×

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری گیلان خبر داد ؛
طبیعت سراوان دوباره احیا می‌شود

  • کد نوشته: 101007
  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۷
  • 28 بازدید
  • ۰
  • موسی فکور با اشاره به تعبیر زباله به عنوان «اَبرچالش گیلان» افزود: با پیگیری‌ها و حمایت دولت و تدبیرات استاندار مساله زباله به عنوان اَبرچالش گیلان به یک مطالبه عمومی تبدیل شد....
    طبیعت سراوان دوباره احیا می‌شود
  • به گزارش گیل و دیلم ، «موسی فکور» سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری گیلان در گفت و گویی با اشاره به پیشینه تلخ زباله سراوان و ورود پسماند چندین شهر و روستای گیلان به این منطقه اظهار کرد: ساماندهی مساله پسماند سراوان پس از سال‌ها ابتر ماندن با حضور رئیس جمهور و هیأت همراه به گیلان در دستور کار قرار گرفت.

    وی با اشاره به تعبیر زباله به عنوان «اَبرچالش گیلان» افزود: با پیگیری‌ها و حمایت دولت و تدبیرات استاندار مساله زباله به عنوان اَبرچالش گیلان به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

    سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار گیلان از پیشرفت ۸۴ درصدی بهسازی زباله سراوان خبر داد و اضافه کرد: از پهنه ۱۶ هکتاری لندفیل سراوان فقط کمتر از ۴ هکتار آن باقی مانده است و ما بقی بهسازی و ساماندهی شده است.

    فکور با بیان اینکه طبیعت سراوان دوباره احیا می‌شود، گفت: بخش قابل توجهی از پهنه آلوده لندفیل سراوان بهسازی و تحت پوشش گیاهی قرار گرفته و با گونه‌های سازگار با محیط درختکاری شده است.

    وی با اشاره به اتمام زمان قرارداد پیمانکار پروژه پسماند سراوان افزود: برای اتمام و اجرای روند بهسازی و ساماندهی زباله سراوان با پیمانکار تمدید قرارداد شد.

    سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری گیلان از راه اندازی دو خط جدید پردازش زباله در کارخانه کود آلی رشت خبر داد و اضافه کرد: سهل انگاری و قصور پیمانکار پروژه راه اندازی خط پردازش زباله و کود آلی منجر به تشکیل پرونده برای وی شد و در چارچوب ماده ۳۸ و از سوی دستگاه قضائی به این پرونده رسیدگی می‌شود که با تعیین تکلیف این پرونده، این پروژه به پیمانکار دیگری واگذار می‌شود.

    فکور با اشاره به فعالیت کارخانه کود آلی رشت با دو خط پردازش بیان کرد: با اضافه شدن دو خط دیگر به سامانه پردازش زباله ظرفیت تولید کمپوست و کود آلی از ۵۰۰ تن به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تن می‌رسد.

    وی از تعیین تکلیف زودهنگام زباله سوز سراوان رشت خبر داد و افزود: پس از وقفه‌ای مساله زباله سوز سراوان به منظور تولید انرژی و حل مساله پسماند مجدد در دستور کار قرار قرار گرفت.

    سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری گیلان تحقق سه حلقه مهم بهسازی، پردازش و کودآلی و همچنین راه اندازی زباله سوز را راه نجات پسماند استان دانست و بیان کرد: برای ساماندهی هر کدام از این سه بخش ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

    فکور با اشاره به مساله شیرابه پسماند سراوان اضافه کرد: ساماندهی شیرابه زباله سراوان به علت کم کاری پیمانکار به نتایج مثبت نرسید و سرنوشت این پیمانکار هم ماده ۳۸ دچار شد و قرار است این پروژه با جذب پیمانکار جدید روند اجرایی به خود گیرد.

    وی گریزی هم به آینده منطقه لندفیل سراوان زد و افزود: محل پسماند سراوان پس از بهسازی کاکل تحت پوشش گیاهی قرار می‌گیرد و دوباره به طبیعت بر می‌گردد و برنامه خاصی نظیر احداث پارک یا تفرجگاه برای آن در نظر گرفته نشده است.

    نویسنده: امید غمخوار
    منبع: مهر

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=101007

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *