×

توسط شهرداری و شورای شهر لاهیجان صورت گرفت؛ رونمایی از دَفتَرَکی تحت عنوان کتاب

  • کد نوشته: 45542
  • ۱۳۹۸-۰۲-۱۷
  • 161 بازدید
  • ۰
  • چاپ کتاب بدون اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جرم محسوب شده و لازم است کلیه کتاب ها برای چاپ و انتشار در کشورمان، مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از خبرگزاری علم و فناوری گیلان؛ شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان همزمان […]

    توسط شهرداری و شورای شهر لاهیجان صورت گرفت؛  رونمایی از دَفتَرَکی تحت عنوان کتاب
  • چاپ کتاب بدون اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جرم محسوب شده و لازم است کلیه کتاب ها برای چاپ و انتشار در کشورمان، مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم به نقل از خبرگزاری علم و فناوری گیلان؛ شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان همزمان با روز شوراها از دَفتَرَکی تحت عنوان «کتاب راهنمای گردشگری چهارزبانه لاهیجان» رونمایی کردند، که نه تنها به لحاظ محتویات نوشتاری دقت و حوصله کافی در تدوین آن صورت نگرفته، بلکه به لحاظ ساختاری نیز فاقد اکثر قواعد و ضوابط چاپ یک کتاب است.

    جالب توجه است که از این دَفتَرَک طی مراسمی رسمی و تحت عنوان ساختگی «مراسم رونمایی از کتاب» با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی از جمله مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، ناظر گمرکات استان، فرماندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر لاهیجان در سالن همایش شهرداری این شهر، رونمایی به عمل آمد.

    خبرگزاری علم و فناوری برای آشنایی بیشتر مخاطبین با برخی از مهمترین ویژگی ها و نیز قواعد و ضوابط چاپ کتاب، گفت و گویی را با دکتر ابراهیم آذرپور نویسنده و مترجم، و نیز مولف برتر بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی ایران انجام داده است، که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

    آذرپور در این گفت و گو با اشاره به بخش های مختلف یک کتاب، تصریح کرد: از مهمترین قسمت هایی که لازم است هر کتابی از آنها برخوردار باشد می توان به صفحات عنوان (که شامل عنوان، عنوان فرعی، نام و اطلاعات نویسنده، نام ناشر، تاریخ انتشار است)، حقوقی (شناسنامه)، تقدیم نامه، فهرست مطالب، پیش گفتار، مقدمه، متن اصلی، پیوست ها، واژه ‌نامه و منابع اشاره کرد.

    وی با بیان این موضوع که چاپ و انتشار هرگونه نوشتاری تحت عنوان کتاب نیازمند اخذ مجوز رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: برای این منظور در ابتدا تقاضای شماره شابک از موسسه خانه کتاب ایران؛ دریافت برگ فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار) از کتابخانه ملی و اخذ مجوز چاپ طرح جلد کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد، الزامی است.

    آذرپور با اشاره به این که فهرست کلیه کتاب های منتشر شده کشور و اطلاعات مربوط به آنها تحت عنوان شناسنامه در پرتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرار داده می شود، گفت: برخورداری از بخش شناسنامه برای هر کتابی ضرورت دارد.

    با توجه به گفته های مطرح شده و نگاهی اجمالی به آئین نامه های چاپ و انتشار کتاب در کشورمان در می یابیم که آنچه در این مراسم رونمایی، تحت عنوان کتاب به جامعه علمی و ادبی لاهیجان و استان گیلان معرفی شد، تنها دَفتَرَکی بوده که موارد مشابه آن نه با ادعای کذب کتاب بودن، بلکه با نام و ماهیت اصلی خود، بارها از سوی سازمان ها و نهادهایی که متولی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده اند به زبان های گوناگون برای معرفی جاذبه های گردشگری استان های مختلف کشور منتشر شده است.

    دَفتَرَک راهنمای گردشگری چهارزبانه لاهیجان، فاقد ابتدایی ترین فاکتورهای انتشار یک کتاب بوده و جالب است که علاوه بر عدم برخورداری از شابک، فیپا و بخش های اصلی مانند صفحات عنوان، شناسنامه، فهرست مطالب و …، برگ های آن حتی فاقد شماره صفحه هستند.

    بخشی از این دَفتَرَک به سخنان شهردار و رئیس شورای اسلامی لاهیجان اختصاص یافته و سایر قسمت ها نیز به شناساندن اعضای شورای شهر و نیز معرفی بسیار مختصر و اجمالی محلات و جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی این شهر بدون ارائه هیچ گونه منابع معتبر می پردازد.

    تنها نقطه قوت این دَفتَرَک، استفاده از عکس های جذاب مهرداد گرامی هنرمند عکاس و حرفه ای اهل لاهیجان برای نمایش اماکن ذکر شده در آن بوده، که با هنر خود توانسته در کنار همه کاستی های مذکور، زیبایی و جذابیت ویژه ای را به جلد و صفحات آن ببخشد.

    چنین رخدادی برای شهر لاهیجان که افتخار نامزدی پایتخت کتاب ایران طی دو سال متوالی ۹۵ و ۹۶ را در کارنامه درخشان علمی، ادبی و فرهنگی خود دارد، شایسته نبوده و این سوال را که چگونه کتابی بدون اخذ شابک و فیپا، مجوز چاپ و انتشار یافته است، و با حجم بسیار بالای تبلیغات در رسانه ها و نیز دعوت از مسئولین رونمایی شده، در ذهن همه مخاطبان مطرح می کند.

    امید است در آینده شاهد تکرار چنین رخدادهایی که علاوه بر زیر سوال بردن جایگاه ارزشمند کتاب و کتابخوانی، به نوعی توهین به درک مخاطبین و اهل کتاب محسوب می شود، در کشور عزیزمان نباشیم.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=45542

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *