×

موضع اصولگرایان در قبال کاندیداتوری روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه خواهد بود؟

  • کد نوشته: 3352
  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۴
  • 158 بازدید
  • ۰
  • لیلا چرمچیان: این تحلیل می‌تواند بدین معنا باشد که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری دیگر قرار نیست آبروی جریان اصولگرایی به عنوان جریانی اصیل، به عملکرد چهره‌هایی نظیر محمود احمدی‌نژاد گره بخورد. چندی قبل غلامرضا مصباحی مقدم این احتمال را مطرح کرد که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از چهره‌هایی مانند حسن روحانی […]

    موضع اصولگرایان در قبال کاندیداتوری روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه خواهد بود؟
  • لیلا چرمچیان: این تحلیل می‌تواند بدین معنا باشد که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری دیگر قرار نیست آبروی جریان اصولگرایی به عنوان جریانی اصیل، به عملکرد چهره‌هایی نظیر محمود احمدی‌نژاد گره بخورد. چندی قبل غلامرضا مصباحی مقدم این احتمال را مطرح کرد که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از چهره‌هایی مانند حسن روحانی حمایت می‌کنند؛ روحانی‌ای معتدل که سابقه فعالیت‌های سیاسی او ریشه در تشکل‌ اصولگرایی مانند جامعه روحانیت مبارز دارد.

    سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همزمان با روزهای آغازین کلید خوردن پروژه تخریبی جناح راست در قالب فاش کردن فیش‌های حقوقی مدیران دولتی که از قضا با بی سلیقگی برخی از فعالان سیاسی جناح اصلاح طلب در مطرح کردن “پروژه عبور از روحانی”  همزمان شد، اعلام کرد: “اینطور نیست که شرایط آقای روحانی شرایطی باشد که مورد اقبال اصولگرایان قرار نگیرد و محتمل است مجموعه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری از ایشان حمایت کند و اگر گزینه بهتری نداشته باشیم، حتما وارد گفت‌وگو با ایشان خواهیم شد”.

    تحلیل مصباحی‌مقدم که به نظر می‌رسد برگرفته از واقعیات درون جریان اصولگرایی برای رهایی از وضعیت حادث شده به این جریان در سال‌های اخیر از ناحیه عملکرد افراطیون باشد، به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. آیت‌الله محمدعلی تسخیری، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در واکنش به این اظهارات سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد :”ما فعلا در جامعه روحانیت هیچ بحثی درباره انتخابات ٩۶ نداشته‌ایم”.  حسین ابراهیمی عضو دیگر جامعه روحانیت مبارز نیز ضمن تایید نظر آیت‌لله تسخیری عنوان کرد: این سخن جزء اظهارات شخصی مصباحی مقدم بوده و در جلسه جامعه روحانیت  مبارز مطرح نشده است.

    اما این تمام ماجرا نبود و واکنش‌ها به احتمالی که مصباحی‌مقدم از آن سخن به میان آورد، تنها به تشکل اصولگرایی به نام “جامعه روحانیت مبارز” ختم نشد. محسن کوهکن نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری که چتر نفوذ تشکل متبوعش شاید همه جریان‌های اصولگرایی را شامل می‎شود نیز اعلام کرد که “بعید است اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از روحانی حمایت کنند”.

    این روزها در غالب گعده‌های سیاسی این تحلیل مطرح است که شرایط اردوگاه اصولگرایان از نظر تشتت حاصل از فعالیت تندروهای این جریان به نحوی است که محتمل است لیستی از نامزدهای منتسب به اصولگرایی در انتخابات سال آینده ارایه شود و همین امر بار دیگر به شکست اصولگرایان بیانجامد. بر این اساس پیشنهاد مصباحی مقدم برای حمایت از روحانی در انتخابات آینده می‌تواند راه فراری باشد از پدیده‌ای که در دوره‌های اخیر انتخاباتی جریان اصولگرایی را به چالش کشیده و هر بار آنها را بیشتر از قبل از عرصه قدرت دور می‌کند، هر چند در این میان چهره‌هایی مانند بیژن نوباوه از نزدیکان به تفکر جبهه پایداری معتقد باشد که “در کشور قحط الرجال نیامده است.”

    به نظر می‌رسد اما این روزها تشتت در بین اصولگرایان که خیمه عمود خود را بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسگر اولادی، همزمان با گسترش  نفوذ افراطیون از دست داده‌اند ادامه دارد؛ چرا که در روزهایی که حتی محمدرضا باهنر رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری از نبود چهره‌ای سیاسی در این جریان با شانس رای آوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر می‌دهد، محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه با بیان اینکه فقدان مهره کلیدی در جریان اصولگرایی برای رقابت با روحانی را قبول ندارد، می گوید “اصولگرایان از داخل جبهه خود نامزد معرفی می‌کنند و با نبود نامزد مواجه نخواهیم بود.” سخنی که  از زبان کمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در قالب این جمله آشنا که “در جریان اصولگرایی قحط الرجال نداریم” ادا شد.

    با توجه به سابقه فعالیت روحانی در جامعه روحانیت مبارز و نزدیکی او با اصولگرایان، حداقل تا پیش از روی کار آمدن اولین دولت اصلاح‌طلب در ایران و تلاشی که جریان اصولگرایان بعد از ۲۴ خرداد ۹۲ بکار بست تا موفقیت روحانی را از قبضه کامل جریان اصلاح‌طلب بیرون بکشد، بعید به نظر می‌رسد که اصولگرایان خسته از شکست‌های تحمیلی از ناحیه افراطیون، به این راحتی از پیشنهاد چهره‌ای معتدل و با سابقه در این جریان همچون مصباحی‌مقدم عبور کنند. آن هم در شرایطی که به واسطه تحلیل های نادرست و مشکوک از اردوگاه اصلاح طلبی، هم داستان با منویات افراطیون خسته از تدبیر دولت، پروژه “عبور از روحانی ” مطرح شده است.

    انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در راه است قطعا عقلای جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا با نگاه به تجارب گذشته راه را بر هرگونه فرصت سوزی افراطیون و ناآگاهان دو جریان در جهت نیل به پیروزی خواهند بست، در این میان شاید تحلیل رمضانزاده از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق که از قضا به یکی از فعالان اصلاح‌طلب تبدیل شد از موضع اصولگرایان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم  خیلی دور از واقعیت نباشد؛ ” افراد زیادی از طیف اصول‌گرا در انتخابات سال آینده پشت سر روحانی قرار خواهند گرفت. بخش تندرو هم که جایگاهشان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و انتخابات اسفند ۹۴ مشخص شده است، بنابراین گزینه‌ای جدی از سوی این طیف روحانی را تهدید نمی‌کند”.

    منبع: خبر آنلاین

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=3352

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *