×

معاون استاندار گیلان: زمینه اقتصادی شدن صنعت چای فراهم شود

  • کد نوشته: 32730
  • ۱۳۹۷-۰۳-۲۴
  • 169 بازدید
  • ۰
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: باید زمینه اقتصادی شدن صنعت چای فراهم شود چراکه بخشی از معیشت و اشتغال جامعه را بر عهده دارد. به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،علی اصغر جمشیدنژاد روز چهارشنبه در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان چای کشور در لاهیجان افزود: وضعیت چای باید به گونه […]

    معاون استاندار گیلان: زمینه اقتصادی شدن صنعت چای فراهم شود
  • معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: باید زمینه اقتصادی شدن صنعت چای فراهم شود چراکه بخشی از معیشت و اشتغال جامعه را بر عهده دارد.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم ،علی اصغر جمشیدنژاد روز چهارشنبه در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان چای کشور در لاهیجان افزود: وضعیت چای باید به گونه ای باشد که بتواند بخشی از هزینه های دولت در قالب مالیات را پرداخت کند زیرا فعالیت هر تشکیلات اقتصادی در جامعه زمانی ممکن است که بتواند مالیات پرداخت کند.
    وی ادامه داد: درحالی که آنچه ما در روند چای در کشور می بینیم، معکوس است و نه تنها امکان پرداخت مالیات در این بخش وجود ندارد بلکه باید از یارانه دولت هم استفاده کند که نشان دهنده آن است نسبت به تغییر شرایط ، وضعیت کشاورزی چای تغییر نکرده و لازم است در مسایل فرآوری و بازار این محصول تغییر ایجاد شود.
    جمشیدنژاد یادآور شد: باید نسبت به همه مفاهیم جدید پژوهشی ، تجارت ، بازاریابی ، صنعت ، برندسازی ، نحوه صادرات و نیز تولید و فرآوری در کشاورزی چای تجدید نظر کنیم و در محیط های علمی و پژوهشی به عنوان حلقه مفقوده به تولید ، صنعت و بازار وصل شود زیرا تا زمانی که نتوانیم این بهره برداری را انجام دهیم، توفیق نمی یابیم.
    رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانه های چای شمال نیز در این جلسه گفت: روزبهان با مدیریتی که که داشت، توانست سکان این صنعت را طوری پیش ببرد که کمترین تنش در بخش کشاورزی چایکاری بروز کند.
    سعید رحمت سمیعی افزود: در گذشته تقابل زیادی بین مدیران واحدهای چایسازی با سازمان چای وجود داشت و فراخوان های زیاد می شد ولی در زمان مدیریت روزبهان ، تقابلی با سازمان چای پیش نیامد زیرا تصمیم گیری ها با مشارکت صاحبان صنایع و کشاورزان چایکار انجام می شد.
    وی سندیکای واحدهای چایسازی کشور را به عنوان بازوان اجرایی سیاست های سازمان چای و وزارت جهاد کشاورزی دانست و خواستار همکاری بیشتر برای حل مشکلات کشاورزی و صنعت چای شد.
    محمدولی روزبهان رئیس سابق سازمان چای نیز در جلسه تودیع خود اظهار داشت: چای از محصولاتی است که در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و برای اقتصاد کشور و استان گیلان حیاتی است و حدود ۵۰۰ هزار بطور مستقیم و غیر مستقیم در این بخش ارتزاق می کنند.
    وی تشکیلات قوی و حمایت کننده مانند سازمان چای برای بخش کشاورزی چای را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با تولید چای ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور وجود دارد و این محصول با توجه به گستردگی و اهمیت آن نیاز به حمایت دولتی دارد.
    وی ادامه داد: در سال های گذشته روندی نزولی در صنعت چای کشور را شاهد بودیم که این روند بسیار نگران کننده بود ولی در سال های ۹۲ و ۹۳ با تولید ۱۴هزار تن چای خشک تولید این محصول به کمترین حد خود رسید درحالی که در دهه ۷۰ ، حدود ۷۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید می شد.
    وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید تلاش های زیادی برای تغییر این روند و حمایت از محصول چای و ارتقای قیمت تضمینی برگ سبز چای انجام داد و در این مدت صندوق حمایت از صنعت چای به عنوان بزرگترین شرکت سهامی خاص تشکیل شد و دولت وام های مختلف کم بهره و گاهی بدون بهره و پنج ساله برای انجام امور حمایتی نظیر بهزراعی ، بیمه چایکاران ، توسعه و نوسازی ، بهداشتی کردن و گازسوز کردن کارخانه های چایسازی پرداخت کرد.
    به گفته روزبهان، مجموع این تسهیلات به بیش از ۹۲۰ میلیارد ریال طی چهار سال اخیر رسید و با تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای، حدود ۶۰۰میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری شد که بیش از ۷۰کارخانه چایسازی و ۴۵هزارخانوار چایکار عضو این صندوق هستند.
    وی تامین تمامی اعتبار خرید برگ سبز چای را از اقدامات دولت در حمایت از صنعت چای عنوان و اضافه کرد: با اهتمام دکتر نوبخت علاوه بر بودجه مصوب سازمان، یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای سازمان چای طی سال گذشته در نظر گرفته شد.
    به گزارش ایرنا در پایان این مراسم حبیب جهانساز که قبل از این معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بود، با حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس سازمان چای معرفی شد.
    لاهیجان به عنوان پایتخت چای ایران در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و سازمان چای کشور و پژوهشکده چای نیز در این شهر قرار دارند/ایرنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=32730

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *