×

مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی: به رئیسی آمار غلط می‌دهند، هیچگاه تورم ۶۰درصد نبوده که حالا او می‌گوید آن را کاهش دادیم!/ چرا باید نفتمان را زیر قیمت به چینی ها بفروشیم؟

  • کد نوشته: 92230
  • ۱۴۰۲-۰۶-۱۴
  • 74 بازدید
  • ۰
  • یک کارشناس مسائل اقتصادی به اصلاحات نیوز می گوید: به نظرم اطلاعات غلط به آقای رئیسی می‌دهند. اخیرا گفته که رشد تورم ۶۰ بوده است و ما آن را به ۴۶ درصد کاهش دادیم! درصورتی که در مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرده بود تورم ۴۳ درصد و ما باید آن را کاهش دهیم! به گزارش گیل […]

    مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی: به رئیسی آمار غلط می‌دهند، هیچگاه تورم ۶۰درصد نبوده که حالا او می‌گوید آن را کاهش دادیم!/ چرا باید نفتمان را زیر قیمت به چینی ها بفروشیم؟
  • یک کارشناس مسائل اقتصادی به اصلاحات نیوز می گوید: به نظرم اطلاعات غلط به آقای رئیسی می‌دهند. اخیرا گفته که رشد تورم ۶۰ بوده است و ما آن را به ۴۶ درصد کاهش دادیم! درصورتی که در مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرده بود تورم ۴۳ درصد و ما باید آن را کاهش دهیم!

    به گزارش گیل و دیلم ، مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی که با ادعای دولت در مغایرت است، به اصلاحات نیوز می‌گوید: شاخص های اقتصادی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی کشور را ارزیابی می‌کند. یعنی مردم در سبد مصرفی خانوار زمانی که رشد قیمت کالاها را می‌بینند، متوجه شرایط می‌شوند. به نظرم اطلاعات غلط به آقای رئیسی می‌دهند. اخیرا گفته که رشد تورم ۶۰ بوده است و ما آن را به ۴۶ درصد کاهش دادیم! درصورتی که در مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرده بود تورم ۴۳ درصد و ما باید آن را کاهش دهیم! طبق گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی اصلا عدد ۶۰ درصد وجود ندارد. زمانی است که می‌خواهید دولت قبل را بزنید و موضوع سیاسی است طبیعتا هر حرفی را بزنید اما در موضوع اقتصادی، اصلا کارشناسی و علمی نیست.

    وی ادامه داد: من می‌خواهم که اکنون رئیسی به روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بگوید که در کدام صفحه از آمار و اطلاعات مثلا یک دهه گذشته آمار تورم ۶۰ درصد بوده! وقتی مسئله سیاسی می‌شود هرکسی سعی می‌کند تا به نفع قبیله خودش صحبت کند و عددها را بالا و پایین کند. ما به گزارش های رسمی باید استناد کنیم، بنابراین عدد ۶۰ درصد را برای تورم نداشتیم، بله در برخی از کالاها تورم ۶۰ را داشتیم اما نرخ تورم به هیچ عنوان در گزارش های رسمی ۶۰درصد نبوده است که حالا می‌گویند آن را کاهش دادیم.

    پازوکی با بیان اینکه اکنون یکی از بالاترین نرخ تورم ها را داریم، تصریح کرد: علت اصلی تورم رشد فزآینده نقدینگی است و نقدینگی هم در همین دولت پمپاژ شده است، نه اینکه قبلا نبوده. این نقدینگی در این دولت افزایش داشته به دلیل حجم فزاینده بودجه دولت. این دولت با توجه به یکدستی حاکمیت، می‌توانست و می‌تواند یکسری از هزینه های غیرضرور را حذف کند، اما آن اراده وجود ندارد.

    این کارشناس می‌گوید: چطور می‌شود که حقوق کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، ولی بودجه مجمع تشخیص مصلحت، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و … که می‌توان این مراکز را با ۱۰ نفر اداره کرد، اما بودجه هایشان بیشتر از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رئیسی همین الان گفته تورم را ۴۶ درصد است، خب همین عدد بسیار عدد زیادی است، مگر چند کشور در جهان چنین نرخ تورمی را دارند؟ یکی از مشکلات جامعه اقتصادی ایران که باعث عقب گرد ما شده، این است که منافع ملی کشورمان را متوجه نیستیم. قطر که مراودات بالایی با ما دارد، ببنید تعاملاتش با جهان چگونه است. من اعتقاد عمیق قلبی دارم که رابطه اقتصادی با جهان توسعه یافته( غرب) به نفع ایران است، اما آقایان متوجه این نیستند و رقبای منطقه ای ما این را متوجه شدند.

    پازوکی با اشاره به اینکه میزان تولید ناخالص داخلی در منطقه در رتبه پنج قرار داریم،گفت: عربستان، با بیش از هزارمیلیارد در رتبه یک است، امارات، ترکیه و اسرائیل از ما بالاتر هستند. این گزارش صندوق بین المللی پول است که اخیرا منتشر شده است. ما ظرفیت اقتصادی بالایی داریم اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ زیرا ما منافع کشورمان را متوجه نیستیم. مثلا فرق دولت انگلیس با آمریکا چیست؟ سیاست انگلیس از سیاست آمریکا تبعیت می‌کند. اگر ایران بتواند شرکت های آمریکایی را بیاورد و در صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کنند به نفع ایران و به ضرر رقبای منطقه ای است. چرا عراق جای ما را در اوپک گرفته است؟ اکثر شرکت های امریکایی در عراق سرمایه گذاری کرده و با پیشرفته ترین تکنولوژی ها در حال استخراج نفت هستند و اکنون با صادرات ۴ میلیون و ۲۰۰ بشکه بعد از عربستان، در رده دوم در اوپک قرار دارد. در دنیای فعلی مردم اطلاعات را در اختیار دارند واین دولت باید اهلی باشد.

    این اقتصاددان با بیان اینکه من به عنوان یک ایرانی شرمسار هستم که ایران در مراسم نوبل نمی‌تواند حضور داشته باشد، گفت: سه کشور روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی ایران کشورهایی هستند که اجازه حضور ندارند. خب چرا کشور ما در این مراسم جایزه علمی نتواند حضور داشته باشد؟ دنیا روسیه را به خاطر تجاوزش به اوکراین محکوم کرده، ما خودمان قربانی تجاوز بوده ایم، اما امروز باید در کنار روسیه باشیم؟ اگر با مسائل اقتصادی برخورد علمی و کارشناسی انجام ندهیم، عدد و رقم را متوجه نشویم و بگوییم انشالا درست می‌شود، همه چیز بدتر میشود.

    آقای روحانی در دو سال اول حضورش نرخ تورم را به شدت کاهش داد و نرخ تورم بعد از انقلاب در دولت روحانی تک رقمی شد. به چه دلیل؟ به خاطر برجام. همان برجامی که آقایان میگویند کاغذ پاره است.تعامل با آمریکا به نفع ما است ،اما کاسبان تحریم دوست ندارند این اتفاق رخ دهد.

    پازوکی می‌گوید: من نقاد دولت شیخ حسن بودم، اما بحثم این است که آقای روحانی در دو سال اول حضورش نرخ تورم را به شدت کاهش داد و نرخ تورم بعد از انقلاب در دولت روحانی تک رقمی شد. به چه دلیل؟ به خاطر برجام. همان برجامی که آقایان میگویند کاغذ پاره است. من نوکر آمریکا نیستم، نوکر همین مردم هستم که با پول آنها در دانشگاه سراسری درس خواندم و متوجه می‌شوم که تعامل با آمریکا به نفع ما است ،اما کاسبان تحریم دوست ندارند این اتفاق رخ دهد. همین حالا نفت را ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار به فروش می‌رسانیم! فقط به این دلیل که می‌خواهیم با آمریکا دشمنی کنیم؟ از ویتنام یاد بگیرید که در دهه ۷۰ آمریکایی ها دو میلیون نفر را کشتند، اما امروز بزرگترین بازار ویتنام برای آمریکاست و سالانه ۱۰۰ میلیارد صادرات به آمریکا دارد، چون عقل دارند و فهمیدند این رابطه به نفع آنها است. من نمی‌گویم رابطه با آمریکا مشکل ما را حل می‌کند اما نظام تصمیم گیری باید به دنبال منافع باشد. اگر نظام تصمیم گیری می‌بیند رابطه با آمریکا به نفع مردم است باید این ارتباط را شکل دهد. این تفکر حاکم باید اهلی شود.

    او در ادامه یادآورشد: اقتصاد دستور بردار نیست، تخصص علمی می‌خواهد. ائمه جمعه مگر مدام از گرانی نمی‌گفتند؟ چرا اکنون در دولت فعلی صحبت نمی‌کنند؟ قیمت دلار را چند گرفتید و حالا قیمت دلار چند است؟ ارزش پول ملی در یک سال گذشته ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. خب کی باعث آن شده؟ بازهم روحانی؟ خب این نشان دهنده عملکرد شماست. چرا نفتمان را باید زیر ۵۰ درصد به چینی ها بفروشیم؟ این منافع ملی است؟

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=92230

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *