×

مدیرعامل آبفای استان گیلان : ساماندهی فاضلاب، همت نمایندگان گیلان را می طلبد

  • کد نوشته: 92424
  • ۱۴۰۲-۰۶-۲۰
  • 55 بازدید
  • ۰
  • مدیرعامل آبفای گیلان در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، خواستار همراهی بیشتر تمام نمایندگان استان در مجلس برای رفع مشکل فاضلاب شد و بیان کرد: با اعتبار سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومانی می توانیم تا پنج سال آینده ساماندهی فاضلاب ۱۱ شهر استان را به نتیجه قابل قبول برسانیم. به گزارش گیل و دیلم ، مازیار علیپور […]

    مدیرعامل آبفای استان گیلان : ساماندهی فاضلاب، همت نمایندگان گیلان را می طلبد
  • مدیرعامل آبفای گیلان در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، خواستار همراهی بیشتر تمام نمایندگان استان در مجلس برای رفع مشکل فاضلاب شد و بیان کرد: با اعتبار سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومانی می توانیم تا پنج سال آینده ساماندهی فاضلاب ۱۱ شهر استان را به نتیجه قابل قبول برسانیم.

    به گزارش گیل و دیلم ، مازیار علیپور در گفت وگویی با بیان اینکه برای اجرا و ساماندهی پروژه های آب و فاضلاب استان گیلان نیازمند حداقل اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در سال هستیم، اظهار کرد: دولت و مجلس برای رفع مشکلات زیست محیطی گیلان در حوزه پسماند و فاضلاب باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

    وی با اشاره به اهمیت جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهرهای منتهی به تالاب بین المللی انزلی، تصریح کرد: تالاب انزلی اهمیت بین المللی دارد و فاضلاب می تواند به محیط زیست این تالاب آسیب وارد کند لذا اولویت پروژه های تصفیه فاضلاب با شهرهایی مانند رشت، صومعه سرا، فومن و انزلی(شهرهای منتهی به تالاب) است.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان عنوان کرد: اعتبارات سالانه تخصیص داده شده به استان گیلان پاسخگوی انتظارات حوزه فاضلاب نیست.

    علیپور، با اشاره به امضای توافق نامه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی آبفا با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) جهت ساماندهی فاضلاب شهر رشت از محل تهاتر نفت، خواستار همراهی بیشتر تمام نمایندگان گیلان در مجلس برای رفع مشکل فاضلاب استان شد و بیان کرد: با اعتبار سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومانی می توانیم تا پنج سال آینده ساماندهی فاضلاب ۱۱ شهر استان را به نتیجه قابل قبول برسانیم.

    وی ۱۱ شهر گیلان را نیازمند ساماندهی فوری فاضلاب دانست و تاکید کرد: برای تصفیه فاضلاب این ۱۱ شهر کد اجرایی داریم که در یک دوره پنج ساله در صورت تخصیص کافی و به موقع اعتبار، قابلیت اجرایی دارد؛ البته فاضلاب بیشترین آسیب را به تالاب انزلی وارد می کند و لذا حداقل باید انزلی را در اولویت قرار دهیم و به اتمام برسانیم.

    مدیرعامل آبفای گیلان تکمیل و راه اندازی پروژه فاضلاب در شهر انزلی را نیازمند اعتباری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر تصفیه خانه غرب انزلی در هر شبانه روز ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب را تصفیه می کند، اما تصفیه خانه شرق انزلی در منطقه غازیان پیشرفت ۸۱ درصدی دارد و هم اکنون پیمانکار جدید برای تکمیل باقیمانده تصفیه خانه، تجهیز و عملیات اجرای را آغاز نموده است.

    وی با بیان اینکه پروژه ساماندهی فاضلاب رشت از سال ۶۹ آغاز شده و تاکنون پیشرفت ۵۷ درصدی داشته است، افزود: برای ساماندهی فاضلاب شهر رشت در فاز اول قراردادی به ارزش ۱۱۵۹ میلیارد تومان منعقد گردید که یکی از هفت فاز اصلی اجرای تاسیسات و خطوط و شبکه شهر رشت است و به دنبال اعتبار جهت تکمیل ۶ فاز دیگر هستیم.

    علیپور تاکید کرد: شبکه اجرا شده جمع آوری فاضلاب رشت تاکنون به طول ۴۵۳ کیلومتر بوده و با اجرای فاز اول پروژه فاضلاب مذکور، علاوه بر اینکه قسمت اعظم شبکه های اجرا شده وارد مدار می گردند، به میزان ۱۰ هزار مترمکعب دیگر فاضلاب به تصفیه خانه هدایت می شود.

    مدیرعامل آبفای گیلان ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود شهر رشت را مورد تاکید رئیس جمهور محترم دانست و خاطرنشان کرد: عامل اصلی آلودگی رودخانه های رشت شامل فاضلاب های خانگی و بیمارستانی و صنعتی و زهکش های مزارع کشاورزی و فاضلاب زندان و شیرابه دفنگاه سراوان است لذا از اداره کل حفاظت محیط زیست استان انتظار داریم که جهت تخصیص اعتبار بیشتر برای تمامی اجزای آلوده کننده محیط زیست، مکاتبات و پیگیری های لازم را در کنار دستگاه های متولی در دستور کار فوری خود قرار دهد تا امکان نتیجه گیری برای اخذ اعتبارات مکفی میسر گردد.

    وی در پایان گیلان را دومین استان محروم کشور از نظر آب شرب روستایی دانست و عنوان کرد: از ۲۵۲۰ روستای گیلان، حدود ۱۷۵۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند و لذا طرح محرومیت زدایی را با اعتبار ۱۸۵۷ میلیارد تومانی در دست اجرا داریم که پیشرفت ۳۰.۵ درصدی دارد.

    علیپور خواستار تخصیص اعتبار ویژه برای تصفیه فاضلاب شهرهای ساحلی استان گیلان شد و اظهار کرد: گیلان استانی گردشگرپذیر بوده و لذا نیازمند تخصیص سرانه آب و فاضلاب سایر استان ها به گیلان هستیم.

    وی خواستار تخصیص اعتبار از محل کاهش سرانه اعتبار استان های دیگر و تخصیص آن به پروژه های آب و فاضلاب استان گیلان به دلیل ایجاد آلودگی های زیست محیطی ناشی از جمعیت شناور توریستی و سیل مهاجرت از استان های دیگر به این استان شد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=92424

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *