×

مدیرکل امور مالیاتی گیلان: مالیات نقش همه جانبه ای در توسعه اقتصادی کشور دارد

  • کد نوشته: 15974
  • ۱۳۹۶-۰۲-۱۹
  • 158 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه مالیات می تواند نقش همه جانبه ای در توسعه اقتصادی داشته باشد، افزود: نقش مالیات به عنوان یک منبع پایدار و سالم برای دولت در جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بسیار موثر و با اهمیت است. به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» جواد انوری با اشاره […]

    مدیرکل امور مالیاتی گیلان:  مالیات نقش همه جانبه ای در توسعه اقتصادی کشور دارد
  • مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه مالیات می تواند نقش همه جانبه ای در توسعه اقتصادی داشته باشد، افزود: نقش مالیات به عنوان یک منبع پایدار و سالم برای دولت در جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بسیار موثر و با اهمیت است.

    به گزارش «پایگاه خبری گیل و دیلم» جواد انوری با اشاره به نقش مالیات در بهبود فضای کسب و کار، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی درآمدهای دولت باید به غیر از نفت متکی باشد و لذا یکی از پاکترین و پایدارترین درآمدها، درآمدهای مالیاتی است.

    مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان با بیان اینکه مالیات می تواند نقش همه جانبه ای در توسعه اقتصادی داشته باشد، افزود: نقش مالیات به عنوان یک منبع پایدار و سالم برای دولت در جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی بسیار موثر و با اهمیت است.

    وی تصریح کرد: در سال گذشته درآمدهای مالیاتی بر درآمدهای نفتی پیشی گرفته است و با نگاه ویژه به نظام مالیاتی و درآمدهای مالیاتی می توان اقتصاد را نیز مدیریت کرد.

    این مقام مسئول با اشاره به اصلاحیه اخیر قانون مالیات های مستقیم، عنوان کرد: ما زمانی می توانیم به نظام مالیاتی کارآمد و کارا دست یابیم که اقدامات اصلاحی در نظام های مالیاتی صورت پذیرد و در این ارتباط اصلاح قانون مالیات های مستقیم آثار و پیامد های مثبتی بر اقتصاد کشور و به ویژه بر عملکرد نظام مالیاتی خواهد داشت.

    انوری هدفمند نمودن ساختار مشوق ها و معافیت های مالیاتی را یکی از اصلی ترین رویکردهای اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم دانست و بیان کرد: مشوق ها و معافیت های تصریح شده در قانون جدید، با تجدید نظر در سیاست های مربوط به صورت «مالیات به نرخ صفر» می باشد که برخورداری از نرخ صفر و معافیت و مشوق های مالیاتی مشروط به ارایه اظهارنامه مالیاتی و دفاتر و اسناد و مدارک و پیش بینی معادل اعتبار مالیاتی محاسبه شده و نرخ صفر از محل اعتبار جمعی – خرجی با هدف توسعه منطقه ای، افزایش سرمایه گذاری و اشتغال و نیز توسعه صادرات برای گروه های خاصی از افراد، بنگاه ها و فعالان اقتصادی منظور شده است.

    مدیرکل امور مالیاتی گیلان به تشریح مشوق ها و معافیت های مالیاتی در حوزه های مختلف بخش تعاون، مناطق کمتر توسعه یافته، بورس، صادرات، شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی و حمایت از صنعت توریسم پرداخت و خاطرنشان کرد: در قانون جدید در بخش سرمایه گذاری مطابق ماده ۱۳۲ قانون، مالیات با نرخ صفر بر درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی همچنین بیمارستان ها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری به مدت ۵ سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ۱۰ سال اعمال می گردد.

    وی عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از معافیت ها در این بخش اضافه شدن یک سال به معافیت موضوع ماده ۱۳۲ به ازای افزایش سالانه حداقل ۵۰ درصدی نیروی کار شاغل برای واحدهای تولیدی و خدماتی و سایر مراکز موضوع این ماده با بیش از ۵۰ نفر نیروی کار شاغل است.

    انوری عملکرد نظام مالیاتی را با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی و با ایجاد سامانه اطلاعات یکپارچه و جامع مالیاتی مطلبوب تر ارزیابی کرد و یادآور شد: با اجرای طرح جامع مالیاتی رضایتمندی مودیان مالیاتی از طریق بهبود ارائه خدمات به مودیان و تسهیل تعامل آنها با سازمان، تکریم مودیان و برقراری عدالت مالیاتی فراهم خواهد شد.

    مدیرکل امور مالیاتی گیلان ضمن تشریح نظام مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیر مستقیم را سبب افزایش شفافیت در اقتصاد از طریق شناسایی زنجیره تولید و توزیع کالاها قلمداد کرد و افزود: مالیات بر ارزش افزوده تولید تنها یک بار دریافت می شود و با این مکانیزم هیچ مالیات مضاعفی دریافت نخواهد شد لذا هر فعال اقتصادی تنها به میزان ارزش افزوده ای که توسط تولید یا توزیع توسط آن ایجاد می گردد مالیات به حساب دولت واریز می نماید و عمل انتقال از هر عنصر زنجیره تولید یا توزیع به عنصر بعدی تا زمانی که مالیات به مصرف کننده نهایی تعلق یابد ادامه پیدا می کند.

    وی درآمدهای کسب شده از محل نرخ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای شهرداری ها و دهیاری های استان قابل توجه و با اهمیت دانست و تصریح کرد: با عنایت به اینکه درآمدهای حاصل از عوارض ارزش افزوده می تواند پیامدهای بسیار اثربخش و سودمندی را در حوزه توسعه زیرساخت ‏های شهری به همراه داشته است لذا انتظار می رود شهرداری ها و دهیاری ها درخصوص فرهنگ سازی مالیات و ترغیب و تشویق مردم و نهادینه کردن این امر می توانند نقش موثری ایفا نمایند/ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=15974

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *