×

صدور احکام بدوی سنگین برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگار بازداشتی

  • کد نوشته: 93875
  • ۱۴۰۲-۰۷-۳۰
  • 130 بازدید
  • ۰
  • شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی پس از رسیدگی به پرونده متهمان نیلوفر حامدی و الهه محمدی ۲ خبرنگار بازداشتی را در ۳ عنوان اتهامی مجرم شناخت و رأی بدوی صادر کرد. به گزارش گیل و دیلم به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، پس از برگزاری جلسات دادگاه و تحقیقات به عمل آمده، اخذ آخرین […]

    صدور احکام بدوی سنگین برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگار بازداشتی
  • شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی پس از رسیدگی به پرونده متهمان نیلوفر حامدی و الهه محمدی ۲ خبرنگار بازداشتی را در ۳ عنوان اتهامی مجرم شناخت و رأی بدوی صادر کرد.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، پس از برگزاری جلسات دادگاه و تحقیقات به عمل آمده، اخذ آخرین دفاع از متهمان و ملاحظه لوایح دفاعیه وکلای مدافع، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران رای پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی را صادر کرد.

    براساس رأی صادره، الهه محمدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

    نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل هفت سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

    همچنین، هر ۲ متهم با توجه به اقدامات ضد امنیتی به استناد بندهای پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.

    در رأی دادگاه آمده است، ایام بازداشت به استناد ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی کسر و محاسبه خواهد شد.

    احکام صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر تهران قابل اعتراض هستند.

    در صورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، متهمان مجازات اشد (۶ سال حبس برای الهه محمدی و هفت سال حبس برای نیلوفر حامدی) را تحمل خواهند کرد.

    در پرونده هر دو فرد مذکور، مستندات اثبات شده ای از ارتباط با برخی نهادها و افراد مرتبط با دولت آمریکا وجود دارد که به صورت آگاهانه انجام می‌شده و اهداف ضد امنیتی را دنبال می‌کرده است.

    به گزارش ایرنا، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران روز پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ در پی انتشار اخباری درباره بدحالی زنی جوان پس از انتقال به یک مقر انتظامی توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: «خانمی که برای توضیح و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس فاتب هدایت شده بود در جمع سایر افراد هدایت شده به دلیل عارضه قلبی بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان انتقال و تحت درمان و مداوا قرار دارد.»

    با انتشار خبر فوت مهسا امینی، مقابل بیمارستان کسری تجمع اعتراضی برگزار شد. بامداد ۲۶ شهریور پیکر خانم امینی به زادگاهش منتقل شد و در سقز با حضور شماری از مردم به خاک سپرده شد. سه روز بعد نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن که گزارش‌هایی درباره مهسا امینی و خاکسپاری او نگاشته بودند، بازداشت شدند.

    در آن روزها که دستگاه قضایی مجدانه در حال پیگیری و بررسی علت فوت مهسا امینی بود و در دولت نیز وزارت کشور ماموریت تهیه گزارش در این زمینه را داشت، تجمعات و اغتشاشاتی در برخی نقاط کشور شکل گرفت و دشمنان نیز هر روز بهانه‌هایی برای دمیدن بر آتش اغتشاشات می‌یافتند.

    ششم آبان ۱۴۰۱ در بحبوحه اغتشاشات، بیانیه‌ تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران درباره «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» منتشر شد که در بخشی از این بیانیه تصریح شده بود: «ردّ اطلاعاتی و عملّیاتی تعدادی از عناصر در اغتشاشات اخیر و پیش از آن نیز مشاهده و حسب مورد اقدام مقتضی به‌عمل آمده است. به‌عنوان مثال انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن. ح» صورت گرفت که از آموزش‌دیدگان همین دوره‌ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقرار یافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌دار پرداخت. همچنین است اقدامات «الف. م» که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در شهرستان سقز، به تحریک اطرافیان مرحومه، کارگردانی برخی صحنه‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمعاتِ شکل‌گرفته در آن شهر به ایفای مأموریت پرداخت. این فرد نیز آموزش‌دیده‌ی دوره‌های رژیم مافیایی آمریکا در کشورهای خارجی است؛ ضمن آن‌که هر دو نفر نقش منابع اولیه‌ی خبرسازی برای رسانه‌های بیگانه را ایفا کرده‌اند.»

    اتهامات نیلوفر حامدی و الهه محمدی

    ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری درباره پرونده دستگیرشدگان ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱ که در بازداشت موقت هستند، از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی از صدور کیفرخواست پرونده این دو خبرنگار خبر داد و افزود: پرونده به منظور صدور رأی قانونی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

    مسعود ستایشی اتهامات این دو نفر را همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام اعلام کرد.

    پس از آن ستایشی در نشست خبری دوم خرداد سال جاری وقت رسیدگی به پرونده دادگاه الهه محمدی را هشتم خرداد و نیلوفر حامدی را نهم خرداد اعلام کرد و گفت که مطابق موازین شرعی و مقررات قانونی با دقت کامل و سرعت مناسب پرونده آنها رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود.

    سوم خرداد متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم رویکرد مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی ایران، بازداشت‌ها در ایران را «خودسرانه» و دادگاه‌ها را «ساختگی» خواند و درباره اتهام همکاری با واشنگتن در خصوص نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو خبرنگار ایرانی بازداشت شده در ابتدای شروع ناآرامی ها در ایران، این اتهام را رد کرد و گفت: «در رابطه با این سوال خاص، ما این اتهامات را رد می‌کنیم. آشکارا صحت ندارند.»

    البته ۱۲ خرداد رابرت (راب) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در تداوم دخالت واشنگتن در امور داخلی ایران، با ادعای حمایت از حرفه روزنامه‌نگاری و بیان اینکه روزنامه نگاری جرم نیست، مدعی حمایت از دو خبرنگار ایرانی شد.

    هر چند جزئیاتی از برگزاری دادگاه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی منتشر نشد اما ۱۰ مرداد سخنگوی قوه قضاییه گفت که چهارم مرداد آخرین دفاع از متهمان دریافت شد و تقاضای سه روزه مهلت کردند و روز شنبه هفتم مرداد نیز لایحه خود را به دادگاه تقدیم کردند و پرونده در مرحله انشای رأی است و مطابق موازین قانونی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

    مسعود ستایشی تاکید کرد: موضوع اتهامی آنها ارتباطی با تهیه‌ گزارش از موضوع مهسا امینی ندارد و با حرفه خبرنگاری آنها هم ارتباط نداشته است و این اشخاص در مقاطعی با دولت متخاصم همکاری داشتند و به زودی زود گزارش کاملی از این موضوع در اختیار عموم ملت ایران قرار خواهد گرفت.

    چهارم مهر، سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت که اکنون پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است و تبرئه این دو نفر از همکاری با دولت متخاصم تکذیب می‌ شود؛ مشخص است که افراد غیرمسئول اگر در این باره اظهار نظر کرده باشند، معتبر نیست بلکه اظهارات افرادی که در این فرایند مسئولیت دارند، دارای اعتبار است

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=93875

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *