×

۱۴ ساختمان مجموعه شیلات بندرکیاشهر به ثبت میراث فرهنگی رسید

  • کد نوشته: 71031
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۸
  • 206 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: تاکنون تعداد ۱۴ ساختمان از مجموعه بناهای تاریخی شیلات بندرکیاشهر آستانه اشرفیه در فهرست آثار ملی میراث به ثبت رسیده است. به گزارش گیل و دیلم ،مسعود حلاج پور روز یکشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی شیلات بندر کیاشهر در گفتگویی افزود: مجموعه شیلات بندرکیاشهر با […]

    ۱۴ ساختمان مجموعه شیلات بندرکیاشهر به ثبت میراث فرهنگی رسید
  • مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: تاکنون تعداد ۱۴ ساختمان از مجموعه بناهای تاریخی شیلات بندرکیاشهر آستانه اشرفیه در فهرست آثار ملی میراث به ثبت رسیده است.

    به گزارش گیل و دیلم ،مسعود حلاج پور روز یکشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی شیلات بندر کیاشهر در گفتگویی افزود: مجموعه شیلات بندرکیاشهر با مساحت حدود هشت هکتار بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

    وی با اشاره به اینکه تعداد ۲۲ ساختمان تاریخی در این مجموعه موجود است ادامه داد: از این تعداد ساختمان ۱۶ بنا دارای ارزش بوده و قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند.

    به گفته مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، روند ثبت چهار بنای دیگر موجود در مجموعه شیلات بندرکیاشهر در دست اقدام است .

    حلاج پور این مجموعه تاریخی را در توسعه بخش گردشگری بندرکیاشهر موثر دانست و یادآور شد: مقدمات راه‌اندازی این موزه که موجب جذب گردشگران و به دنبال آن تقویت بخش گردشگری بندرکیاشهر خواهد شد، فراهم شده است.

    وی همچنین راه اندازی این موزه را یکی از خواسته های مهم مردم منطقه عنوان کرد و گفت: با راه اندازی موزه شیلات بندرکیاشهر، تاریخ و قدمت فعالیت های صید و صیادی در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد.

    مدیرکل میراث فرهنگی با اشاره به ساختمان های موجود در مجموعه شیلات بندرکیاشهر اظهار داشت: خانه های شماره  یک و دو، سردخانه ، مهمان سرا ، شور خانه ، اداری ، و مالی ، صید و خاویار سازی ، نجاری ، سریشم سازی و مانند آن از جمله بناهای خاص فرهنگی و تاریخی این مجموعه زیبا به شمار می روند.

    مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان همچنین با تاکید بر اهمیت مرمت و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی  گفت: به منظور حفظ اثار فرهنگی و تاریخی مجموعه شیلات بندرکیاشهر ، عملیات بازسازی بناهای موجود در آن از سال گذشته آغاز شده است.

    حلاج پور اظهار داشت: تاکنون عملیات بازسازی در سه ساختمان موجود در مجموعه شیلات بندرکیاشهر به انجام رسیده ، ضمن آنکه سه ساختمان نیز رنگ آمیزی شده است.

    وی یادآور شد: روند تعمیرات و بازسازی بناهای مجموعه شیلات بندرکیاشهر همچنان ادامه دارد و تلاش می شود این مجموعه به مرکز فعالیت های فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

    بخش بندرکیاشهر با داشتن ۳۲ روستا ، حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد ،این بخش دارای ۳۷ کیلومتر نوار ساحلی است و صید و صیادی از منابع مهم اقتصادی و درآمدی مردم این منطقه به شمار می رود.

    شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن ۲ بخش مرکزی و بندرکیاشهر در شرق استان گیلان واقع شده است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=71031

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *