×

گیلان جزء ۵استان متصل به شبکه ریلی کشور

  • کد نوشته: 31555
  • ۱۳۹۷-۰۲-۲۲
  • 70 بازدید
  • ۰
  • مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۵ استان کشور شامل کرمانشاه،همدان،گیلان و آذربایجان های غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود که اتصال ۲ استان از این تعداد برقرار شده و ۳ استان دیگر نیز در ۶ ماهه اول امسال متصل میشود. به گزارش پایگاه خبری گیل و […]

    گیلان جزء ۵استان متصل به شبکه ریلی کشور
  • مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۵ استان کشور شامل کرمانشاه،همدان،گیلان و آذربایجان های غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود که اتصال ۲ استان از این تعداد برقرار شده و ۳ استان دیگر نیز در ۶ ماهه اول امسال متصل میشود.

    به گزارش پایگاه خبری گیل و دیلم،خیرالله خادمی گفت:در کشور حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آهن از ابتدا تاکنون احداث شده و در حال حاضر نیز ۹۰۰۰ کیلومتر توسعه نیز در دست اقدام است .

    وی ادامه داد:در سال ۱۳۹۶ براساس برنامه‌ریزی‌ها اقداماتی شد تا ۵ استان کشور شامل کرمانشاه، همدان،گیلان و آذربایجان‌های غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور متصل شود که اتصال ۲ استان از این تعداد برقرار شده و ۳ استان دیگر نیز در ۶ ماهه اول امسال متصل می‌شود. این اقدام مستلزم ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری در یک سال بوده است.در حالی که مقدار متوسط ما در کشور هیچگاه بالای ۲۳۸ کیلومتر نبوده است .

    *یکی از معضلات کشور کمبود ریل است

    خادمی با بیان اینکه پیش از انقلاب کلیه این بخش‌ها توسط متخصصان خارجی انجام می شد،گفت:در حال حاضر تمام جزئیات ریل‌گذاری‌های کشور توسط متخصصان کشور صورت می‌گیرد و صددرصد داخلی است.تنها ریل از خارج وارد کشور میشود. در حال حاضر یکی از معضلات کشور کمبود ریل است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:کشور ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در اختیار دارد که حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر آن راه های فرعی و روستایی است که با وجود طول زیاد آن،بهره وری پایینی دارد. همچنین کشور ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه و ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در اختیار دارد در بین ۹۴ کشوری که آمار جاده‌های آن وجود دارد ما در رتبه ۷۰ هستیم که از جهت برخورداری ایران از این زیرساخت‌ها،ما کشور فقیری هستیم.

    *۷۵ درصد کل ترافیک کشور بر ۳۵ هزار کیلومتر از جاده های کشور بار دارد

    خادمی اضافه کرد:کشور ما اگر بخواهد در این زمینه به متوسط جهانی دست یابد، باید ۲۰ هزار کیلومتر دیگر بزرگراه و آزادراه بسازیم یعنی آزادراه ها و بزرگراه ها در کشور دو برابر شود.در حال حاضر ۷۵ درصد کل ترافیک کشور بر ۳۵ هزار کیلومتر از جاده های کشور بار دارد. به جهت پرداخت یارانه دولتی به بخش سوخت،قیمت انواع سفرها با سفر جاده ای برابر می شود و کشور ضرر ملی میکند .

    مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بخش حمل و نقل کشور گفت: ۹۱ درصد حمل و نقل باری کشور در جاده ها صورت می گیرد و ۸۷ درصد از ۱۹۰ میلیون مسافرتی که سالانه در کشور انجام می شود، در این جاده هاست.این در حالی است که کل مسافرت های ریلی،هوایی و دریایی تنها ۱۰ درصد مسافرت های کشور را شامل می شود که این خسران بزرگی برای کشور است چون در عمل قیمت مسافرت های جاده ای بیشتر از سایر انواع سفر مانند سفرهای ریلی است اما به جهت پرداخت یارانه دولتی به بخش سوخت، این قیمت ها برابر می شود و از این جهت کشور به ضرر ملی دچار می شود .

    خادمی با اشاره به تصادفات جاده‌ای در کشور تصریح کرد: کشور ایران جزو ۲۵ کشور تصادف خیز دنیاست و در این منطقه ما بعد از عراق جایگاه دوم را از این منظر به خود اختصاص داده‌ایم. این تصادفات که حدود ۱۶ هزار فوتی در سال در بر دارد،تعداد مجروحان آن ۴ برابر است.بر اساس برآوردها این تصادفات سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان خسارت برای کشور به دنبال دارد. به طور کلی ۷۰ درصد این تصادفات در جاده ها و ۳۰ درصد مابقی آن در شهرها به وقوع می پیوندد .

    *این یک ننگ ملی برای ماست که تا این میزان تصادفات داریم

    وی تاکید کرد:جان مردم در این تصادقات از دست می رود؛این یک ننگ ملی برای ماست که تا این میزان تصادفات داریم که قسمت اعظم آن به دلیل بروز خطای انسانی به وقوع می پیوندد.براساس آمارها حداکثر ۳۰ درصد علت تصادفات عوامل جاده ای است اما به نظر من این میزان بیشتر است .

    مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به مشکل کمبود جاده در کشور خاطرنشان کرد: همین مساله موجب بروز تصادفات جاده ای در کشور میشود.برای حل این معضل ۹۰۰۰ کیلومتر برنامه توسعه حمل و نقل جاده‌ای در دست داریم. همچنین موافقت نامه راه اندازی ۲۵ هزار کیلومتر امضا شده و ۱۰۷۴ کیلومتر نیز قرارداد اجرایی منعقد شده است. با همه این ها معضل کشور این است که متوسط زمان افتتاح پروژه ها ۱۰ ساله است.

    خادمی با اشاره به هزینه های ساخت و ساز جاده به عنوان یکی از مشکلات کشور عنوان کرد: پیش از انقلاب استفاده از معادن برای ساخت جاده ها رایگان بود، اما پس از انقلاب و با تغییراتی که در قانون رخ داد، ما هزینه بالایی برای خرید محصولات معدنی برای ساخت جاده پرداخت می کنیم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:معضل دیگر در این بخش تملک اراضی است. پیش از انقلاب هر جایی که ریل احداث میشد،به دلیل وجود حق انتفاع،هزینه خرید زمین پرداخت نمی شد اما در حال حاضر و به دلیل مسیل شرعی باید حتما تمام زمین ها از مالکین خریداری شود .

    وی با بیان اینکه دولت بیشترین قیمت را برای خرید زمین پرداخت میکند،گفت:خریداری زمین از افراد ظالمانه است چراکه هنگامی که پروژه ای روی زمین شخصی قرار دارد، ارزش آن زمین چندین برابر می گردد اما متاسفانه کارشناسان دادگستری به دلیل اینکه دولت می خواهد پول این زمین را پرداخت کند و همچنین با احتساب افزایش قیمت زمین پس از احداث پروژه آن را قیمت گذاری می کنند در حالی که اگر پروژه انجام نشود، قیمت همان زمین افزایش نخواهد داشت .

    مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: بسیاری از منابع مملکت در همین بخش تلف می شود. سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان از بودجه این شرکت صرف پرداخت جریمه به شکایات مردمی به جهت فروش زمین هایشان برای اجرای پروژه ها می شود. این مساله را نمی توان فساد تلقی کرد.خواهش ما این است که افراد متخصص این موضوعات را مورد بررسی قرار دهند/ایسنا

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=31555

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *