×

حبس ابد برای مُرسی

  • کد نوشته: 3023
  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۹
  • 86 بازدید
  • ۰
  • دادگاه کیفری قاهره با برگزاری جلسه ای  در دانشکده پلیس این شهر ، حکم نهایی در خصوص اتهامات وارده به «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر  و ده تن دیگر از اعضای گروه اخوان المسلمین را در خصوص پرونده جاسوسی برای قطر صادر کرد . به گزارش شبکه تلویزیونی المصریه ، این دادگاه به […]

    حبس ابد برای مُرسی
  • دادگاه کیفری قاهره با برگزاری جلسه ای  در دانشکده پلیس این شهر ، حکم نهایی در خصوص اتهامات وارده به «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر  و ده تن دیگر از اعضای گروه اخوان المسلمین را در خصوص پرونده جاسوسی برای قطر صادر کرد .
    به گزارش شبکه تلویزیونی المصریه ، این دادگاه به ریاست  محمد شیرین فهمی برگزار شد و رئیس دادگاه  از متهمان به عنوان اعضای گروه تروریستی اخوان المسلمین نام برد و  نام  آنها  را به شرح ذیل قرائت کرد محمد مرسى عیسی العیاط ( رئیس جمهور اسبق- زندانی) – أحمد محمد محمد عبد العاطى (زندانی – مدیر دفتر رئیس جمهور اسبق – ) – أمین عبد الحمید أمین الصیرفى (  منشی سابق نهاد ریاست جمهوری) – أحمد على عبده عفیفى  – خالد حمدى عبد الوهاب أحمد رضوان ،  محمد عادل حامد کیلانى ،  أحمد إسماعیل ثابت إسماعیل  ،   أمین عبد الحمید أمین الصیرفى  ،  أسماء محمد الخطیب ،  علاء عمر محمد سبلان ،  إبراهیم محمد هلال.  وی با قرائت شماره پرونده اعلام کرد دادگاه کیفری قاهره حکم خود را بر اساس تصمیمات نشست مربوط به ارسال اوراق دادخواست برای مفتی مصر ، به حکم شرعی وی برای جاری شدن احکام متهمان استناد کرد.
    رئیس دادگاه سپس تصریح کرد جرم این متهمان اثبات شده است و بر اساس فقه اسلامی جنایات به سه قسمت تقسیم می شوند. جنایاتی که مشمول حد می شود، جنایاتی که مشمول قصاص است و جنایاتی که مشمول تعزیر است و قاضی متناسب با جرم و جنایت و همه شرایط حکم صادر می کند.
    وی افزود : جرمی که متهمان مرتکب شده اند در زمره جرمهایی است که مشمول تعزیر هستند و مجازات قتل نیز بر این افراد لازم می شود چرا که جرم آنها امنیت جامعه و دولت  را به مخاطره انداخته است . رئیس دادگاه به اشاره به جرم جاسوسی افزود : امام مالک (رحمه الله ) و بسیار دیگری از علما ، قتل جاسوس را جایز دانسته اند و این رأی فقهای معاصر نیز هست. این حکم به خاطر تأمین امنیت کشور و دفع شرارتها و عبرت آموزی برای دیگران به اجرا گذاشته خواهد شد . براساس تحقیقات صورت گرفته و جلسات محاکمه ای که قبلا برگزار شده است و همچنین ادله ای که  برای دارالافتای مصر نیز اثبات شده ، این افراد متهم به افشای اسرار دفاع از کشور و قصد تسلیم آن به کشور قطر را داشته اند.  مجرمان همچنین گزارشها و اسناد محرمانه دستگاههای اطلاعاتی ، نظامی و نیروهای مسلح  و امنیت ملی را سرقت کرده اند و به گزارشها و اسناد مربوط به نیروهای مسلح و اماکن تمرکز آنها و سیاستهای داخلی و خارجی کشور دستبرد زده اند.
    رئیس دادگاه سپس با قرائت احکام مربوط به جاسوسی برای محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و  ده تن دیگر از همراهان او، مرسی را به حبس ابد و شش تن دیگر را به اعدام با چوبه دار محکوم کرد.
    رئیس دادگاه کیفری قاهره ، سپس با قرائت جداگانه احکام ،  حکم اعدام شش تن از متهمان را که قبلا صادر شده بود تأیید کرد و محمد مرسی و  دو تن دیگر را نیز به حبس ابد محکوم کرد .
    دادگاه کیفری همچنین دو نفر دیگری را که به همراه مرسی به حبس ابد محکوم شده بودند به پانزده سال زندان نیز محکوم کرد.
    مرسی و همراهان او به قتل تظاهر کنندگان ، اهانت به دستگاه قضایی ، حمله به زندانها نیز محکوم شده اند اما این نخستین بار است که حکم وی در خصوص اتهام به خیانت به کشور و جاسوسی برای طرفهای خارجی صادر می شود.
    دادگاه مصر به مدت بیش از یکسال است که به این پرونده رسیدگی می کند و تا کنون دهها جلسه در این باره برگزار کرده است و طی آنها مستندات خود را ارائه کرده است .
    گفتنی است  دادگاه کیفری قاهره سال گذشته   «محمد مرسی» را در پرونده معروف به «فرار از زندان» به اعدام و در پرونده «جاسوسی» به حبس ابد محکوم کرده بود .

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=3023

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *