×

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: «پائولونیا» مهاجم است/ کاشت این گونه غیر بومی پیگرد قانونی دارد

  • کد نوشته: 89379
  • ۱۴۰۲-۰۳-۰۷
  • 64 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بر ممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا تاکید کرد و گفت: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه های طبیعی گردد، جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد. به گزارش […]

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان: «پائولونیا» مهاجم است/ کاشت این گونه غیر بومی پیگرد قانونی دارد
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بر ممنوعیت کاشت و توسعه گونه غیر بومی درخت پائولونیا تاکید کرد و گفت: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه های طبیعی گردد، جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

    به گزارش گیل و دیلم و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان، حمزه عشوری با بیان اینکه کاشت درخت «پائولونیا» در استان گیلان ممنوع است، اظهار کرد: درخت پائولونیا با نام علمی Paulownia از تیره پالونیاییان می باشد که گونه های مختلف آن بومی شمال آمریکا، چین، لائوس و مناطق دیگر شرق آسیا مانند ژاپن و کره است.

    وی افزود: این گونه حدود ۴٠ تا ۵٠ سال پیش به صورت محدود وارد کشور شد و به منظور مطالعات تحقیقاتی و آموزش دانشجویان در باغ بوتانیک(گیاه‌شناسی) نگهداری می شد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلات با بیان اینکه گونه پائولونیا برگ‌های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می‌کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی‌دهد و آنها را از بین می‌برد، گفت: این گیاه با مصرف بیش از حد آب باعث از بین رفتن منابع آبی می شود و بیشتر از طریق ریشه تکثیر می یابد و رشد سریع از خصوصیات ثابت گونه های پائولونیا است.

    عشوری عنوان کرد: براساس اطلاعات به دست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پائولونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نمی باشد.

    وی درباره کشت این نوع درخت در استان، اضافه کرد: به استناد مواد ۱، ۶ و ۷ قانون بهسازی محیط زیست که حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می داند و همچنین بند(ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی که صراحتا گونه های بیگانه را بدون کسب مجوز جرم محسوب می نماید؛ کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه های طبیعی گردد از طرف سازمان حفاظت محیط زیست جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب رسانی جدی به تاسیسات زیرزمینی و زیربنایی از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه های بومی استان اقدام نمایند.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=89379

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *