×

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل خاورمیانه: مدارا کردن با طالبان به این معنا نیست که هر غلطی خواستند انجام دهند/ صادرات سوخت را برای مدتی متوقف کنید

  • کد نوشته: 89417
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۹
  • 106 بازدید
  • ۰
  • کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: طالبان باید متوجه شود که با یک دولت مقتدر روبه رو است. دولت به معنای state منظورم است نه دولت اقای رئیسی. طالبان آنارشسیت است و مداران کردن با طالبان به این معنا نیست که آنها هر غلطی که دلشان خواست انجام دهند. به گزارش گیل و دیلم به نقل […]

    حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل خاورمیانه: مدارا کردن با طالبان به این معنا نیست که هر غلطی خواستند انجام دهند/ صادرات سوخت را برای مدتی متوقف کنید
  • کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: طالبان باید متوجه شود که با یک دولت مقتدر روبه رو است. دولت به معنای state منظورم است نه دولت اقای رئیسی. طالبان آنارشسیت است و مداران کردن با طالبان به این معنا نیست که آنها هر غلطی که دلشان خواست انجام دهند.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از اصلاحات نیوز ، حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به درگیری‌های اخیر میان ایران و طالبان و سیاستی که ایران در قبال آنها اتخاذ کرده است، به اصلاحات نیوز گفت: به قدرت رسیدن طالبان در کابل، دست ایران نبود و بزرگترین انتقادی که می‌توان به ایران داشت این است که پیش بینی لازم را برای اینکه طالبان به قدرت برسد را نکرده بود. اما ایران در قبال یک امر واقع قرار گرفت، یعنی توافق مهمی میان طالبان و آمریکا در دوحه انجام شد، قرار شد تا در قدرت از همه طیف ها استفاده کند، اما با زرنگی و زد و بند، تا کابل آمدند و دولت را شکل دادند. خب در این شرایط همسایگان افغانستان چه کاری باید انجام می‌داد ؟ یا باید مداخله نظامی می‌کرد، یعنی همان اشتباهی که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها انجام دادند، یعنی ورود به افغانستان کار ساده ای است اما خروج از آن نه. بنابراین حالت اول اینکه ایران وارد جنگ و درگیری با طالبان می‌شد که اصلا به صلاح نبود، حالت دوم این بود که متحد طالبان شود و از این فرصت استفاده کند و شعار ضد آمریکایی بدهد که خب این هم یک فاجعه و اشتباه بزرگ بود که خوشبختانه این کار را انجام نداد؛ چرا که یک گروه تررویست که اسمشان را طالبان گذاشته اند و انواع و اقسام گرایشات مختلف از تندروهای مذهبی تا تکفیری‌ها در آن حضور دارند، ماهیتشان هیچ تغییری نکرده است.

    ناامنی در افغانستان روی مرزهای شرقی ما تاثیر دارد و بلعکس. حالا سوال این است که ایران چه می‌توانسته انجام دهد؟ آیا باید از پسر شاه مسعود حمایت می‌کرد و یک جنگ نیابتی به راه می‌انداخت؟ که خب شرایط بدتر می‌شد.آیا باید کل افغانستان را محاصره اقتصادی می‌کرد و کلیه صادرات را متوقف می‌کرد؟ آیا این روش ها موثر بود و با این اقدامات طالبان سرنگون میشد؟ خب قطعا پاسخ خیر است. بنابراین به نظر می‌رسد ایران چاره ای جز مدارا کردن با طالبان نداشت و عملا سعی کرد تا سیاست کژار و مریز را داشته باشد.
    وی ادامه داد: کار سومی که می‌شد انجام داد، پذیرش امر واقع بود. بالاخره طالبان توانسته بود در کابل به قدرت برسد و مردم افغانستان عملا واکنش منفی نشان ندادند، چرا که برخی از آنها قدرتی هم نداشتند که واکنش خاصی نشان دهند و برخی هم سکوت کردند و پذیرفتند. زیرا فسادی که دولت غنی و هئیات حاکمه داشت، در واقع آمدن طالبان این امیدواری را برای یک عده‌ای به وجود آورد که قرار است علیه فساد کاری انجام شود. اما طالبان روی کار آمد و دیدیم که چه کرد.

    بهشتی پور با بیان اینکه ایران طالبان را به رسمیت نشناخت اما با آنها همکاری کرد، گفت: ناامنی در افغانستان روی مرزهای شرقی ما تاثیر دارد و بلعکس. حالا سوال این است که ایران چه می‌توانسته انجام دهد؟ آیا باید از پسر شاه مسعود حمایت می‌کرد و یک جنگ نیابتی به راه می‌انداخت؟ که خب شرایط بدتر می‌شد.آیا باید کل افغانستان را محاصره اقتصادی می‌کرد و کلیه صادرات را متوقف می‌کرد؟ آیا این روش ها موثر بود و با این اقدامات طالبان سرنگون میشد؟ خب قطعا پاسخ خیر است. بنابراین به نظر می‌رسد ایران چاره ای جز مدارا کردن با طالبان نداشت و عملا سعی کرد تا سیاست کژار و مریز را داشته باشد.

    طالبان باید متوجه شود که با یک دولت مقتدر روبه رو است. دولت به معنای state منظورم است نه دولت اقای رئیسی. طالبان آنارشسیت است و مداران کردن با طالبان به این معنا نیست که آنها هر غلطی که دلشان خواست انجام دهند. اهرم های قدرت به جز جنگ هم وجود دارد برای متوقف کردن حرکت های طالبان. از جمله اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد این است که مثلا صادرات سوخت به افغانستان را کنترل یا برای مدتی متوقف کند. در این شرایط طالبان متوجه وضعیت می‌شود و جایگزین کردن برای سوخت هم برایش سخت می‌شود.
    این کارشناس می‌گوید: جنگ ایران با طالبان، خواسته آمریکا و اسرائیل است و می‌خواهند که ایران ولو محدود اما در یک جنگ درگیر شود؛ از آن سو طالبان هم یک دولت غیر مسئول است و انواع و اقسام حرکت ها را انجام می‌دهند بدون اینکه مسئولیت بپذیرند. اینکه صادرات به افغانستان متوقف شود یا افغانی‌ها را از کشور اخراج کنیم، این چه کمکی به مردم بیچاره افغان می‌کند که خودشان هم از دست طالبان در امان نیستند؟

    بهشتی پور با بیان اینکه باید طبق تعریف های مشخص با طالبان مدارا کنیم، تصریح کرد: طالبان باید متوجه شود که با یک دولت مقتدر روبه رو است. دولت به معنای state منظورم است نه دولت اقای رئیسی. طالبان آنارشسیت است و مداران کردن با طالبان به این معنا نیست که آنها هر غلطی که دلشان خواست انجام دهند. اهرم های قدرت به جز جنگ هم وجود دارد برای متوقف کردن حرکت های طالبان. از جمله اقداماتی که ایران می‌تواند انجام دهد این است که مثلا صادرات سوخت به افغانستان را کنترل یا برای مدتی متوقف کند. در این شرایط طالبان متوجه وضعیت می‌شود و جایگزین کردن برای سوخت هم برایش سخت می‌شود.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=89417

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *