×

رئیسی: اختیارات استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد/ فقر مطلق را از بین می‌بریم/ ‌تعطیلی واحدهای تولیدی را دیگر نمی‌پذیریم

  • کد نوشته: 73568
  • ۱۴۰۰-۰۹-۲۶
  • 125 بازدید
  • ۰
  • رئیس جمهور گفت: در بودجه و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ قصد داریم به استان‌ها اختیارات لازم را بدهیم و این اختیارات هم صرفا در حد حرف نباشد. به گزارش گیل و دیلم ، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار با اقشار مختلف مردم یزد که در سالن اجتماعات هلال احمر یزد در حال برگزاری است با بیان […]

    رئیسی: اختیارات استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد/ فقر مطلق را از بین می‌بریم/ ‌تعطیلی واحدهای تولیدی را دیگر نمی‌پذیریم
  • رئیس جمهور گفت: در بودجه و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ قصد داریم به استان‌ها اختیارات لازم را بدهیم و این اختیارات هم صرفا در حد حرف نباشد.

    به گزارش گیل و دیلم ، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در دیدار با اقشار مختلف مردم یزد که در سالن اجتماعات هلال احمر یزد در حال برگزاری است با بیان اینکه تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) هدیه ای از جانب پیامبر(ص) به حضرت فاطمه زهرا(س) و برای امت آن حضرت بود گفت: این ذکر از جایگاه بسیار ویژه و خاصی نزد انبیای الهی برخوردار است.

    وی تصریح کرد: مسئولیت‌ها امانتهای پروردگار متعال هستند همانگونه که اعضا و جوارح ما هم امانت های الهی دست ما هستند و باید از این امانت ها به درستی امانت درای کنیم.

    رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هرچه خیر در عالم وجود دارد در خانه حضرت صدیقه طاهره(س) است گفت: کوثر به معنای همه خیرات عالم است و از اندیشه و عمل خیر در این خانه وجود دارد.

    رئیسی با بیان اینکه این مملکت نشان فاطمی دارد گفت: عشق و علاقه و ارادت مردم به ویژه مردم استان یزد نشانه های ارادت حضرت فاطمه زهرا(س) را در هر کوی و برزن دارند و این هویت استان یزد است.

    وی خاطرنشان کرد: همه توسعه یافتگی ها برای استان یزد ضرورت دارد اما باید معلوم شود که استان یزد دارای یک فرهنگ بسیار اصیل، قوی و غنی است و این فرهنگ در واقع هویت مردم استان یزد است.

    رئیس جمهور ادامه داد: کتابخانه ها، فرهنگستان‌ها، مجموعه آثاری که در یزد وجود دارد و از گذشته تاکنون ایجاد شده همه گواه بر همین فرهنگ است و اگر امروز مردم یزد دارای یک ایمان قوی هستند و محور تلاش، فعالیت، کارآفرینی، سرمایه گذاری و توسعه این مردم زبانزد است به دلیل توجه به همین نگاه فرهنگی است.

    وی با بیان اینکه ما همواره باید پاسدار این فرهنگ باشیم گفت: نباید اجازه دهیم این فرهنگ آسیب ببیند بلکه باید همه تلاش ما بر این باشد که این فرهنگ دینی در یزد روز به روز تقویت شود.

    وی تصریح کرد: یزد خاستگاه صاحب عروه است شخصی که امروز همه مراجع حاشیه بر عروه می نویسند و یزد شهر موسس حوزه علمیه قم است که امروز همه علمای جهان اسلام یاد ایشان را گرامی می دارند.

    رئیسی خاطرنشان کرد: استان یزد چهار هزار شهید به انقلاب تقدیم کرده که هزار نفر از آنها دانش آموز بودند و این واقعا شگفت آور است که استان یزد این تعداد شهید و این تعداد دانش آموز شهید دارد.

    رئیس جمهور مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی را یکی از بزرگان و اسوه های دینی یزد دانست و تصریح کرد: این بزرگان فرهیختگانی بودند که واقعا ما شناخت کافی به آنها نداریم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هم در سطح جامعه افراد زیادی هستند که هر کدام قهرمانان بزرگی هستند که شناخته شده نیستند گفت: خانواده های شهدا و ایثارگران، پرستاران و عموم افرادی که برای پیشرفت و تعالی جامعه به صورت خالصانه تلاش می کنند نمونه های این موضوع هستند.

    وی بیان کرد: همین سه واژه قنوت و قنات و قناعت همه نشان دهنده همین فعالیت، تلاش، تولید، کار و روحیه قناعت که از دین فراگرفته شده نشانه همان فرهنگ، آداب و رسوم اصیل و ارزشمند است و این شهر بی دلیل به دارالعباده و دارالعلم شناخته نشده است.

    وی افزود: امروز در تمام کشور هر جایی که بخواهند از قناعت و تلاش به میان بیاورند می گویند این شخص مثل یزدی هاست و این روحیه را افراد تنها در ده بالای یزد ندارند بلکه در تمام نقاط مردم یزد مشغول به کار، تلاش و کوشش هستند.

    رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت های زیادی هست که هنوز به کار گرفته نشده، در ارتباط با راه های به کار گیری این ظرفیت ها ادامه داد: بسیاری از مواردی که به عنوان مشکل در این جلسه مطرح شد قابل حل است.

    وی با بیان اینکه همه می‌دانستند که در جبهه هر کاری که همه ناممکن می دانستند بچه های تیپ الغدیر با خلاقیت و ابتکار خود آن را رفع می کردند گفت: همه می دانستند که بچه های یزد بهترین روحیه خلاقیت را داشتند و باید به این جهت توجه ویژه ای شود.

    رئیس جمهور در ارتباط با اختیار داشتن استان‌ها برای رفع مشکلات گفت: ما در بودجه و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ قصد داریم به استانها اختیارات لازم را بدهیم و این اختیارات هم صرفا در حد حرف نباشد.

    رئیسی گفت: مازاد مالیاتی که در استان کسر می شود قرار است در صندوقی قرار گیرد و بعضی از موارد دیگر از جمله فروش اموال دولت به همراه تنخواهی که دولت قرار می دهد در این صندوق قرار می گیرد تا استان‌ها بتوانند با اختیار استاندار زمینه رفع این مشکل را فراهم کند.

    وی افزود: ما بنای این داریم که قدری دست استان‌ها را باز بگذاریم تا بتوانند در تولید، اشتغال و گره گشایی از مشکلات به ویژه پروژه های نیمه تمام کاری کنند که بخشی از سختیها کاهش پیدا کند.

    رئیس جمهور در ارتباط با رفع مشکلات محرومان گفت: باید تمام اقدامات دستگاه های دولتی پیوست محرومیت زدایی و مهمتر از آن پیوست عدالت داشته باشد و حتما باید اقدامات و تصمیمات در دولت و بخش های اداری کشور نشان دهند که چقدر به عدالت نزدیک شدیم.

    رئیسی گفت: نباید خدای ناکرده تصمیمی بگیریم که ما را از عدالت دور کند بلکه باید تمام کارها ما را به عدالت نزدیک کند و بتوانیم تمام کشور را از فقر مطلق عبور کنیم.

    وی تصریح کرد: برنامه دولت این است که در کوتاه ترین زمان ممکن این فقر مطلق را از بین ببرد و اساس کار ما توانمندسازی است وگرنه پرداخت مبلغی آن هم به میزان ناکافی در سر ماه که مسئله مهمی نیست.

    رئیس جمهور در ارتباط با بانوان تسهیلکرده جویای کار گفت: این مسئله را با آقای استاندار پیگیری می کنیم و کارگروهی که در این قضیه در استان یزد انجام شده کار خوبی است و باید به صورت فعال‌تر ادامه کار دهد.

    رییسی تصریح کرد: یکی از کارهایی که بانوان می توانند در آن نقش بیشتری داشته باشند همین اقتصاد دانش بنیان و فعالیت های دیجیتال است و بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار باید در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.

    وی به بازدید از نیروگاه خورشیدی یزد اشاره کرد و گفت: پنل های خورشیدی برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سراسر استان یزد هم ظرفیت لازم در این حوزه را دارد.

    رئیسی گفت: استاندار هم امروز تاکید کرد که در یک سال تا یک سال و نیم می توانیم به میزان بسیار بالایی از تولید انرژی در این استان برسیم و این نوید بسیار خوبی است که می توانیم داشته باشیم.

    رئیس جمهور با بیان اینکه یزد نه تنها در کشور بلکه در منطقه می تواند به عنوان قطب انرژی خورشیدی منطقه تبدیل شود و ما حتما در این عرصه تمام تلاش خودمان را انجام می دهیم.

    وی با بیان اینکه مسئله گردشگری در استان یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: در یزد یک سری زیرساخت های خوبی آماده شده که لازم است اما کافی نیست و حتما باید این زیرساختها کامل شود.

    رئیسی افزود: امروز هم بازدیدهایی از این منطقه داشتیم و معتقدیم که اقتصاد گردشگری، دیجیتال، معدن و کشاورزی در استان یزد بسیار خوب جواب می دهد و می تواند زمینه های توسعه هرچه بیشتر استان و کشور را فراهم کند.

    رئیسی تصریح کرد: مسکن باید توسط بخش خصوصی، فعالان این میدان فعال شود و دولت در تمام حوزه ها نقش هدایت، حمایت و نظارت دارد و اینطور نیست که در عرصه های مختلف مثل مسکن و صنعت خودش اقدام و فعالیت کند اصلا درست نیست.

    وی گفت: دولت باید به بخش خصوصی، کارآفرین و سرمایه گذار در حوزه ساختمان و ساخت و ساز میدان بدهد و زمینه ای فراهم شود که این بخش به بهترین شکل ممکن فعال شود.

    رئیس جمهور نساجی را یکی از صنایع نام آور یزد دانست و گفت: سالهای سال از قدیم تا الان یزد را به پارچه های خوب و نساجی می شناسند و این امروز دچار آسیب شده است.

    رئیسی خاطرنشان کرد: امروز کارخانه ای را دیدیم که بانک از سال ۹۲ تا الان تعطیل نگاه داشته است و امروز دستور دادم که بانکها کارخانه هایی را که می گیرند یا باید فعال نگاه دارند یا اینکه اگر توان فعال نگاه داشتن آن را ندارند حتما نسبت به واگذاری آن سریعا اقدام کنند.

    وی افزود: این معنی ندارد که بانک‌ها چندین سال یک ثروت ملی و عظیم و اشتغال تعداد زیادی از افراد را تعطیل نگاه دارند ؛ ما به هیچ عنوان این وضعت را نمی‌پذیریم.

    وی در ارتباط با مسئله آب استان یزد گفت: این مسئله برای امروز و دیروز نیست و بحث آب یزد از گذشته وجود داشته و دولت حتما بنای مدیریت در این حوزه را دارد.

    رئیسی با تاکید بر اینکه آب اگر کم هم هست باید با مدیریت درست بهترین استفاده را داشته باشد گفت: امروز برای آب برنامه خوبی داریم و مردم هم در این حوزه باید مشارکت لازم را داشته باشند.

    رئیس جمهور گفت: معتقدیم با مدیریت صحیح منابع آبی و تقسیم عادلانه در این حوزه مشکل را می توان حل کرد و با توجه به اینکه مشکل آب مشکل چند استان است و بنای ما بر این است که اقدامات خوبی در این حوزه انجام دهیم تا در مدت کوتاهی جواب دهد.

    وی خاطرنشان کرد: این یک برنامه کوتاه مدت است و پس از آن برنامه بلند مدتی در نظر گرفته شده و در دست اقدام است و با توجه به اینکه بیان داریم با فعل می‌شود و انجام می دهیم با مردم صحبت نکنیم بلکه صرفا کارهای انجام شده را به مردم اطلاع رسانی کنیم به کارهایی اشاره می کنیم که نسبت به آن اقدام لازم صورت گرفته است.

    رئیسی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت کار ما به صورت کامل حل نمی شود گفت: ما نیاز به کار بلند مدتی داریم که برنامه ریزی آن انجام شده و انشاالله با انجام آن نگرانی مردم که به حق هم هست برطرف می شود.

    رئیس جمهور افزود: استاندار یزد هم حس رفع مشکل آب را به عنوان مهمترین ماموریت خود در نظر دارد و انشاالله با همکاری نمایندگان مجلس این کار برطرف می شود.
    وی با تاکید بر اینکه کیفیت کالاهای تولیدی از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: کالاهای ایرانی هم در منطقه و هم در دنیا طرفداران خوبی دارد و مهم آن است که امروز در منطقه کالای ایرانی یک کالای با کیفیت شناخته شود.

    به گزارش گیل و دیلم، رئیس جمهور صبح امروز در جریان دوازدهمین سفر استانی از یک کارخانه نساجی ، کارخانه الکترود کویر و نیروگاه خورشیدی روستای فهرج یزد، کارگاه احیای بنای تاریخی شهر یزد و بافت تاریخی یزد بازدید کرد.‌

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=73568

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *