دارد آقای دوترته در زمان شهرداری داوائو مسئول قتل یکهزار نفر بوده باشد. وی افزود: “فکر نمی‌کنم که او چنین دستورهایی داده باشد زیرا کمیسیون حقوق بشر مدت‌ها پیش این موضوع را بررسی کرد و به شواهدی برای متهم کردن رودریگو دوترته دست نیافت.”

    رئیس جمهوری جدید فیلیپین، که روز ۱۰ تیرماه سال جاری کار خود را آغاز کرد، بیست سال شهردار شهر داوائو، بزرگترین شهر میندانائو بود و در این سمت به فردی شهرت یافت که برای اعمال نظم و قانون از تخطی از برخی “موازین دقیق‌تر حقوق بشر” ابایی نداشت. برخی از مخالفان آقای دوترته او را متهم کرده‌اند که با گروه‌های تبهکار، که به قتل صدها نفر در داوائو متهم هستند، ارتباط داشته است. خود او این اتهام را گاه تلویحا پذیرفته و زمانی تکذیب کرده است.

    160915113029_duterte_ap__512x288_ap_nocredit

    در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از آن، برخی اظهارات آقای دوترته مانند حمایت از برقراری مجدد مجازات اعدام برای جرایم جدی، توصیه به پلیس برای شلیک به افراد مسلح تحت تعقیب، انتقاد از طبقه روشنفکر و وعده پاکسازی تشکیلات دولتی از فساد همراه با استفاده از بعضی واژه‌های مستهجن در ملاء عام از او شخصیتی بحث‌برانگیز ساخت.او وعده داده که ظرف شش ماه، به جرم و جنایت در فیلیپین پایان دهد ولو اینکه یکصد هزار نفر هم کشته شوند.

    برخی تحلیلگران انتخاب رودریگو دوترته و اقبال عمومی از سیاستمدارانی با رویکرد و منش متفاوت را نشانه‌ تحولی جدید در صحنه سیاسی بسیاری از کشورها دانسته‌اند که حاکی از ناخرسندی توده مردم از رویه‌ها و چهره‌های متعارف سیاسی و امید به یافتن جایگزینی برای آنهاست .

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=5663

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *