×

تأمین انرژی خورشیدی به جای طلب ۷ میلیارد دلاری از کره/ ایران، بهشت انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد نوشته: 89597
  • ۱۴۰۲-۰۳-۱۶
  • 49 بازدید
  • ۰
  • بحث انرژی‌های تجدیدپذیر یا پاک، سال‌هاست که به طور جدی در دنیا مطرح شده و اخیراً نیز این بحث در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته و به نوعی رقابت بدل شده است. چنانکه در حال حاضر این رقابت میان امارات و عربستان، شکل جدی‌تری به خود گرفته است. این در حالی است که به نظر […]

    تأمین انرژی خورشیدی به جای طلب ۷ میلیارد دلاری از کره/ ایران، بهشت انرژی‌های تجدیدپذیر
  • بحث انرژی‌های تجدیدپذیر یا پاک، سال‌هاست که به طور جدی در دنیا مطرح شده و اخیراً نیز این بحث در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته و به نوعی رقابت بدل شده است. چنانکه در حال حاضر این رقابت میان امارات و عربستان، شکل جدی‌تری به خود گرفته است. این در حالی است که به نظر می‌رسد ایران از این رقابت دور مانده، در حالی که این کشور، بخش‌های بیابانی عظیمی همچون کویر لوت و استان یزد را داراست.

    به گزارش گیل و دیلم ، عبدالله باباخانی، در گفتگو با انرژی پرس در پاسخ به این سوال که آیا حرکت ایران به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک گام بلند و جدی از نظر سیاست انرژی در کشور باشد بیان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی، چندی پیش در گزارشی عنوان کرده بود که ایران بهشت تولید انرژی خورشیدی است. در این گزارش اشاره شده بود که ایران نزدیک به ۳۰۰ روز آفتاب دارد و محاسبات نشان می‌دهد که ایران می‌تواند یکی از بهترین بازدهی‌های انرژی خورشیدی را داشته باشد.

    برای سال‌هایی که نفت کالای استراتژیک محسوب نمی‌شود چه برنامه‌ای داریم؟

    باباخانی ادامه داد: ما برای دوران پس از انرژی‌های فسیلی در کشورمان، چیزی نزدیک به به ۳۰۰ گیگابایت انرژی تجدیدپذیر نیاز داریم. امکان اینکه ما در سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰، بخواهیم به این اعداد دست پیدا کنیم، اصلا امکان‌پذیر نیست. ما در حال حاضر نیز  خیلی از سایر کشورهای دنیا عقب هستیم.

    باباخانی اضافه کرد: در کشور ایران چیزی حدود ۷۰ درصد تأمین برق بر گردن گاز، ۲۰ درصد بر دوش نفت و مشتقاتش، ۱ درصد انرژی‌های هسته‌ای و نزدیک به ۱ درصد برق تجدیدپذیر نهاده شده است که در این میان، ۵تا ۶ درصد در زمستان و ۳تا۴ درصد در زمستان، از انرژی‌های آبی کمک می‌گیریم؛ این اعداد در بخش گاز و نفت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

    او افزود: کسری‌هایی که داریم دیگر از این گذشته که روی نیروگاه‌های حرارتی سرمایه‌گذاری کنیم چرا که نه گاز را می‌توانیم تأمین کنیم و نه راندمان اقتصادی‌اش پاسخگو است

    باباخانی با ارائه آماری از قیمت برق در کشورهای اروپایی اظهار کرد: امروز هر مگاوات برق هسته‌ای فرانسه، نزدیک به ۴۲۰ دلار است. برق آلمان که ترکیبی از ۵۰تا۶۰ درصد تجدیدپذیر، نزدیک به ۱۰درصد گاز و ۳۰درصد ذغال سنگ است، چیزی نزدیک به ۱۹۰ یورو در هر مگاوات ساعت است و برق تجدیدپذیر کشورهایی مثل اسکاندیناوی و یا ایرلند که برق بادی و خورشیدی را برای سال ۲۰۲۴ می‌فروشند، چیزی نزدیک به ۹۰ یورو است، یعنی یک چهارم قیمت برق هسته‌ای؛ ما هم باید به همین سمت برویم.

    او با بیان اینکه حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، به رقابت‌های منطقه‌ای مربوط نمی‌شود گفت: ایران استعداد بسیار بالایی دارد؛ طبق محاسبات منطقه‌ای که انجام شده، ما می‌توانیم نزدیک به ۸۵ مزرعه‌ی بزرگ خورشیدی سولار و نزدیک ۲۶ منطقه‌ی انرژی بادی داشته‌ باشیم، همچنین وجود رشته‌ کوه‌های زاگرس و البرز، ایران را به بهشت انرژی‌های تجدیدپذیر بدل کرده است .

    باباخانی اضافه کرد: ما باید بتوانیم در کمترین حالت، به طور سالانه، نزدیک به ۵ تا ۱۰ هزار مگاوات پیش برویم تا بتوانیم بار سنگینی از بخش گاز برداریم و در فرصت باقی مانده، گاز را وارد ال.ان.جی یا در محصولات پتروشیمی، با قیمت بالاتری بفروشیم و صرف تولید برق نکنیم. از طرف دیگر بخش زیادی از صنعت ما همچون صنعت فولاد، باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر بروند و بتوانیم فولادسبز تولید کنیم.

    او در ادامه بیان کرد: کشور ما این استعداد را دارد، زمینه‌اش فراهم است، صنعتش را می‌توانیم به راحتی گسترش دهیم و به اندازه‌ی کافی، نخبه و توانمند در کشور داریم. امروز اعداد تولید برق خورشیدی، نزدیک نصف عددهایی است که تا همین چند سال پیش بود. برای هر ۱۰هزار مگاوات، سرمایه‌گذاری چیزی حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار کفایت می‌کند و به راحتی می‌توانیم چنین تولیدی داشته باشیم.

    به جای مطالبه نفتی، از دانش انرژی‌های تجدیدپذیر کره استفاده کنیم

    باباخانی در ادامه سخنان خود، پیشنهادی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد در شرایط تحریمی می‌تواند برای ایران بسیار مفید باشد؛ او عنوان کرد: ما می‌دانیم که از سپتامبر ۲۰۱۸ ایران پیگیر مطالبه ۷ میلیارد دلاری خود بابت نفت از کره‌ی جنوبی است. در این مدت نیز کره‌ی جنوبی به بهانه‌ی تحریم از پرداخت آن ممانعت کرده اما بارها و بارها به ایران پیشنهاد کرده که به جای این طلب، از انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور استفاده کند چرا که این انرژی‌ها شامل تحریم نیست و اگر بخواهند آن را در بخش تحریم قرار دهند، ضد تمام قوانین محیط زیستی و اجلاس پاریس است.

    او با بیان اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند ادامه داد: در کشورمان نزدیک به ۱۵هزار مگاوات کسری برق داریم که آثارش را در تابستان، بر روی صنعت و سایر بخش‌ها می‌بینیم. پیشنهاد من این است که در مقابل این بدهی ۷ میلیارد دلاری از کره‌ی جنوبی، که به تازگی توانسته یک پنل خورشیدی با بازدهی ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از پنل‌های استاندارد، تجاری‌سازی کند، به اندازه‌ی ۱۰هزار مگاوات برق، به جای مطالبتمان از کره بگیریم و در کشور نصب کنیم و با توجه به توانایی‌هایی که در کشور ما هست و پایه‌های صنعتی که برای این کار داریم، شروع کنیم به مشابه سازی.

    باباخانی با اشاره به این موضوع که نیاز کشور این است که تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۴۰هزار مگاوات برق تجدیدپذیر داشته باشد گفت: با این کار هم مطالبتمان را گرفتیم و هم یک صنعت را در کشور راه‌اندازی کردیم و اگر این اتفاق بیفتد ما تا سال ۲۰۳۰، آن میزان ۴۰ هزار مگاواتی برقی که نیاز داریم تأمین خواهد شد.  

    وی افزود: در برنامه هفتم پیش‌بینی شده که تا ۱۴۰۶ هر سال نزدیک به ۵ هزار مگاوات برق نیاز است و نزدیک به ۳ هزار مگاوات نیز عقب‌افتادگی برق قبلی دیده شده؛ ما در این ۵ سال، نزدیک به ۵ هزار مگاوات افزایش برق داریم که اگر بخواهیم همه این را از نیروگاه‌ حرارتی تأمین کنیم امکان پذیر نیست چرا که اگر بیش از این به نیروگاه‌ها گاز بدهیم در بخش صنعت و بخش خانگی به مشکل برخواهیم خورد و بهترین مسیر همین انرژی‌های تجدیدپذیر است.

    میزان سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک

    او در پایان سخنان خود با تأکید بر پذیرش پیشنهاد کره اظهار کرد: در سال گذشته، در مقابل هر یک دلار سرمایه‌گذاری در انرژی فسیلی سرمایه‌گذاری، ۱.۷دلار در انرژی‌های خورشیدی سرمایه‌گذاری شده که امسال این رقم بالاتر هم خواهد رفت. پیشنهاد من این است که از این فرصت استفاده کنیم و پایه‌های انرژی تجدیدپذیر را با گرفتن این دانش از کره‌‌ای‌ها و تولید آن در کشور پی‌ریزی کنیم

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=89597

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *