×

حاکمیت هم فهمیده که باید دم کدخدا را دید/ خود رئیسی معیشت را به مذاکره و برجام گره زده

  • کد نوشته: 87233
  • ۱۴۰۱-۱۲-۲۴
  • 160 بازدید
  • ۰
  • وزیر دولت اصلاحات می گوید: زمانی که برجام به نتیجه رسید، آقای روحانی یک جمله ای تحت عنوان اینکه با کدخدا بستن بهتر است، را مطرح کرد که به مذاق حاکمیت خوش نیامد و سعی کرد تا برعکس آن عمل کند. اکنون اما به نظر می‌رسد که حاکمیت هم پذیرفته است که باید دم کدخدا […]

    حاکمیت هم فهمیده که باید دم کدخدا را دید/ خود رئیسی معیشت را به مذاکره و برجام گره زده
  • وزیر دولت اصلاحات می گوید: زمانی که برجام به نتیجه رسید، آقای روحانی یک جمله ای تحت عنوان اینکه با کدخدا بستن بهتر است، را مطرح کرد که به مذاق حاکمیت خوش نیامد و سعی کرد تا برعکس آن عمل کند. اکنون اما به نظر می‌رسد که حاکمیت هم پذیرفته است که باید دم کدخدا را دید و نشانه هایی وجود دارد که با آمریکا در حال کنار آمدن هستند.

    به گزارش گیل و دیلم ، علی صوفی وزیر دولت اصلاحات با اشاره به عملکرد دولت رئیسی در یکسال و نیم گذشته، به اصلاحات نیوز می‌گوید: متاسفانه واقعیت با آن چیزی که خواسته ما است، کاملا متفاوت است. اینکه آقای رئیسی اشاره کردند که ما معیشت مردم را به مذاکرات و سیاست خارجی گره نمی‌زنیم، خب معلوم بود که یک جمله معترضانه در رابطه با دولت روحانی است. البته اینکه همه معیشت را به دیپلماسی گره بزنیم که در قالب مذاکرات هسته ای پیگیری می‌شد، این هم خودش جای اشکال دارد؛ اما اینکه کاملا بگوییم گره نمی‌زنیم هم جای ایراد و اشکال دارد. واقعیت این است که بالاخره اکنون پدیده جهانی شدن مدت هاست که در کشورهای بین المللی و جهان حاکم شده است و به همه امور مربوط است، خصوصا در عرصه اقتصاد.

    وی ادامه داد: این سیاست رئیسی از ابتدا هم جواب نداد و حتی یک گام هم نتوانستند بردارند که بدون مسائل بین المللی بتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند. رئیسی نه تنها نتوانست با این روش اقتصاد را سامان دهد، بلکه مجبور شد از همان سیاست هایی که مدام به آن اعتراض می‌کرد، تبعیت کند. اما روحانی فعالانه آن سیاست ها را پیش می‌برد و این دولت منفعلانه!

    صوفی با بیان اینکه رئیسی هر روز اعلام میکرد که مطالباتمان را از کشورهای دیگر پس می‌گیریم و وضعیت اقتصادی بهترخواهد شد، گفت: خودشان معیشت مردم را به سیاست خارجی و گفتگو گره زدند. به باز پس گیری بدهی‌هایی که کشورهای دیگر به ما داشتند؛ و این اولین گامی بود که به عقب برداشتند. از سوی دیگر با اینکه مخالف برجام بودند و اصلا آن را قبول نداشتند، به دنبال احیای آن رفتند. آقای روحانی اعلام کرد که در اسفند ۹۹ کار تمام بود و ما می‌توانستیم این گره را باز کنیم و برجام را احیا و تحریم ها را رفع کنیم، اما به هر حال اجازه ندادند و گفتند دولت بعدی روی کار بیاید. دولت رئیسی روی کار آمد و افرادی همچون علی باقری که از مخالفین سرسخت برجام بود، در راس تیم مذاکره کننده قرار گرفت و طبیعی هم بود کسی که هیچ اعتقادی به برجام ندارد، نمی‌تواند آن را احیا کند و تحریم ها را از سر کشور بردارد.

    این فعال سیاسی ادامه داد: هربار که شرایط مهیا می‌شد، یک بهانه ای می‌آوردند و می‌گفتند که به دنبال یک فرصت بهتر هستیم تا بتوانیم امیتازات بیشتری بگیریم و در همین مسیر شرایط اقتصادی ما بدتر و بدتر شد و گرانی ها اوج گرفت و دولت نیز علاوه بر رفتار منفعلانه کاملا در کنترل اوضاع مستاصل بود. رئیسی نه تنها به وعده هایش عمل نکرد، بلکه حتی نتوانست شرایط را در حالت ثبات نگاه دارد. اکنون در اسفناک بودن وضعیت اجماع نظر وجود دارد و هیچکس منکر بد بودن شرایط نیست. فقط همین دولت می‌گوید شرایط خوب است و در حال پیشرفت هستیم، اگر همین افراد هم بگویند که بله وضعیت خراب است، خب خرابی متوجه خودشان می‌شود، لذا ناچار است که منکر شود.

    وی ادامه داد: ناکارآمدی این دولت ریشه در عدم برخورداری از تجربه و عدم شایسته سالاری است. این وضعیت حتی صدای احمد خاتمی را هم درآورده است و در نماز جمعه با ادبیاتی خیلی محترمانه! از دولت نقد می‌کند، حتی قالیباف هم در مجلس از شرایط نقد می‌کند. این دولت کشور را هئیتی اداره می‌کند و وقتی سخنگویش هم مسئول صوت هئیت بوده، نباید انتظار شرایط بهتری داشته باشیم. شرایط کشور منتظر یک جرقه بود و با مرگ مرحوم مهسا امینی، این اتفاق افتاد.

    صوفی با بیان اینکه اکنون نشانه هایی از عقلانیت مشاهده می‌شود، گفت: زمانی که برجام به نتیجه رسید، آقای روحانی یک جمله ای تحت عنوان اینکه با کدخدا بستن بهتر است، را مطرح کرد که به مذاق حاکمیت خوش نیامد و سعی کرد تا برعکس آن عمل کند. اکنون اما به نظر می‌رسد که حاکمیت هم پذیرفته است که باید دم کدخدا را دید و نشانه هایی وجود دارد که با آمریکا در حال کنار آمدن هستند. اگر با هم کنار بیایند، التهابات و شرایط مساعد تر می‌شود. درست است که برجام اقدام خوبی بود، اما در کنار آن، همه می‌گفتند که باید مسائل‌مان با آمریکا حل شود

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=87233

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *