×

بیش از ۹۴ درصد روستاهای گیلان زیر پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفت

  • کد نوشته: 86382
  • ۱۴۰۱-۱۱-۲۵
  • 60 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: بیش از ۹۴ درصد از ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان زیر پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته‌اند. به گزارش گیل و دیلم ، فرزاد توکلی روز سه‌شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه گیلان از لحاظ شاخص‌های توسعه‌یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) […]

    بیش از ۹۴ درصد روستاهای گیلان زیر پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفت
  • مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت: بیش از ۹۴ درصد از ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان زیر پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته‌اند.

    به گزارش گیل و دیلم ، فرزاد توکلی روز سه‌شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه گیلان از لحاظ شاخص‌های توسعه‌یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) در رتبه هشتم قرار دارد، افزود: هم‌ اکنون بیش از ۹۸ درصد روستاهای استان دارای ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه بوده و در مجموع بیش از ۹۴ درصد از ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار دارند.

    وی خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات در تلاش است تا پوشش اینترنت پرسرعت برای ۱۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده را فراهم کند ضمن اینکه با ارتقاء تکنولوژی ۱۶ سایت ارتباطی برای پوشش ۱۸ روستا و همچنین نصب و راه‌اندازی ۶۵ سایت جدید که شامل نصب ریپیتر (تقویت کننده) و افزایش ارتفاع است، پوشش کامل ۱۰۵ روستای دیگر استان نیز فراهم می شود.

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همچنین از اجرای ۱۰۸ کیلومتر فیبر نوری در استان خبر داد و گفت: با راه اندازی این میزان تا پایان امسال ۲۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرند.

    به گزارش ایرنا، فیبرنوری یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبرنوری بهره می‌برد، در واقع فیبرنوری یا (Fiber To The x) FTTx یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبرنوری بهره می‌برد. اجرای آن علاوه بر بهبود کیفیت دسترسی، آثار دیگری از جمله کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار، افزایش سرعت دسترسی، کاهش شکاف دیجیتالی را به همراه دارد.

    توکلی افزود: علاوه بر ۱۰۸ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده ۴۰۰ کیلومتر دیگر نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد که ۳۰۰ هزار خانوار را تحت پوشش قرار می دهد.

    وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای وزارت ارتباطات در زمان حاضر توسعه شبکه ارتباطات بر بستر فیبرنوری است، گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار پورت در سطح شهر رشت نصب شده که تا پایان سال امکان وصل شدن برای ۲۰ هزار خانوار فراهم می شود.

    وی یادآور شد: طی سال‌های گذشته ۸۹۵ کیلومتر فیبر نوری در استان اجرا شده و در ادامه هم اکنون توسعه آن در استان گیلان در حال اجراست.

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان بیان کرد: توسعه کافوی نوری برای ارائه خدمات تلفن ثابت، VDSL و FTTH ( اف تی تی ایکس – FTTX یا فیبر به ایکس (به انگلیسی: Fiber to the x) اصطلاحی کلی برای هر ساختار شبکهٔ پهن‌باند است که از فیبر نوری برای تأمین تمام یا بخشی از اتصال مورد نیاز در ارتباطات نهایی (last mile) مخابراتی استفاده می‌کند.) در برنامه های این شرکت است و با برنامه ریزی در تلاش هستیم تا این پروژه در کوتاهترین زمان محقق شود.

    اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبرنوری است؛ در این سیستم از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌شود و به جای آن، کابل‌های فیبرنوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند.

    به دلیل استفاده اینترنت فیبرنوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد. فیبرنوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلود بیش از یک گیگابایت را ارائه کند.

    در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در استان ۱۸۷/۰۲ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ۱۳۹.۲۶ درصد است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=86382

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *