×

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس : پول حاصل از حذف ارز ترجیحی به چرخه تولید بازنگشت/ زعفران و پسته ایرانی به نام اسپانیا و ترکیه به دیگر کشورها صادر می شود/ تولیدکنندگان گوشت به مشکل برخوردند

  • کد نوشته: 86615
  • ۱۴۰۱-۱۲-۰۳
  • 56 بازدید
  • ۰
  • سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه پول حاصل از حذف ارز ترجیحی به چرخه تولید بازنگشت، اظهار کرد: تولیدکنندگان در حوزه تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ به مشکل برخورد کردند و یکی از درخواست‌های ما این است که دولت کالابرگ الکترونیک را ارائه دهد که قطعا این طرح موثر بوده و مردم را […]

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس : پول حاصل از حذف ارز ترجیحی به چرخه تولید بازنگشت/ زعفران و پسته ایرانی به نام اسپانیا و ترکیه به دیگر کشورها صادر می شود/ تولیدکنندگان گوشت به مشکل برخوردند
  • سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه پول حاصل از حذف ارز ترجیحی به چرخه تولید بازنگشت، اظهار کرد: تولیدکنندگان در حوزه تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ به مشکل برخورد کردند و یکی از درخواست‌های ما این است که دولت کالابرگ الکترونیک را ارائه دهد که قطعا این طرح موثر بوده و مردم را مجبور می‌کند که این یارانه را برای خرید مواد پروتئینی اختصاص دهند.

    به گزارش گیل و دیلم ، ذبیح الله اعظمی ساردویی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفقنا در خصوص عملکرد دولت درسال ۱۴۰۱ در حوزه کشاورزی، گفت: دولت برای اولین بار «طرح الگوی کاشت» را اجرایی کرد و درست است که خیلی موفق نبوده و در ابتدای راه است، اما می‌توان از آن به عنوان یکی از اقدامات خوب دولت نام برد؛ همچنین از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی، نداشتن سند برای زمین‌های کشاورزی بود که اسناد آن در حال صادر شدن است.

    جهاد کشارزی آمار دقیقی در اختیار ندارد

    لایحه «آبخیزداری و آبخوان‌داری» هنوز به مجلس ارائه نشده است

    وی در ادامه یکی از مشکلات جهاد کشاورزی را نبود آمار دانست و اظهار کرد: امارها در حوزه کشاورزی دقیق نیست؛ مثلا ما نمی دانیم چقدر برنج تولید می کنیم و مطمئن نیستیم که آمارهای اعلام شده دقیق است یا نه؛ بنابراین «رصد خانه آمار» در وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شده که از اقدامات مثبت وزارت جهاد کشاورزی است. همچنین دولت قول داده بود که لایحه «آبخیزداری و آبخوان‌داری» را به مجلس ارائه دهد تا قبل از اینکه وقوع سیل هزینه‌هایی روی دست دولت بگذارد، همان پول برای حفظ منابع طبیعی و آب هزینه شود تا شاهد این حجم خسارت نباشیم؛ چراکه وقتی سیل رخ می‌دهد، بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند و دولت اگر بتواند پیشگیری‌های لازم را انجام دهد و سفره‌های آب زیر زمینی را تقویت کند، اقدام مثبتی خواهد بود اما لایحه آن هنوز به مجلس ارائه نشده است.

    افزایش قیمت نهاده ها تولیدات کشاورزی را کاهش داده است

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد افزایش قیمت نهاده های دامی، گفت: درست است که قیمت ها به صورت جهانی بالا رفت اما به عنوان نمونه «کود اوره» در داخل تولید می‌شود ولی به حدی افزایش قیمت داشته که صدای اعتراض کشاورز بلند شده است. «پتاسم» و «فسفر» کشور از خارج وارد می‌شود اما دولت هیچ یارانه‌ای برای آن مشخص نکرده است. در نتیجه وقتی میزان کود کم باشد، عملکرد کشاورز هم کم و در نهایت تولید ملی قطعا در سال آینده کاهش می یابد.

    دولت به جای یارانه نقدی کالابرگ الکترونیک دهد

    تولیدکنندگان گوشت به مشکل برخوردند

    وی در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی بعد از حذف ارز ترجیحی، گفت: ۱۰ میلیارد دلاری که دولت برای واردات نهادهای دامی و کالاهای اساسی اختصاص می داد، رقمی قابل توجهی بود که بعد از حذف، باید به چرخه تولید بازمی گشت اما این اتفاق رخ نداد. بخشی از این مبلغ به صورت یارانه به مردم داده شد؛ اما وقتی این پول به دست مردم می‌رسد، ابتدا آن را برای تسویه قسط های بانکی و دیگر هزینه ها اختصاص می دهند و با آن پول کالای اساسی مورد نیاز زندگی مثل گوشت و مرغ را خریداری نمی‌کنند. لذا تولیدکنندگان در حوزه تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ به مشکل برخورد کردند و یکی از درخواست‌های ما این است که دولت کالابرگ الکترونیک را ارائه دهد؛ البته این طرح در سه استان به صورت پایلوت در حال اجرایی شدن است و قطعا این طرح موثر بوده و مردم را مجبور می‌کند که این یارانه را برای خرید مواد پروتئینی اختصاص دهند.

    ضرورت ارائه کالابرگ الکترونیک برای کمک به سفره مردم

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس بیان داشت: دولت در ابتدا باید ۱۰ میلیارد دلاری حاصل از حذف ارز ترجیحی را در چرخه تولید محصولات کشاورزی هزینه کند که هم کمک به تولیدکننده و هم کمک به مصرف کننده است. این یارانه اردیبهشت ۱۴۰۱ماه حذف شده است اما تا این لحظه فقط ۳ استان به عنوان پایلوت برای ارائه کالابرگ الکترونیک مشخص شده است. دولت باید این یارانه را به صورت کالا برگ در اختیار مردم قرار دهد تا مردم آن را برای تامین کالاهای اساسی هزینه کنند.

    ترکیه ۳۵ رایزن اقتصادی در عراق دارد

    بازارهای هدف برای صادرات محصولات فراهم شود

    اقای اعظمی ساردویی در ادامه این گفت‌و‌گو به عملکرد دولت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: باید زیرساخت ها برای تقویت این حوزه فراهم و بازارهای هدف مشخص شود. ما رایزن متخصص محصولات کشاورزی نداریم در حالی که کشوری مثل ترکیه در عراق ۳۵ رایزن اقتصادی دارد. زیرا شخصی که مثلا برای مواد معدنی و سنگ تزئینی رایزنی می کند، قطعا نمی‌تواند برای محصولات کشاورزی هم رایزنی کند؛ بنابراین برای هر حوزه رایزنی در نظر گرفته اند.

    صادرات زعفران و پسته ایران به نام افغانستان و ترکیه

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در صادرات محصولاتی مانند زعفران و پسته، اظهار کرد: بخش زیادی از زعفران ایرانی به کشور افغانستان قاچاق شده و در آنجا با تعرفه صفر صادر می شود و یا بعد از ارسال به کشور اسپانیا به نام این کشور صادر می شود که ظلم بزرگی و خسرانی برای کشور ما است. همچنین بخشی از پسته تولید کشور ما به ترکیه به قیمت کمتر قاچاق و به نام ترکیه به دیگر کشورها صادر می شود؛ بنابراین وزارت صمت باید برای این موضوع راه حل هایی پیدا کند.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=86615

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *