×

تعاون روستایی گیلان نزدیک ۶۹۰ تن برگ سبز چای خریداری کرد

  • کد نوشته: 88904
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۳
  • 56 بازدید
  • ۰
  • سرپرست تعاون روستایی گیلان از خریدحدود ۶۹۰ تن برگ سبز چای از چایکاران استان توسط ۲ کارخانه چایسازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان خبر داد. به گزارش گیل و دیلم ،کیوان حسن‌پور لسکوکلایه روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: از ابتدای خرید تضمینی برگ سبز چای توسط ۲ کارخانه چای‌سازی […]

    تعاون روستایی گیلان نزدیک ۶۹۰ تن برگ سبز چای خریداری کرد
  • سرپرست تعاون روستایی گیلان از خریدحدود ۶۹۰ تن برگ سبز چای از چایکاران استان توسط ۲ کارخانه چایسازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان خبر داد.

    به گزارش گیل و دیلم ،کیوان حسن‌پور لسکوکلایه روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: از ابتدای خرید تضمینی برگ سبز چای توسط ۲ کارخانه چای‌سازی در اختیار شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی (از چهارم اردیبهشت ماه سال جاری) شامل؛ کارخانه سپیدرود تحت اجاره اتحادیه تعاونی های کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور و کارخانه عدالت متعلق به شرکت تعاونی روستایی رحیم آباد رودسر تاکنون این میزان برگ سبزچای درجه یک و ۲ ازچایکاران خریداری شده‌است.

    وی ارزش برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران گیلان را بیش از ۹ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از کل ارزش آنها بیش از هفت میلیارد ریال در تعهد ۲ کارخانه چای‌سازی است که پس از واریز آن در وجه سازمان چای کشور به چایکاران گیلانی پرداخت می شود.

    سرپرست تعاون روستایی گیلان بیان کرد: برای ارتقای کیفیت تولید کارخانجات یاد شده مبلغ ۱۰ تا ۲۵ هزار ریال تشویقی (بالاتر از نرخ مصوب) به ازای هرکیلوگرم برگ سبز به چایکارانی که محصول کیفی خود را به این ۲ کارخانه عرضه کرده‌اند، اعطا می‌شود.

    وی خاطر نشان کرد: از این میزان خرید ۱۵۲ تن چای خشک تولید شده‌است.

    بر اساس اعلام شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ تضمینی خرید برگ سبز چای درجه یک برای سال زراعی ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افزایش‌ نسبت به سال گذشته، ۱۳ هزارو ۹۹۰ تومان، قیمت برگ سبز چای درجه ۲ نیز با ۶۲ درصد افزایش به ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان رسیده‌است.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پیش از این برنج و بادام زمینی در طرح الگوی کشت گیلان قرار گرفته بود، گفت : اخیرا چای نیز در فهرست محصولات مناسب کشت استان قرار گرفته و حمایت می‌شود. بیشتربخوانید: چای در الگوی کشت محصولات کشاورزی گیلان قرار گرفت

    براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد، وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=88904

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *