×

جعفرزاده ایمن آبادی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت جوامع محلی، مهمترین راهکار مقابله با کوه خواری

  • کد نوشته: 6940
  • ۱۳۹۵-۰۸-۰۸
  • 157 بازدید
  • ۰
  • عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اینکه هیچ برنامه ای برای مقابله با کوه خواری در استان های شمالی وجود ندارد، گفت: متخلفان زیر سایه بی توجهی دستگاه های ذی ربط اقدام به کوه و جنگل خواری می کنند. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با […]

    جعفرزاده ایمن آبادی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت جوامع محلی، مهمترین راهکار مقابله با کوه خواری
  • عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اینکه هیچ برنامه ای برای مقابله با کوه خواری در استان های شمالی وجود ندارد، گفت: متخلفان زیر سایه بی توجهی دستگاه های ذی ربط اقدام به کوه و جنگل خواری می کنند.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه دولت به تنهایی توان مقابله با معضل کوه خواری و حفاظت از منابع طبیعی استان های شمال کشور را ندارد، افزود: متاسفانه شاهد کوه خواری و ساحل خواری در استان های شمالی هستیم به گونه ای که برخی زیر سایه بی توجهی دستگاه های ذی ربط تا حد خشک کردن دریا و تصرف آن هم پیش رفته اند در حالی که دولت به تنهایی توان مقابله با چنین تخلفاتی را ندارد؛ بهتر است دولت از ظرفیت جوامع محلی برای شناسایی عاملان کوه خواری و کاهش تخلفات زیست محیطی استفاده کند.

    نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، از سختگیری های بی مورد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با حفظ منابع طبیعی انتقاد کرد و گفت: اقدام درستی نیست که این دستگاه از ظرفیت بخش خصوصی و جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست استفاده نکند و هیچ گونه برنامه ای هم در این ارتباط نداشته باشد در حالی که همین سختگیری های بی مورد باعث شده برخی افراد به شیوه کاملا غیرقانونی اقدام به تصاحب کوه و جنگل کنند.

    وی ادامه داد: این دستگاه هیچ گونه برنامه ای برای مقابله با کوه خواری نداشته و علاوه بر این به تنهایی و بدون همراهی و کمک مردم و جوامع محلی قادر به حفاظت از مجموعه بزرگ منابع طبیعی کشور هم نیست.

    جعفرزاده ایمن آبادی افزود: در گذشته که دامداران در طبیعت بودند شاهد تخلفات کمتری در این عرصه بودیم و نهایت اهتمام خود را در حفظ منابع طبیعی به کار می بردند اما از زمانی که دولت و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری کشور اقدام به خروج این افراد و دام آنها از منابع طبیعی کردند شاهد بروز مشکلاتی در این عرصه هستیم.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، استفاده از ظرفیت جوامع محلی برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی کشور را در کاهش تخلفات این عرصه و حفاظت بهتر از منابع طبیعی کشور موثر خواند و گفت: با همکاری جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست معضلاتی مانند کوه خواری و زمین خواری هم در این عرصه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

    وی یادآور شد: دولت به راحتی می تواند موضوع استفاده از ظرفیت جوامع محلی برای حفاظت از منابع طبیعی را در قالب طرح هایی تدوین و به صورت آزمایشی و پایلوت در کوه های شمال کشور اجرایی وعملیاتی کند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه محرومیت های اجتماعی باید جایگزین مجازات حبس کوه خواران و متعدیان به منابع طبیعی شود، تصریح کرد: از جمله ایرادات ما در زمینه قوانین این است که مجازات متخلفان و متعدیان به طبیعت کشور بیشتر به زندان ختم می شود در حالی که اگر محرومیت های اجتماعی را به جای جرائم در نظر بگیریم بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست رفع می شود.

    نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه مجازات کوه خواران به صورت نقدی و بسیار اندک است، تصریح کرد: بالاترین حکم کوه خواری زندان است و چون توان زندانی کردن افراد هم وجود ندارد به آنها مرخصی می دهند در حالی که اگر محرومیت های اجتماعی جایگزین زندان و جرائم نقدی شود تاثیر بیشتری در کاهش تخلفات این عرصه دارد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته در مدت اخیرطرحی تحت عنوان ادغام منابع طبیعی با محیط زیست داشتیم که متاسفانه نمایندگان در این باره امضای خود را پس گرفتند؛ به صورت جدی نیاز است سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست تمهیدات لازم را برای مقابله با کوه خواری اتخاذ کنند و تمامی اهتمام خود را در حفاظت و حراست از منابع طبیعی کشور داشته باشند.

    منبع :خانه ملت

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=6940

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *