×

صحبت های فیاض‌زاهد در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده

  • کد نوشته: 2856
  • ۱۳۹۵-۰۳-۲۸
  • 133 بازدید
  • ۰
  • این فعال سیاسی اصلاح طلب  گفت برخی عملکردهای دولت فعلی ممکن است به پاشنه آشیل این دولت در انتخابات مبدل شود. هرچند که که جناح رقیب هم تمایلی به تکرار تجربه حضور احمدی‌نژاد در قوه مجریه ندارد. به گفته وی، طرح عبور از روحانی که اخیرا از جانب برخی دوستان نزدیک به جریان اصلاح طلب […]

    صحبت های فیاض‌زاهد در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده
  • این فعال سیاسی اصلاح طلب  گفت برخی عملکردهای دولت فعلی ممکن است به پاشنه آشیل این دولت در انتخابات مبدل شود. هرچند که که جناح رقیب هم تمایلی به تکرار تجربه حضور احمدی‌نژاد در قوه مجریه ندارد.

    به گفته وی، طرح عبور از روحانی که اخیرا از جانب برخی دوستان نزدیک به جریان اصلاح طلب از قبیل آقای زیباکلام مطرح شده،  دلیلش ناتوانی آقای روحانی نیست. بلکه این دوستان با توجه به تجارب گذشته معتقدند باید اصلاح‌طلبان در برابر شورای نگهبان در موضوع بررسی صلاحیت‌ها گزینه جایگزین داشته باشند. اما به اعتقاد وی، آنها با مطرح کردن طرح عبور از روحانی یک بی‌سلیقگی سیاسی انجام داده‌اند.

    فیاض زاهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش‌های امنیتی جناح رقیب دنبال طرح عبور از روحانی از طریق باز کردن پرونده‌هایی در این حوزه هستند. لذا افراد منتسب به جریان اصلاحات نباید امیدهای آنها را نسبت به تحقق این امر با طرح موضوعات این چنینی افزایش دهند.

    این فعال سیاسی در ادامه یادآورشد: در همین راستا جبهه پایداری و افراطیون جریان راست چندی قبل دوگانه رهبری و روحانی را کلید زدند که رییس جمهور با هوشیاری  متوجه آن شد و بر این مبنا در چند سخنرانی اخیر خود پایبندی‌اش را به رهبری، ولایت  و ساختارهای نظام اعلام کرد. دوگانه روحانی- رهبری بازی خطرناکی بود که جریان جبهه پایداری کلید زد.

    وی با تاکید بر اینکه جریان اصلاح طلبی به جایگاه رهبری در نظام واقف و به آن التزام دارد، افزود: رهبری نظام حکم سنگ زیرین آسیاب را دارد اما خود جبهه پایداری که چنین پروژه‌ای را کلید زد هیچ تعلق خاطری به ولایت فقیه نداشته و ندارد و تنها از ولایت فقیه استفاده ابزاری می‌کند. نوع عملکرد بزرگان این جریان نیز در دوران حیات امام (ره) گواه این امر است.

    این روزنامه نگار ادامه داد: جریان پایداری در حال حاضر هم موضوع رد صلاحیت روحانی را دنبال می‌کند و هم به دنبال طرح مجدد  نام احمدی‌نژاد برای انتخابات سال ۹۶ است. این در حالی است که نام  احمدی‌نژاد برای بسیاری تهدیدی برای منافع ملی محسوب می‎شود و باعث نگرانی است. اما جریان رقیب این روزها از این دو طریق می‌خواهد به نوعی خود را مطرح کند و طرح این مباحث بیشتر از آنکه با واقعیت‌های عرصه سیاسی  همخوانی داشته باشد بلوف سیاسی است.

    فیاض زاهد در ادامه تصریح کرد: تردیدی ندارم که معرفی هرگونه آلترناتیو برای آقای روحانی در انتخابات سال ۹۶ یک خطای استراتژیک است. نگرانی نسبت به رد صلاحیت روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نمی‌تواند با واقعیت‌ها همخوانی داشته باشد. چراکه به اعتقاد من شرایط اقتصادی، تحولات پس از برجام، اوضاع منطقه،رانتخابات آمریکا و …  شرایط را به سمتی می‌برد که همه بزرگان نظام به این تحلیل می‌رسند که از روحانی بخواهند علیرغم میل باطنی خود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شود.

    وی در ادامه با اشاره به سرنوشت طرح عبور از خاتمی در دوران اصلاحات گفت: آن طرح هم یقینا از سوی جریان اصلاح طلبی مطرح نشد، طرح مذکور از سوی یکی دو نفر از تئوریستین‌های جریان اصلاحات طرح شد و رای قاطع مردم در دوره دوم کاندیداتوری خاتمی برای ریاست جمهوری که حتی بیشتر از مرحله اول بود نشان داد که مردم به بحث‌های اینچنینی توجهی ندارند.

    این فعال سیاسی در عین حال تاکید کرد: نباید بحث‌های مثل عبور از خاتمی و روحانی را که از جانب یک یا چند چهره جریان اصول‌گرا یا اصلاح طلب مطرح می‌شود تعمیم داده و به حساب همه آن جریان بگذاریم.

    فیاض زاهد ادامه داد: در حال حاضر جریان اصلاحات هیچ برنامه‌ای برای عبور از روحانی ندارد و شخصیت‌های حاکم این جریان از جمله  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا  عارف بر حمایت مطلق از روحانی و دولت وی تاکید دارند. نتیجه این حمایت‌ها را در انتخابات ۹۶ خواهیم دید، بر این اساس دوستانی که بحث عبور از روحانی را مطرح می‌‌کنند، باید دقت کنند و در این مباحث ابهام آفرین که تنها موفقیت رقیب را تضمین می‌کند، وارد نشوند.

    وی که بزرگترین رقیب روحانی در انتخابات پیش رو را خود روحانی می‌خواند، اضافه کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل جریان اصولگرایی این است که اعتقادی به احمدی‌نژاد ندارند، اما در عین حال جایگزینی برای وی نیز نمی‌توانند معرفی کنند. البته در این شرایط بزرگان این جریان از جمله آقای لاریجانی نه تنها زاویه‌ای با روحانی ندارند، بلکه همانطور که در گذشته  و در موضوع برجام نشان دادند با او همراه نیز هستند. آقای روحانی در جامعه مهندسین، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت نیز مخالف خاصی ندارد، لذا به اعتقاد من در انتخابات پیش رو مهمترین رقیب روحانی می‌تواند خود او باشد.

    فیاض زاهد در ادامه با پیشنهاد به رییس جمهور در جهت ترمیم کابینه برای یک سال زمان مانده تا انتخابات، گفت: رییس جمهور باید  با ترمیم کابینه در جهت ساده و روان کردن عملکرد تیم همراه خود خصوصا درحوزه اقتصاد عمل کند؛ چرا که مسایلی مانند فیش‌های حقوقی برخی مدیران و ناتوانی‌های مدیریتی می‌تواند به پاشنه آشیل دولت در انتخابات آینده تبدیل شود. علاوه بر این، بی توجه عبور کردن از مقابل مسائلی نظیر عدم صدور مجوز برای دفن پیکر یکی از خوانندگان قدیمی در قطعه هنرمندان که احمدی‌نژاد به آن واکنش داشت، همچنین مسایلی مثل اجتماع دهه هشتادی‌ها و .. که نشان می‌دهد تحولاتی در زیر پوست جامعه در جریان است و دولت توجهی بدان ندارد؛ می‌تواند پیام‌های ناخوشایندی از جانب روحانی و تیم همراهش به جامعه ارسال کند.

    این فعال سیاسی که ورود احمدی‌نژاد به رقابت‌های انتخاباتی سال آینده را با حمایت جریان اصولگرایی امری بعید می‌دانست، ادامه داد: در شرایط فعلی یک جریان هوشمند از احمدی‌نژاد برای برهم زدن فضای و ایجاد هراس در جریان اصلاحات استفاده می‌کند. آنها می‌خواهند اینطور وانمود کنند که احمدی‌نژاد رقیب روحانی خواهد بود ولی به خاطر اختلافاتی که خود آنها با او دارند، در لحظات آخرشخص دیگری را معرفی می‌کنند که هنوز مشخص نیست چه کسی باشد. بنابراین در این شرایط لازم است هوشیارانه عمل کرد و رفتاری را مرتکب نشد که موجب ریزش آرای روحانی شود .

    منبع: خبر آزاد

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=2856

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *