×

۱۵ هزار متر اراضی تالابی بندرانزلی رفع تصرف شد

  • کد نوشته: 81878
  • ۱۴۰۱-۰۷-۰۳
  • 68 بازدید
  • ۰
  • دادستان بندرانزلی از رفع تصرف بیش از ۲۰ مورد اراضی تالابی این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال گزارشات متعددی مبنی بر تصرف و احداث بنا در بستر و حریم تالاب به دستگاه قضائی گزارش شد که با همکاری متولیان امر با تخریب بنا، اراضی به وضعیت سابق بازگشت. به گزارش گیل و […]

    ۱۵ هزار متر اراضی تالابی بندرانزلی رفع تصرف شد
  • دادستان بندرانزلی از رفع تصرف بیش از ۲۰ مورد اراضی تالابی این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال گزارشات متعددی مبنی بر تصرف و احداث بنا در بستر و حریم تالاب به دستگاه قضائی گزارش شد که با همکاری متولیان امر با تخریب بنا، اراضی به وضعیت سابق بازگشت.

    به گزارش گیل و دیلم ، اکبر سبحانی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود : برخی از تصرفات بستر تالاب انزلی قدمتی ۲۰ ساله دارند که متاسفانه دستگاه‌های متولی علیه این متصرفات طرح شکایت نکرده و طی این سال‌ها در این مناطق ساخت و ساز و کشت موقت انجام شده است، برخی از این تصرفات نیز قانونی بوده و دارای نسق زراعی و مستثنیات هستند.

    وی در خصوص اراضی که هیچ گونه حقوق مکتسبه ای ندارند نیز گفت : ساخت و ساز غیرقانونی در این اراضی باید از سوی متولیان امر مورد پیگیری قرار می گرفت که طی این سالها انجام نشد. اکنون دستگاه قضا از متولیان امر خواست تا پای کار آمده و با نظارت دادستانی نسبت به قلع و قمع این موارد اقدام کنند.

    سبحانی با اشاره به برخی اقدامات پیشگیرانه از سوی ادارات آب منطقه ای، منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی عنوان کرد: این ادارات باید ساخت و ساز غیر مجاز در بستر تالاب را شناسایی و پالایش کرده و نتیجه را گزارش دهند .

    وی افزود :همچنین از اداره جهاد کشاورزی انزلی هم خواستیم تا آب‌بندان‌های غیرفعال را شناسایی کرده و به دستگاه قضا معرفی کرده و آب بندان‌های مستعد را نیز پس از لایروبی فعال کنند.

    رفع تصرف از ۱۵ هزار متر مربع اراضی تالابی

    سرپرست اداره محیط زیست انزلی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رفع تصرف از اراضی تالابی در بندر انزلی گفت: با دستور دادستان بیش از ۱۵ هزار متر از این اراضی رفع تصرف شد.

    سید حسن جعفری با بیان اینکه عده ای افراد سودجو با قصد زمین خواری و منفعت طلبی زمین های حاشیه تالاب را با عناوین مختلف از جمله «تغییر کاربری» ،«کاشت درختان»،« دیوار کشی» و موارد دیگر به تصرف خود در آوردند که به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی این اعمال جرم محسوب شده و متخلف مستحق مجازات قانونی است .

    تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

    این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

    از ابتدای امسال این تالاب دوبار دچار حریق گسترده شده که در آخرین مورد فردی که قصد سوزاندن بخشی از اراضی تالابی ، تصرف و افزودن آن به زمین‌های خود را داشت موجب شد تا بیش از ۴۰ هکتار از این اراضی در آتش حرص و منفعت طلبی بسوزد

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=81878

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *