×

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران ؛
با این وضعیت دیگر به شورای نگهبان هم امیدی نیست، امیدمان به مداخله رهبری است

  • کد نوشته: 96750
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۱
  • 86 بازدید
  • ۰
  • مرعشی گفت: ما تمام امیدمان به مداخله مقام معظم رهبری است. وگرنه اگر به شورای نگهبان و دوستانی که الان در حاکمیت هستند، باشد، حتماً آنها علاقه‌مند نیستند که مجلسی متفاوت از مجلس یازدهم تشکیل شود. آنها دوست دارند در نبود رقیب و شرکت نکردن اکثریت مردم، انتخابات راحتی داشته باشند اما به نظر من تجربه حکومت یکدست شکست خورده است....
    با این وضعیت دیگر به شورای نگهبان هم امیدی نیست، امیدمان به مداخله رهبری است
  • به گزارش گیل و دیلم ،حزب کارگزاران سازندگی ایران از معدود احزابی است که با پرچم اصلاح‌طلبی در حال فعالیت برای انتخابات مجلس دوازدهم است. البته کارگزاران بنا بر سابقه تشکیلاتی‌اش، معمولاً در اکثر ادوار انتخابات اگر نگوییم به ارائه لیست انتخاباتی دست زده، اما می‎توان گفت که چهره‌های اصلی آن فعال در انتخابات بوده‎اند. این روزها هم که اکثر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نسبت به انتخابات دوازدهم منتقد هستند یا موضع عدم حضور گرفته‌اند و یا تصمیم‌گیری در این زمینه را به بعد از اعلام نظر جبهه اصلاحات موکول کرده‎اند و فعلاً در سکوت به سر می‎برند. حزب کارگزاران در حوزه‌های انتخابیه‌ای که اعضایشان از گیت بررسی اولیه صلاحیت‎های داوطلبان انتخابات مجلس عبور کرده‌اند؛ رایزنی و فعالیت‎های خود را آغاز کرده است و طی همین دوران اعضای شورای مرکزی آن از جمله محسن هاشمی و محمد قوچانی در مناظره‌های تلویزیونی حضور پیدا کردند. حالا هم پس از تعیین اعضای شورای مرکزی دوره جدید این حزب، نشست خبری حسین مرعشی، دبیرکل آن با حضور اهالی رسانه در دفتر این حزب برگزار شد. در ابتدای این جلسه مرعشی به بیان نظرات خود درباره وضعیت کشور پرداخت و گفت:«شرایط کشور خوب نیست. کشور با ابرچالش‌هایی مواجه شده که زیاد هم درباره آن گفته شده و مردم شدت این موضوعات را با گوشت و پوست و استخوان تحمل می‌کنند.

    نه انقلابی‌گری، نه قهر سیاسی

    امسال پنجمین سالی است که کشور تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کند. به‌رغم اینکه رهبری امسال را سال «کاهش تورم و رشد تولید» عنوان کردند، متاسفانه توفیق زیادی در حوزه کاهش تورم به وجود نیامده است. کسری بودجه، ناترازی بانک‎ها، عدم تعادل بین منابع و مصارف بانک‌ها در صندوق بازنشستگی، کمبود گاز در فصل زمستان و بالانس منفی آن، دولت را مجبور می‌کند که از سوخت مازوت یا گاز مایع استفاده کند. در فصل زمستان و تابستان به‌خاطر گاز و برق بخشی از تولید را متوقف می‌کنیم. این مشکلاتی است که مردم می‌دانند.» او در ادامه درباره راه‌حل‌ها تصریح کرد:«از نگاه ما در کارگزاران راه‌حل مسائل کشور راه‌حل انقلابی نیست، بلکه اصلاحی است. راه اصلاحی منظور از گروه‌های اصلاح‎طلب نیست بخشی از اصلاحات ممکن است به ساختارها منتهی باشد. بخشی از اصلاحات به مدیریت‎ها معطوف می‌شود و بخشی از اصلاحات به سیاست‌ها مربوط می‌شود. یکی از نکات مهم که در حوزه اصلاحات به آن اشاره دارم، سیاست‎زدایی از امور فنی و اجرایی کشور است.»

    وی در ادامه افزود:‌ «ما اگر نتوانیم در روند اصلاحات در ایران به توافق جامعی برسیم و پست‌های سیاسی از پست‎های فنی و اجرایی تفکیک نشوند و اگر قرار است در همه شئونات سیاست را مداخله بدهیم، نمی‎توانیم انتظار داشته باشیم که کشور در مسیر بهبود قرار بگیرد.» وی با بیان اینکه «انتخابات، دموکراسی و مردم‌سالاری و یا هر چه بر آن نامگذاری کنیم یکی از لوازم آن تغییر است» تصریح کرد:«شما نمی‌توانید به مردم بگویید برای اینکه چرخ کشور بچرخد شما حق ندارید، فلان گروه یا فرد را انتخاب کنید. مردم انتخاب می‎کنند و ممکن است منتخب آنها از کاندیدای رقیب شایستگی کمتری داشته باشد. آیا منتخبان مردم حق دارند مسائل پزشکی و داروسازی و بهداشت و صنعت و نفت را با چوب سیاست متلاشی کنند؟ پاسخ آن منفی است. پست‌های سیاسی محدود به اعضای کابینه، استانداران و برخی معاونت‌ها مانند معاونت پارلمانی است وگرنه کارهای فنی و اجرایی کشور باید تابع نظامات فنی خودش باشد.»

    وی در ادامه افزود: «من زمانی که در دوره دوم ریاست‌جمهوری مرحوم آقای هاشمی به کابینه آمدم تمام پرسنل مدیران دفتر رئیس‌جمهوری از دوره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند. در حوزه معاونت اول و دوره نخست‌وزیری مهندس میرحسین موسوی نیز تمام پرسنلی که کار می‌کردند حتی منشی هم تغییر نکرده بود، من به یاد ندارم که دفتر رئیس‌جمهور یا نزدیکان رئیس‌جمهور در یک انتصاب در وزارت‌خانه‌ها نظر و دخالت داشته باشند. از دولت خاصی نام نمی‎برم اما به نقطه‌ای رسیدیم که همه مدیریت‌های کشور را از زاویه سیاسی نگاه کردند. افراد زیادی را بدون تجربه بر کار گماردند. نتیجه‌اش این شد که در یک دوره هشت‌ساله ۶۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمد که به‌جای رشد اقتصادی با تورم روبه‌رو شدیم. این مقطع از تاریخ اقتصاد ایران مقطع قابل مطالعه‎ای ‎است.» مرعشی در توضیح آن وضعیت گفت:«برای درک موضوع باید گفت، از پیدایش نفت در ایران در مسجدسلیمان تا سال ۵۷ کشور ۱۲۰ میلیارد دلار نفت فروخت. در ۱۰ سال اول به دلیل تحریم و جنگ حدود ۹۵ میلیارد دلار نفت فروختیم و در ۸ سال دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی ۱۱۰ میلیارد دلار و در دولت آقای خاتمی ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است و در دوره آقای احمدی‌نژاد ۶۵۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد؛ یعنی از مجموع دوره‌های پیش از خود نفت فروخته است. امیدوارم به این با‌ور برسیم که راه‌حل کشور قهر از سیاست نیست، راه‌حل کشور تن دادن به راه‌حل‌های انقلابی و دعوت به خیابان نیست. بلکه مسیر اصلاحات است؛ چیزی فراتر از جبهه اصلاحات که باید به باور تبدیل شود و مورد توجه قرار بگیرد تا ما بتوانیم با اتکا به اندوخته کشور در مسیر بهبودی قرار بگیریم.»

    حضور مشروط به وجود کاندیدا

    در ادامه این نشست، مرعشی به پرسش خبرنگاران حاضر پاسخ‎ داد. او در پاسخ به سوالی درباره برنامه جبهه اصلاحات برای انتخابات و همراهی حزب کارگزاران گفت:«ما منتظر نظر جبهه اصلاحات هستیم و سپس تصمیم حزب را اعلام می‎کنیم. دو پیشنهاد از جمله تحریم انتخابات در جبهه رای نیاورده است و حضور بی‎قید و شرط در انتخابات هم طرفدار چندانی ندارد و مشارکت مشروط در جبهه در دستور کار است و ما به‌عنوان حزب کارگزاران طرفدار این نظر هستیم و تا تکلیف‌مان روشن نشود درباره سایر ائتلاف‌ها تصمیم نمی‎گیریم.» وی در پاسخ به خبرنگار هم‌میهن درباره اینکه منظورش از «مشروط بودن چیست؟» تصریح کرد:«مشروط به وجود کاندیداهایی که مورد تایید ما بوده‌اند. هر جا که کاندیداهایی تاییدصلاحیت شوند که ما بتوانیم مسئولیت آنها را بر عهده بگیریم ما در همان حوزه‌ها اعلام حمایت از کاندیداها می‌کنیم.» همچنین در ادامه بحث دبیرکل حزب کارگزاران در پاسخ به سوال دیگر هم‌میهن مبنی بر اینکه «شما از اصلاحات گفتید و کارگزاران هم به موضوع انتخابات بیش از سایر تشکل‌های اصلاح‌طلب ورود پیدا کرده است. آیا به نظر شما تصمیم‌گیران هم تمایلی برای جذب ورود نیروهایی با اندیشه‌ها و سلایق مختلف دارند و اجازه چنین ورودی به قصد تاثیرگذاری (نه صرفاً افزایش مشارکت)را می‎دهند؟» تصریح کرد:«ما تمام امیدمان به مداخله مقام معظم رهبری است. وگرنه اگر به شورای نگهبان و دوستانی که الان در حاکمیت هستند، باشد، حتماً آنها علاقه‌مند نیستند که مجلسی متفاوت از مجلس یازدهم تشکیل شود. آنها دوست دارند در نبود رقیب و شرکت نکردن اکثریت مردم، انتخابات راحتی داشته باشند اما به نظر من تجربه حکومت یکدست شکست خورده است.» وی در ادامه افزود:«آنها آنقدر ساده بودند که فکر می‌کردند اگر یکی بیاید و بگوید من زندگی مردم را به تحریم‌ها پیوند نمی‌زنم؛ از فردا صبح این پیوند قطع می‎شود و خریداران نفت ایران صف می‎کشند. حتی روی پول‌مان یک چیزی اضافه می‎دهند و با یک تماس با رئیس‌جمهوری چین یا رئیس‌جمهوری روسیه بخشی از مشکلات حل می‎شود. آنها فکر کردند آدم‌های بی‌انگیزه و تنبل را کنار گذاشتند و افراد با انگیزه و انقلابی را روی کار آوردند و آن‌ها هم خیلی خوب مدیریت می‌کنند و یک دفعه از آن ۷/۳ میلیارد دلار ارز چای درمی‎آید. این‌ها تجربیات ناموفق است. هیچ وقت کشور دچار چنین خلأهایی نبوده است.»

    وی در ادامه می‎افزاید:«ما در دولت آقای هاشمی روزنامه ایران را می‎خواستیم تاسیس کنیم. هر نامه‌ای که برای گرفتن پول برای پرداخت بخشی از هزینه‌های روزنامه ایران نوشته می‎شد، آقای هاشمی می‎گفت که آن از حساب۲۲۲ خزانه رئیس‌جمهور پرداخت شود و به صورت قرض که در اولین فرصت، روزنامه که توانایی پرداخت را پیدا می‎کند، باید آن را برگشت دهد. حالا می‌بینیم دستور می‎دهند شرکتی که مطلقاً در کار واردات دام و طیور نبوده و تازه‌تاسیس بوده است، به آن ۸۰۰ میلیون دلار پول می‎دهند و قبل از آنکه ال‌سی باز شود وزارت اقتصاد فرصتی می‎دهد که او محصولش را به دامدار بفروشد. حالا زمانی آقای مشکینی نامه‎ای به آیت‌الله هاشمی می‌فرستد که ما بیمارستانی در قم ساخته‌ایم و ۲۰ میلیون دلار پول برای تجهیز آن می‎خواهیم. آیت‌الله هاشمی نامه را برای کارشناسی و اظهارنظر به آقای مرندی، وزیر بهداشت می‌دهد و پس از بررسی کارشناسان، رقم مورد نیاز ۵/۲میلیون دلار ارز است و پاسخ را به مشکینی مبنی بر همین رقم و کمک دولت اعلام می‎کنند که آقای مشکینی معترض شد و در نهایت آقای هاشمی نوشتند، «از آقای مشکینی ساده انتظاری بیشتر نمی‎رفت که ۲ میلیون دلار را ۲۰ میلیون دلار برآورد کند». اصلاً وضعیت اینگونه نبود که بدون کارشناسی پولی به کسی داده شود.» مرعشی در ادامه تصریح کرد:«مشکل این است که یکسری ساده‌لوح فکر می‌کردند، افرادی که به زعم‌شان جسورند روی کار بیاورند و نتیجه‌اش این شد که به اندازه ۱۲ سال نیاز کشور ارز می‎دهند که چای وارد کنند. یک فاضل خداداد در دوره آقای هاشمی ۲۰ بار تخلفی را تکرار کرده بود و هر بار ۶ میلیارد تومان برداشته بود و اعدام شد. چرا پرونده بابک زنجانی هنوز دراین شرایط است. چرا شورای امنیت به روزنامه‌ها گفته چیزی درباره دبش ننویسید؟ چرا آقای رئیسی درباره تخلف وزیر سابق کشاورزی در رابطه با خوراک دام از مردم عذرخواهی نمی‎کند ما در سطح وزیر چنین سابقه‌ای نداشتیم. اینها مانند خوره اعتماد مردم را از بین می‌برند ما مصمم هستیم که از اصول صحیح مدیریتی دفاع کنیم تا کشور در نظم درستی بیفتد. ما تمام امیدمان این است که رهبری که دلسوز کشور و فراتر از حاکمیت این شخص و آن شخص و این گروه و آن گروه است، اجازه بدهند فرصت پیش بیاید خدمتگزاران کشور و افراد باتجربه و صالح کشور به سیستم بازگردند.»

    نویسنده: امید غمخوار
    منبع: هم میهن

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=96750

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *