×

نرخ تورم گیلان پایین تر از نرخ تورم کشور

  • کد نوشته: 46716
  • ۱۳۹۸-۰۳-۱۹
  • 175 بازدید
  • ۰
  • معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ۹۸کشور و گیلان خبر داد. به گزارش گیل و دیلم ، وحید طیفوری در گفت وگویی از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ کشور و گیلان خبر داد […]

    نرخ تورم گیلان پایین تر از نرخ تورم کشور
  • معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ۹۸کشور و گیلان خبر داد.

    به گزارش گیل و دیلم ، وحید طیفوری در گفت وگویی از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ کشور و گیلان خبر داد و اظهار کرد: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت براساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

    وی افزود: براساس شاخص قیمت به دست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل»(مقایسه تغییر قیمت ۱۲ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه مدت و «نرخ تورم ماهانه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود و لازم  است متناسب با هر هدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرارگیرد.

    معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۴.۲ و ۳۱.۶ درصد می‌باشد، تصریح کرد: نرخ تورم استان گیلان در این ماه، در بین ۳۱ استان، در رتبه بیست و چهارم نرخ تورم کشور قرار می‌گیرد.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان کردستان با ۴۱ درصد و کمترین مقدار مربوط به استان قم با ۲۸.۶ درصد بوده است. همچنین چهار استان مجاور این استان، یعنی استان‌های قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل به ترتیب دارای رتبه‌های هجدهم، بیستم، بیست و سوم و بیست و پنجم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پانزدهم نرخ تورم کشور هستند.

    وی نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان را به ترتیب ۵۱.۲ و ۴۹.۶ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیر خوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان را به ترتیب ۲۷.۵ و ۲۵.۴ درصد دانست.

    طیفوری درخصوص نرخ تورم شهری و روستایی یادآور شد: این نرخ در کل کشور و استان در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۳.۷ و ۳۱.۱ درصد است. نرخ تورم روستایی نیز در کل کشور و استان در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۷.۱ و ۳۲.۹ درصد بوده است.

    وی همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه به نقطه اردیبهشت‌ماه سال جاری را در کشور و استان به ترتیب برابر ۵۲.۱ و ۵۱.۱ درصد اعلام کرد.

    معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان خاطرنشان کرد: بررسی تغییرات شاخص قیمت اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور و استان، هر دو برابر ۱.۵ درصد بوده است. 

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=46716

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *