×

نگاه دولت به اقتصاد، نگاه لیبرالی است؛ بازار را رها کرده‌اند/ تورم شدید را به اقتصاد تحمیل کردند

  • کد نوشته: 94866
  • ۱۴۰۲-۰۸-۲۶
  • 102 بازدید
  • ۰
  • علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار می‌گوید: اگر دولت بار تورمی به اقتصاد وارد نمی‌کرد باید از تورم ۲۰ درصد حرف می‌زدیم، ولی الان از تورم حدود ۴۳ درصد صحبت می‌کنیم، از این‌رو این یکی از نقطه ضعف‌های جدی دولت است. به گزارش گیل و دیلم ، علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در نقد عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم […]

    نگاه دولت به اقتصاد، نگاه لیبرالی است؛ بازار را رها کرده‌اند/ تورم شدید را به اقتصاد تحمیل کردند
  • علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار می‌گوید: اگر دولت بار تورمی به اقتصاد وارد نمی‌کرد باید از تورم ۲۰ درصد حرف می‌زدیم، ولی الان از تورم حدود ۴۳ درصد صحبت می‌کنیم، از این‌رو این یکی از نقطه ضعف‌های جدی دولت است.

    به گزارش گیل و دیلم ، علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در نقد عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

    * دولت در حوزه اقتصادی در کنترل و مهار تورم ناموفق بود. ممکن است خود دولت بگوید که این تورم ساختاری است و ریشه در دولت قبل دارد و مهارش راحت نیست، ولی من می‌گویم این‌طور نیست چون برای آن دلیل دارم؛ مثلا سال قبل بدون توجه به جوانب مختلف، حذف ارز ترجیحی صورت گرفت. مصوبه مجلس این بود که ارز ترجیحی باید با دادن کوپن و کالابرگ تغییر کند اما دولت با این توجیه که الان زمینه و ساختار کالابرگ آماده نیست، ارز را حذف کرد و پول نقد به مردم داد. دولت با این کار، تورمی شدید را به اقتصاد ما تحمیل کرد. تورمی که به ۴۰ درصد رسیده بود دوباره به ۶۰ درصد برگشت. این رویکرد، یکی از ضعف‌های جدی دولت فعلی بود.

    * دولت می‌توانست با ملاحظه اقداماتی مثل حدف ارز ترجیحی را اجرا و در ظرافت موضوع دقت کند و در ادامه فضای کالابرگ را فراهم کند؛ مثل الان که با ۲۰۰ هزار فروشگاه در سطح کشور قرارداد دارند. ارائه کالابرگ برای دهک‌های خاصی انجام می‌شود ولی می‌توانست مقدمات این کار از اول انجام شود و از ابتدا حذف ارز با کالابرگ شروع شود، ولی یک‌سال و نیم با تاخیر انجام شد.

    * اگر دولت بار تورمی به اقتصاد وارد نمی‌کرد باید از تورم ۲۰ درصد حرف می‌زدیم، ولی الان از تورم حدود ۴۳ درصد صحبت می‌کنیم، از این‌رو این یکی از نقطه ضعف‌های جدی دولت است.

    * نگاه دولت به اقتصاد و به بازار عرضه و تقاضا، یک نگاه لیبرالی است و مثل گذشته دولت بازار را رها کرده است. در هیچ کجای دنیا بازار را رها نمی‌کنند و جا‌هایی که برای کالا‌های اساسی و معیشت مردم مهم است، در بازار دخالت کرده و آن را کنترل می‌کنند.

    * الان متاسفانه لیبل قیمت از روی اجناس از بین رفته است، ولی در همه دنیا این رویکرد وجود دارد. لیبل قیمت، یعنی کنترل و قاعده‌مند بودن عرضه جنس. سیستم تعزیرات کاری نمی‌کند و هر که هر کار دوست دارد صورت می‌دهد. این نگاه غلطی است که چون تورم داریم به بازار کاری نداشته باشیم و این موضوع در این دولت، مردم را آزار داد.

    * مردم جهت‌گیری‌های مثبت و گرایش درست سیاست خارجی و ارتباطات خوب با کشور‌های همسایه و جهش و راه افتادن پروژه‌های عمرانی را در این دولت دیدند، ولی فشار معیشتی و قیمت‌های متفاوت یک کالا از این مغازه به آن مغازه، مردم را به شدت اذیت کرده است

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=94866

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *