×

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان :
سومین سال سخت آبی، پیش‌روی گیلان است

  • کد نوشته: 96313
  • ۱۴۰۲-۱۰-۰۱
  • 54 بازدید
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه امسال سومین سال آبی سخت را پیش‌رو داریم، گفت: میزان آورد آب سد سفید رود سال گذشته ۸۷۷ میلیون مترمکعب و سال ماقبل حدود یک میلیارد مترمکعب بود و امسال باز هم با کاهش جدی مواجهیم....
    سومین سال سخت آبی، پیش‌روی گیلان است
  • به گزارش گیل و دیلم ، وحید خرمی روز جمعه در گفت و گویی با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ آبی شرایط سختی را تجربه کردیم افزود: امسال با توجه به بارش هاو ذخایر آبی پشت سد نسبت به همین زمان در سال قبل، سخت‌تر خواهد بود.

    وی توضیح داد:سال آبی گذشته ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد برداشت کردیم درحالیکه سال قبل تر این مقدار ۹۳۷ میلیون متر مکعب بود.

    خرمی تصریح کرد: درحال‌حاضر حجم آب مخزن سد سفید رود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است درحالی که در شرایط نرمال در همین زمان باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشد.

    وی ادامه داد: دبی ورودی آب هم اکنون ۱۲ متر مکعب بر ثانیه و خروجی هم بر روی چهار متر مکعب بر ثانیه تنظیم شده است.

    مدیرعامل آب منطقه ای استان تشریح کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی استان ۷۰ درصد به شبکه آبیاری سد سفید وابسته ‌اند و مابقی خارج از شبکه‌ آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

    وی عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد مصرفی آب گیلان به مصارف کشاورزی می‌رسد.

    وی اضافه کرد: از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی گیلان حدود ۲ میلیارد مترمکعب از سد سفیدرود و یک میلیارد متر مکعب از سایر منابع داخلی استان تامین می‌شود.

    مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان در مورد شرایط سدهای بالا دست نیز گفت: این سدها در وضعیتی مشابه سد سفید رود قرار دارند و حداکثر ۳۶ درصد آبگیری شده اند.

    وی افزود: اگر در حوزه آبریز سد بارشی رخ دهد این سدها نیز باید آبگیری شوند. اما دشت های مشرف به سد سفیدرود آنقدر خشک هستند که بیشتر بارش‌ها جذب و یا بخار می‌شود.

    وی با بیان اینکه بخشی از کسری آب استان پارسال از محل منابع آبی زیر زمینی و چاهها تامین شد، افزود: آب منطقه‌ای گیلان ۲۸۸ حلقه چاه آب دارد که با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیارد ریال سال گذشته از خاموشی آنها جلوگیری شد.

    وی ادامه داد: همچنین ۹۱۰ پمپ سنگین نیز در ایستگاههای پمپاژ مناطق مختلف استان نصب شد که با نزدیک به یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیوسته در مدار نگهداشته شدند.

    وی گفت : آب منطقه ای گیلان ۸۰۰ کیلومتر از انهار استان را با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال لایروبی کرد و ۴۰۰ کیلومتر نیز توسط سایر دستگاه‌ها در قالب قرارگاه جهادی لایروبی شدند

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=96313

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *