×

وزیر ارشاد در آستانه اشرفیه: لازمه ارتقاء فرهنگ فارسی حفظ آثار دکتر معین است

  • کد نوشته: 47571
  • ۱۳۹۸-۰۴-۱۴
  • 223 بازدید
  • ۰
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لازمه ارتقاء فرهنگ فارسی را حفظ آثار معین عنوان کرد و گفت: معین برای تکمیل فرهنگ‌نامه خود، بسیار تلاش کرده و بعد از چند ویرایش، آن را انتشار داد به گزارش گیل و دیلم، سید عباس صالحی امشب در مراسم بزرگداشت استاد دکتر محمد معین در آرامگاه این استاد فرهیخته […]

    وزیر ارشاد در آستانه اشرفیه: لازمه ارتقاء فرهنگ فارسی حفظ آثار دکتر معین است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لازمه ارتقاء فرهنگ فارسی را حفظ آثار معین عنوان کرد و گفت: معین برای تکمیل فرهنگ‌نامه خود، بسیار تلاش کرده و بعد از چند ویرایش، آن را انتشار داد

    به گزارش گیل و دیلم، سید عباس صالحی امشب در مراسم بزرگداشت استاد دکتر محمد معین در آرامگاه این استاد فرهیخته در این شهر با بیان اینکه استکبار سعی دارد فرهنگ ایران اسلامی را از بین ببرد، اظهار کرد: ملت ایران دارای فرهنگ و تاریخ کهن چهار هزار و ۵۰۰ ساله است و آمریکا سعی دارد از طریق، فشار روانی و رسانه‌ای این فرهنگ را نابود کند که برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی مانع از انجام این کار می‌شود.

    وی با اذعان به اینکه استاد دکتر محمد معین یک انسان فرهیخته و دانشمند در ادبیات فارسی ایران است، گفت: مردم ایران ارزش بسیار زیادی برای اهل‌قلم و شاعران قائل هستند زیرا زبان فارسی را هویت خود دانسته و قدردان کسانی که برای حفظ این زبان تلاش کردند هستند و دکتر معین یکی از فرهیختگان حوزه ادبیات در کشور است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخصیت علمی محمد معین افزود: ایشان یکی از نوابغ عرصه ادبیات فارسی در دنیا هستند به‌طوری‌که در سن ۱۶ سالگی موفق به گرفتن مدرک لیسانس در رشته ادبیات شده و یک سال بعد به‌عنوان رئیس فرهنگستان مقدماتی اهواز انتخاب شد.

    صالحی با اذعان به اینکه افرادی به‌مانند محمد معین به‌کل ایران تعلق دارد، تصریح کرد: افرادی به‌مانند محمد معین که برای ادبیات ایران تلاش فراوانی انجام دادند به‌عنوان مرجع و شخصیتی شاخص محسوب شده و نه‌تنها به گیلان بلکه به تمام ایران تعلق دارند.

    وی، دکتر معین را الگویی ادبی برای جوانان دانست و‌ اذعان کرد: استاد محمد معین به دلیل تیزهوشی و خدمات ارزشمند به زبان فارسی، دردانه ادبیات بوده و برای همیشه در ذهن مردم ایران ماندگار است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر شناسایی فرهنگ معین برای مردم گفت: استاد معین یک نماد و برند برای کشور است زیرا تمام عمر خود را صرف حفظ فرهنگ فارسی کرده است و برای ایران بک برند است که باید برای حفظ و بازگویی این برند نهایت تلاش را کرد.

    صالحی، معین را نمادی از یک مرد سخت‌کوش دانست و افزود: محمد معین برای حفظ ذره‌ذره فرهنگ فارسی تلاش کرد تا آیندگان از آن استفاده کرده و باید در چنین مراسم‌هایی برای معرفی شخصیت معین تلاش کرد.

    وی با اشاره سختی‌های دکتر معین در دوران کودکی بیان کرد: استاد معین در دوران کودکی پدر و مادر خود را ازدست‌داده و با تلاش بی‌وقفه و فداکاری بسیار به چنان جایگاه علمی در حوزه ادبیات رسید که وصی دهخدا و یوشیج شد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دکتر معین تلاش بسیاری برای پرورش افراد در حوزه حفظ فرهنگ فارسی کرد، گفت: استاد معین علاوه بر تنظیم فرهنگ‌نامه به پرورش افراد بادانش برای حفظ ادبیات فارسی پرداخت زیرا معتقد بود برای حفظ این فرهنگ باید افراد بسیاری در این راستا تلاش کنند.

    صالحی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌نامه در ادبیات فارسی اذعان کرد: معین در فرهنگ‌نامه نویسی تبحر خاصی داشت زیرا فرهنگ‌نامه نویسی در ایران سابقه چندین ساله داشته و از قرن پنجم ادبیات نویسان به این امر مشغول بودند.

    وی با اذعان به اینکه باید فرهنگ‌نامه نویسی را به‌صورت تعریف کنیم، تصریح کرد: فرهنگ‌نامه نویسی را باید به قبل و بعد از استاد معین تبدیل کرد زیرا این استاد برجسته به‌صورت کلاسیک و برنامه‌نویسی آشنا بوده و در ارتقاء فرهنگ‌نویسی در ایران نقش به سزا و بسیار مهمی داشت.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ارزش بالای استاد معین در بین شاعران و لغت‌نامه نویسان بزرگ کشور افزود: دهخدا برای لغتنامه خود اهمیت خاصی قائل بود ولی استاد معین به چنان اعتباری در حوزه ادبیات رسیده بود که دهخدا و نیما یوشیج، معین را وصی خود در نشر آثار به متعلق به خود معرفی کردند.

    صالحی لازمه ارتقاء فرهنگ فارسی را حفظ آثار معین عنوان کرد و گفت: معین برای تکمیل فرهنگ‌نامه خود، بسیار تلاش کرده و بعد از چند ویرایش، آن را انتشار داد و با انجام این کار افقی تازه برای مردم و دوستداران ادبیات روشن کرد.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=47571

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *