×

محمود صادقی: با وجود تحریم، هیچ اثری از صرفه‌جویی در رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود

  • کد نوشته: 42548
  • ۱۳۹۷-۱۱-۲۸
  • 108 بازدید
  • ۰
  • نماینده مردم تهران در مجلس گفت: هیچ اثری از صرفه‌جویی‌های ارزی در لایحه بودجه و همچنین رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود. به گزارش گیل و دیلم به نقل از ایسنا، محمود صادقی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه سال ۱۳۹۸ سخن گفت. وی با گرامیداشت چهلمین […]

    محمود صادقی: با وجود تحریم، هیچ اثری از صرفه‌جویی در رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود
  • نماینده مردم تهران در مجلس گفت: هیچ اثری از صرفه‌جویی‌های ارزی در لایحه بودجه و همچنین رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود.

    به گزارش گیل و دیلم به نقل از ایسنا، محمود صادقی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه سال ۱۳۹۸ سخن گفت.

    وی با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مردم باشکوه‌تر از سال‌های گذشته در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و با این اقدام‌شان بار دیگر توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند.

    این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مقام معظم رهبری برای صدور بیانیه دومشان در آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که همه دستگاه در قوای سه‌گانه راهبردهای مطرح شده در این بیانیه را آویزه گوش خود کنند.

    صادقی شهادت مرزبانان پاسدار در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را هم تسلیت گفت و از مسؤولان امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی کشور درخواست کرد با هوشیاری بیشتری مراقب تحرکات تروریست‌هایی باشند که با پشتیبانی ارتجاع عرب و حامیان‌های غربی آنها دست به اقدامات ضدانسانی می‌زنند.

    رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس در نقد کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۸، گفت: این لایحه به شرایط جنگ اقتصادی کشور هیچ توجهی نداشته است. به نظر بنده لایحه مذکور حتی تلاش دارد وضعیت جنگ اقتصادی را مخفی کند. از آنجا که احتمال تشدید فشارها در سال آینده بیشتر است دولت باید فراتر از اسناد حسابداری به لایحه بودجه می‌نگریست و باید از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و درآمدی و ظرفیت لایحه بودجه برای اصلاحات اقتصادی بهره می‌جست و از کاهش درآمدهای نفتی به عنوان فرصتی برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی استفاده می‌کرد اما مخارج پیش‌بینی شده در لایحه براساس درآمدهایغیرواقعی تنظیم شده و به نظر می‌رسد در سال آینده با کسری بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان روبرو باشیم هر چند که دولت سعی کرده این مسئله را لایحه بودجه ۹۸ مخفی کند.

    نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: میزان صادرات نفت در سال آینده غیر واقعی پیش‌بینی شده است. ما با بررسی لایحه در فراکسیون شفافیت این لایحه را غیرشفاف تشخیص دادیم. ارقام اصلی و درآمدهای بودجه، کل لایحه را تحت تأثیر قرار داده است. پیامد بیش‌برآوردیِ منابع موجب شد که ما به ازای آن به بخش‌های هزینه‌ای انتقال یابد در حالی که در حقیقت این منابع قابل تحقق نیست و هزینه‌های پیش‌بینی شده برای این منابع قابل تحقق نیست. به نظر می‌رسد دولت با این شیوه درصدد باز گذاشتن دست خودش برای هزینه‌کرد بودجه براساسدرآمدهای تحقق یافته در سال ۹۸ است که این مسئله موجب زیر سوال رفتن وظیفه مجلس می‌شود. چه نیازی به تقدیم بودجه به مجلس و تشکیل کمیسیون تلفیق در مجلس و صرف این همه زمان است؟

    وی ادامه داد: دولت با این رفتارش در لایحه بودجه مسؤولان دستگاه‌ها را در برنامه‌ریزی هزینه‌ها به اشتباه می‌اندازد، بدنه اجرایی کشور هم به اشتباه می‌افتد و برای کاهش هزینه‌ها تلاش نخواهند کرد. اساساً در این لایحه، کشور در شرایط ویژه اقتصادی تصور نشده است. اگر منابع تحقق پیدا نکند هیچ تلاشی برای کاهش هزینه‌ها نمی‌شود. در این صورت مردم هم به اشتباه می‌افتند و انتظار غیرطبیعی از دولت خواهند داشت. همچنین اقدامات اصلاحی مثل ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضرور و جلوگیری از فرار مالیاتی در لایحه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حذف موازی‌کاری دستگاه‌ها باید انجام می‌شد که نشد. در حوزه بازنشستگی و بیمه‌ای باید اقدامات پارامتریک انجام می‌شد و منابع شرکت‌های دولتی به خزانه واریز می‌شد که هیچ یک از آنها انجام نشده است.

    رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس ادامه داد: بررسی جداول منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد به قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه توجهی نشده است؛ از آن گذشته قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده واقعی نمی‌شود و درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به عنوان منبع تأمین یارانه‌های نقدی مورد استفاده قرار گرفته است.

    نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۸ برداشت از صندوق توسعه ملی بیشتر شد، گفت: در حالی که طبق برنامه ششم توسعه منابع صندوق توسعه ملی باید ۳۲ درصد درآمدهای ارزی بود اما در لایحه بودجه ۹۸ این عدد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و وضع صندوق طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شرایط مطلوبی نیست. هیچ اثری از صرفه‌جویی‌های ارزی در لایحه بودجه و دستگاه‌ها حاکمیتی دیده نمی‌شود؛ به بیان روشن‌تر در رفتار حاکمیت هیچ نشانی از این صرفه‌جویی نیست

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=42548

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *