×

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبر داد:
ثابت ماندن ذخیره سد سفیدرود در سال جاری

  • کد نوشته: 97406
  • ۱۴۰۲-۱۰-۲۸
  • 70 بازدید
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از ثابت ماندن ذخیره سد سفیدرود در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود است....
    ثابت ماندن ذخیره سد سفیدرود در سال جاری
  • به گزارش گیل و دیلم ، وحید خرمی امروز در حاشیه بازدید از سد سفیدرود در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود کاهش ۴۰ درصدی ورودی رودخانه‌های گیلان به دلیل کاهش بارش‌ها، ذخیره آب سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه پارسال ثابت مانده و ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

    وی با اشاره به کاهش ۶۰ درصدی ذخیره سد سفیدرود در مقایسه با سال‌های گذشته، افزود: در وضعیت مطلوب، ذخیره این سد در چنین ایامی از سال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه آب کشاورزی ۷۰ درصد شالیزارهای استان از ذخیره آب سد سفیدرود تأمین می‌شود، تصریح کرد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۷۲ هزار هکتار این شالیزارها آبخور سد سفیدرود هستند و بقیه سنتی از نهرها، نزولات جوی و آب رودخانه‌ها و چاه‌ها آبیاری می‌شوند.

    خرمی با اشاره به کم‌آبی گیلان در سال‌های اخیر و مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود، افزود: میزان آبگیری سدهای بالادست سفیدرود هم کاهش‌یافته است، اما حق آبه و تعادل در آبگیری حوضه آبریز سد پایش می‌شود.

    وی استفاده از ۹ هزار هکتار آب‌بندان در گیلان برای تأمین آب برخی شالیزارها خبر داد و اضافه کرد: پارسال ۲۵۰ هکتار و امسال ۳۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان از محل اعتبارات جهاد کشاورزی و تبصره ۸ قانون بودجه لایروبی شد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه آب مصرفی گیلان در سال ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، اضافه کرد: ۹۰ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ۲ میلیارد مترمکعب از آب مصرفی گیلان از ذخیره سد سفیدرود، یک میلیارد مترمکعب دیگر آن از منابع داخلی استان و ۳۰۰ میلیون مترمکعب هم از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=97406

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *