×

در گفت‌وگویی مطرح شد؛ فرماندار لاهیجان: نظام سخت نمی‌گیرد، قصاص قبل از جنایت نکنید/ بیمارستان‌های لاهیجان: محدودیتی برای پذیرش بیماران بی‌حجاب نداریم

  • کد نوشته: 91157
  • ۱۴۰۲-۰۵-۰۹
  • 150 بازدید
  • ۰
  • تصویر یک ابلاغیه از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر شده که مراکز درمانی شهرستان لاهیجان را مکلف کرده پذیرش افراد را منوط به رعایت حجاب کنند. مقامات شهرستان لاهیجان از وجود این ابلاغیه ابراز بی اطلاعی کرده‌اند و فرماندار لاهیجان می‌گوید شرایط بیمارستان‌ها عادی است. به گزارش گیل و دیلم به نقل از رویداد۲۴ […]

    در گفت‌وگویی مطرح شد؛ فرماندار لاهیجان: نظام سخت نمی‌گیرد، قصاص قبل از جنایت نکنید/ بیمارستان‌های لاهیجان: محدودیتی برای پذیرش بیماران بی‌حجاب نداریم
  • تصویر یک ابلاغیه از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر شده که مراکز درمانی شهرستان لاهیجان را مکلف کرده پذیرش افراد را منوط به رعایت حجاب کنند. مقامات شهرستان لاهیجان از وجود این ابلاغیه ابراز بی اطلاعی کرده‌اند و فرماندار لاهیجان می‌گوید شرایط بیمارستان‌ها عادی است.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از رویداد۲۴ ، بر اساس ابلاغیه ای که به امضای مدیر شبکه بهداشت و درمان لاهیجان رسیده است، از کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی خواسته شده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را «منوط به رعایت حجاب» کنند.

    این ابلاغیه ظاهرا بخشی از تصمیمی است که با ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان لاهیجان اتخاذ شده است. انتشار آن انتقادات بسیاری به دنبال داشته است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند چنین سیاستی به معنای بی توجهی به اصل اساسی حرفه پزشکی یعنی درمان بدون در نظر گرفتن موقعیت بیمار است.

    مسئولان شهرستان لاهیجان از موضوع ابلاغیه به مراکز درمانی این شهرستان ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و بیمارستان‌های این شهر هم احتمال اجرای چنین تصمیمی را عجیب خوانده‌اند. «رسول فرخی» نماینده لاهیجان، بخشی از یک سخنرانی قاسم سلیمانی که می‌گوید «همان دختر کم حجاب، دختر من و شماست» را به عنوان آهنگ پیشواز تلفن همراه خود گذاشته است. او در پاسخ به رویداد۲۴ درباره این ابلاغیه ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

    فرماندار لاهیجان: نظام سخت نمی‌گیرد، قصاص قبل از جنایت نکنید

    فرهاد براتی فرماندار شهرستان لاهیجان در گفتگو با رویداد۲۴ ضمن ابراز بی‌اطلاعی از وجود این ابلاغیه گفته هر دستگاهی مستقل است و ربطی به فرمانداری و وزارت کشور ندارد. بیمارستان، علوم پزشکی است و اگر ابلاغیه‌ای باشد مستقیم به آن‌ها ارسال می‌شود مگر اینکه در قالب دیگری تعریف شده باشد که کشور آن را اعلام می‌کند.

    او درباره اینکه اگر مقابله‌ای با بیماران به دلیل عدم رعایت حجاب صورت بگیرد، ممکن است به چالشی برای شورای تامین شهرستان و شخص فرماندار به عنوان رئیس این شورا تبدیل شود، گفت: نظام سخت نمی‌گیرد؛ آنچه مد نظر نظام است، خدمت به مردم و قشر آسیب‌پذیر است. شما قصاص قبل از جنایت نباید بکنید. وقتی هنوز اتفاقی نیافتاده پس این تحلیل‌ها فایده‌ای ندارد. هیچ اتفاقی تا امروز نیافتده و دست ما هم چیزی نرسیده است. بنده شخصا دیروز بیمارستان بودم و بیمارستان‌ها شرایط عادی خودش را داشت.

    بیمارستان شفا و میلاد لاهیجان: به خاطر حجاب از پذیرش بیماران خودداری نمی‌کنیم

    برای روشن شدن وضعیت با بیمارستان‌هایی که مورد خطاب ابلاغیه وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند تماس گرفته است. مسئول پذیرش بیمارستان شفا لاهیجان گفته این بیمارستان خصوصی است و امکان ندارد به دلیل عدم رعایت حجاب از پذیرش بیماران خودداری کند.

    مسئول پذیرش بیمارستان میلاد هم اظهار نظر مشابهی داشته و گفته هیچ مشکلی به برای پذیرش بیماران به دلیل عدم رعایت حجاب وجود ندارد و مقابل در ورودی بیمارستان هم هیچ نیرویی به منظور تذکر حجاب قرار داده نشده است. او گفته ما ندیدیم کسی را به خاطر بی‌حجابی پذیرش نکرده باشند. ما همه نوع حجاب را اینجا می‌بینیم و جامعه ما ایجاب کرده یک شال روی سر همه باشد.

    لایحه حجاب و عفاف درباره بخش درمانی چه گفته است؟

    روز پنجشنبه متن نهایی لایحه حجاب و عفاف که ابتدا قوه قضاییه تنظیم و به دولت ارائه کرده بود، با اعمال اصلاحاتی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، این بار با نام «لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» منتشر شد.

    لایحه تازه بر تفکیک جنسیتی در بخش درمان بیمارستان‌ها تاکید کرده و گفته جز در موارد استثنا که «حضور نامحرم در آن ناگزیر است»، حدود شرعی بین کارمندان زن و مرد در ساختمان‌های بیمارستان، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی حفظ شود.

    در ماده ۱۴ این لایحه تکالیف وزارت بهداشت در مورد حجاب قید شده و گفته شده این وزارتخانه باید دستورالعمل‌های رفتاری و آیین‌نامه نحوه پوشش اساتید، دانشجویان و کارکنان اعم از پزشکان و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی را مورد بازنگری، اصلاح و اجرا قرار دهد.

    بر اساس این لایحه، رعایت حجاب در «بخش‌های تشخیص و درمان» در فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی موثر است و وزارت بهداشت موظف است دستورالعمل‌های اجرائی جهت رعایت عفاف و حجاب و حفظ حریم اخلاقی بیماران و همراهان در محیط‌های آموزشی یا درمانی دولتی و غیردولتی را ابلاغ کرده و به اجرای آن نظارت کند. این لایحه هنوز به تصویب مجلس نرسیده، اما ابلاغیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی لاهیجان نشان می‌دهد اجرای آن آغاز شده است هرچند شواهد نشان می‌دهد در عمل، اجرای چنین تصمیماتی با چالش جدی مواجه است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=91157

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *