×

یادداشت اختصاصی گیل و دیلم ؛ هشت ماه مانده به انتخابات مجلس؛ نقد اری،تخریب نه

  • کد نوشته: 48374
  • ۱۳۹۸-۰۵-۰۳
  • 119 بازدید
  • ۰
  • گیل و دیلم | در همه ادوار اینگونه بوده که کمتر از یکسال مانده به انتخابات مجلس ، نامزدهای که احتمال امدنشان بیشتر بوده تبلیغات خود را با ابزارهای خاصی به پیش می بردند ! از سلبریتی تا عکس های از پیش تهیه شده با مقامات ! تا متن های کوتاه یا بلند ، مصاحبه […]

    یادداشت اختصاصی گیل و دیلم ؛ هشت ماه مانده به انتخابات مجلس؛ نقد اری،تخریب نه
  • گیل و دیلم | در همه ادوار اینگونه بوده که کمتر از یکسال مانده به انتخابات مجلس ، نامزدهای که احتمال امدنشان بیشتر بوده تبلیغات خود را با ابزارهای خاصی به پیش می بردند ! از سلبریتی تا عکس های از پیش تهیه شده با مقامات ! تا متن های کوتاه یا بلند ، مصاحبه با شبکه ها و یا حضور در مساجد! و ….. که البته این عمل از نگاه ناظران دور نمانده و گاه تذکراتی داده می شد، اما همچنان نیز ادامه پیدا می کرد !

    انتخابات در هر کشوری یک رقابت است و رقابت نیز به معنی بیان داشته های فردی و جمعی از جمله وعده های تحقق پذیر است.

    درگذشته نامزدها برای اینکه خودی نشان دهند دو کار عقلایی را در پیش می گرفتند اول برنامه ریزی و منابع انسانی ، و سپس هدف گذاری عقلایی و عملیاتی ، به باور راقم تنها کاری که در این زمینه برای یک نامزد لازم و ضروری است رفتارهای عقلایی اجتماعی و نقد برنامه های رقیب و وعده های تحقق نیافته در کشور و یا شهرها است ، نه تخریب رقیب به هر شکل و فریب !

    آن هم در شرایطی که مشخص نیست دقیقا کی می آید و کی نمی آید ! و اعلام اسامی ها که روندی است تبلیغاتی !! باید پرسید پس هدف از تخریب ها و پیشداوری ها برای چیست؟ !!

    گذشته نشان داده که تخریب رقبا به هر شکل دلی بدست نمی آورد! شخصیت هیچ نامزدی را پویا و کارامد نمی کند ! سازندگی اخلاقی و قانون را ترویج و کارا نمی کند !

    تخریب جایگاه کسی را بالا و جایگاه دیگری را پایین نمی آورد !!! بلکه تخریب روح یک جامعه را آزرده می کند و ذهن جوانان ، نوجوانان و بزرگسالان را که در شبکه ها و یا رسانه های عمومی و عرصه اجتماعی حضور دارند تضعیف می کند که پاک کردن آن در فرایند زمان کار اسانی نخواهد بود .

    نامزدها از هر طیفی و یا گروهی که هستند باید به جای تخریب ، برنامه خودشان را بیان کنند یا راه کار ارایه دهند ، به جای تخریب از داشته های خود در حوزه عمومی بخصوص اقتصادی و اجتماعی سخن بگویند یا بنویسند ، تا بهتر و بیشتر دیده شوند و مردم قضاوت کننده نهایی انتخاب انان باشند .

    انتخابات میدان جنگ لفظی یا متنی به هر شکل ممکن نیست !

    انتخابات میدان تلافی گذشته ها از بدی و یا خوبی ها ، برای انتقام گیری نیست !انتخابات میدان موج سواری از زندگی خصوصی افراد و یا همراهان او و منتقدین نیست !

    انتخابات پرسشگری و مطالبه گری اقشار مختلف مردم یک شهر و کشور و پاسخگویی مدیران و یا نمایندگان و یا نامزدهاست که می خواهند در صحنه رقابت ها حضور پیدا کنند !

    انتخابات تقابل نگاه ها جهت شناخته شدن برنامه هاست (البته اگر برنامه ای داشته باشند !) نه دعواهای حیدرو نعمتی و حاشیه سازی ها ، برای تخریب نامزدها در صحنه رقابت ها !

    انتخابات یک فرایندی است برای فرهنگ سازی در تعامل با تکثر اراها ، نقد و تحلیلی است از روندهای حال و گذشته ها ، نه قهرمان سازی از چهره ها !

    انتخابات گفتگوی مجازی یا حقیقی بدون تخریب اجتماعی، و افاضه کلامی بدون خشونت کلامی ، برای بودن و ماندن در مسیر درست رقابت در جامعه متکثر و رنگارنگ است .

    نامزدهای محترم نباید با تخریب دیگران برای خود پل بزنند! بلکه باید پلی باشند تا دیگران نیز ورود کنند ، شاید با آمدن دیگرانی ، و نگاه های متفاوتی به عرصه های اجتماعی، مسیر جدیدتری باز شود تا مردم خود از بین نامزدهای تایید شده ، انکه برنامه اش بهتر و متدش جدیدتر و راه کاری کاربردی تر دارد انتخاب نمایند .

    اگر چه انتخابات در هر کشوری و حتی کشور ما به معنی واقعی دموکراسی نیست! چرا که دموکراسی ملزوماتی دارد،زیر ساخت های دارد که رسیدن به آن و تکامل یافتن آن زمان بر است اما انتخابات تمرینی است برای رسیدن به آن با گفتگو ، نقد و تحلیل واقع بینانه در جهت اگاهی توده ها ، برای انتخاب بهتر نامزدها .

    امید انکه نامزدهای احتمالی حال و واقعی آینده در تبلیغات شفاهی یا کتبی ، حضوری و یا غیر حضوری ، آنچه را که برای خود می پسندند برای دیگران نیز بپسندند و انچه را برای خود نمی پسندند برای دیگران نیز نپسندند .

    به امید آن روز

    رضا بژکول
    پژوهشگر و روزنامه نگار
    ۳ مرداد ۱۳۹۸

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=48374

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *