×

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به امیرعبداللهیان: طالبان عددی نیستند که از ما باج بگیرند/ چرا آن‌ها را به جلسات دعوت می‌کنید؟

  • کد نوشته: 89337
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۶
  • 72 بازدید
  • ۰
  • روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آقایان دولت شما که حاکمیت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسید، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل داده‌اید؟ چرا نمایندگان طالبان را به جلسات رسمی دعوت می‌کنید و با آنها تعاملات رسمی دارید؟ به گزارش گیل و دیلم ، روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به دولت نوشت: با گذشت ۱۰ روز […]

    روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به امیرعبداللهیان: طالبان عددی نیستند که از ما باج بگیرند/ چرا آن‌ها را به جلسات دعوت می‌کنید؟
  • روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آقایان دولت شما که حاکمیت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسید، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل داده‌اید؟ چرا نمایندگان طالبان را به جلسات رسمی دعوت می‌کنید و با آنها تعاملات رسمی دارید؟

    به گزارش گیل و دیلم ، روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به دولت نوشت: با گذشت ۱۰ روز از اخطار رئیس ‌جمهور به حاکمان افغانستان در مورد حقابه ایران از هیرمند،طالبان در چند اقدام و سخن جداگانه پاسخ منفی به این اخطار داده‌اند. این موضعگیری‌ها به صورت کاملاً روشن به مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند طالبان زیر بار دادن حقابه هیرمند به ایران نخواهد رفت.

    آنچه در این میان بسیار مهم است، نوع برخورد مقامات جمهوری اسلامی ایران با این رفتار خصمانه طالبان است. آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفته است: «هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داریم.

    این سخن آقای وزیر امور خارجه لوازمی دارد که دولت جمهوری اسلامی تاکنون به آن پای‌بندی نشان نداده است. شما که حاکمیت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسید، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل داده‌اید؟ چرا نمایندگان طالبان را به جلسات رسمی دعوت می‌کنید و با آنها تعاملات رسمی دارید؟

    این تناقض آشکار در سیاست خارجی به هیچ وجه قابل قبول نیست. برداشت طالبان از این دوگانگی در گفتار و رفتار شما اینست که ایران را در موضع ضعف می‌پندارند در حالی که ما یک کشور قدرتمند هستیم و امثال طالبان عددی نیستند که اجازه باج‌خواهی از ما را پیدا کنند. ما با توسل به دیپلماسی شفاف می‌توانیم این گروه یاغی را وادار به تمکین کنیم.

    طالبان یک گروه تروریستی بدوی و متحجر است که حتی در میان مردم افغانستان نیز جایگاهی ندارد. جمهوری اسلامی ایران بدون آنکه نیازی به توسل به برخورد نظامی داشته باشد، می‌تواند با ابزارهای دیپلماسی و اقتصادی طالبان را تحت فشار قرار دهد و با فعالیت‌های بین‌المللی راه را برای شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان همواره نماید. ایران با چنان دولتی می‌تواند به راحتی تفاهم و تعامل داشته باشد

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=89337

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *