×

آقایان خطباء به جناب انصاریان اقتداء کنید

  • کد نوشته: 88158
  • ۱۴۰۲-۰۱-۲۵
  • 100 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم |خطابه و منبر بسیار مهم است، استاد مطهری در اهمیت نقش سخنوران می نویسد: «مُبلّغ از مرجعیت کمتر نیست».و در بیانی دیگر بر این باور است که: «مقام منبر از مقام قلم بالاتر است و از شأن ائمه بوده والبته در روزگار ما برعکس شده». امروز در وضع مناسبی در تبلیغ دینی […]

    آقایان خطباء به جناب انصاریان اقتداء کنید
  • گیل و دیلم |خطابه و منبر بسیار مهم است، استاد مطهری در اهمیت نقش سخنوران می نویسد: «مُبلّغ از مرجعیت کمتر نیست».و در بیانی دیگر بر این باور است که: «مقام منبر از مقام قلم بالاتر است و از شأن ائمه بوده والبته در روزگار ما برعکس شده».

    امروز در وضع مناسبی در تبلیغ دینی نیستیم! عده ای گزینشی بر منبر نشسته! عده ای مردم را برای شناخت اولیاء الهی به معجزات بدون سند و گاهاً مغایر با عقل و حتی خارج از ادب دعوت میکنند! و برخی اخلاق را در مقابل عقل قرار میدهند! و برخی دیگر حالت گریه بخود گرفته و فقط کارشان نام بردن از امثال آیت الله بهجت و آیت الله بهاءالدینی و .. است! و برخی دیگر تا روی منبر مینشینند به گمان اینکه بر مرکب آسمانی نشسته و همه مستمعین شان بر زمین نادانی و گناه جلوس کرده باید دائما از آن بالا بر زمین نشستگان نهیب زد! و برخی دیگر هم دیکته شده های دیگران را برای مردم میخوانند!

    در مقام سخنوری و تبلیغ دینی ؛ توجه و باور مسئولیت و رسالت یک خطیب ضروری است که همه سخن در آیه ۴۹ احزاب جمع است: «الذین یبلغون رسالات الله یخشونه و لا یخشون احداً الا الله» ؛ به این معنا که مُبلّغان واقعی فقط و فقط به «مسئولیت الهی» خویش می اندیشند و به احدی توجه نداشته ، در نتیجه هیچ گاه «زید و عمرها» نمی توانند مبداء اراده و نقش آفرینشان باشند.این مُبلّغان واقعیِ دین ؛ هادی اجتماع و پیشرو در اهداف بلند الهی هستند و با گوشزد چالشها و ناهنجاریهایی که به پای دین تمام میشود، شجاعانه مواجه میشوند.

    و البته در راستای همین مسئولیت؛ هیچ گاه از دردهای مردم فارغ نبوده و نیستند و از تذکر مودبانه و دلسوزانه به مسئولین ابائی ندارند.

    الغرض ؛ این بنده از دهه شصت جناب آقای انصاریان را میشناسم و روابط نزدیکی داشتم و غیر از “محبت و ادب” در نشست های خصوصی و خطابه بر وزان “فطرت” در مجالسش ندیده ام. تاثیر او در سالهای دهه شصت در دفاع مقدس در نمازخانه لشکر حضرت رسول (ص) و سخنرانی های شورآفرین و عرفانی در شبهای سه شنبه در حسینیه همدانیها در همان سالها محو نشدنی است .

    خصوصیت مهم این پیشکوست خطابه در ایران این است که با آرامش و ادبیات توام با محبت با مستمعش سخن میگوید.

    او گرچه اهل منبر سیاسی نیست اما از مواردی که تاثیرگزاران جامعه از خط قرآن و روش اهل بیت (ع) خارج شوند و یا مردم شریف در تنگنا قرار گیرند ، سکوت نمی کند.

    بر این اساس در شب ۲۱ رمضان در جمع هزاران عزادار حضرت امیر (ع) و احیاء نشینان شب قدر سخنانی با توجه به آیات قرآن در منع از تعدی زبانی و رفتاری به مجرمان و خصوصا بررسی مشکلاتِ بی حجابان به زبان آورد که به شکل شگفت آوری مورد انعکاس رسانه ای در دنیا قرار گرفت.

    این بزنگاه؛ بایدامروزه مورد توجه اهل منبر قرار گرفته و آقایان منبری پیشکسوت خود را الگو قرار دهند /جماران

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=88158

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *