×

۳۰ هکتار تالاب انزلی از گیاه مهاجم پاکسازی شد

  • کد نوشته: 97482
  • ۱۴۰۲-۱۰-۳۰
  • 57 بازدید
  • ۰
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: بیش از ۳۰ هکتار از تالاب انزلی در یک ماه گذشته از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شد....
    ۳۰ هکتار تالاب انزلی از گیاه مهاجم پاکسازی شد
  • به گزارش گیل و دیلم به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حمزه عشوری افزود: این اقدام با حضور محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست همکاری فرمانداری، بخشداری ،دهیاری ها و جوامع محلی شهرستان خمام ، بیش از در محدوده شهرستان خمام انجام شده است.
    وی از ارتقاء همراهی جوامع محلی برای بهبود وضعیت تالاب انزلی خبر داد و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم زیست محیطی تالاب انزلی، وجود گیاه مهاجم سنبل آبی است که جوامع محلی در جمع آوری آن بسیار کمک می‌کنند.
    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: سنبل آبی آسیب زیادی به تالاب و اقتصاد جوامع محلی به خصوص حاشیه نشینان تالاب انزلی وارد می‌کند که در همین راستا بیش از ۳۰ هکتار از شرق این تالاب واقع در محدوده شهرستان خمام با تعامل دستگاه های اجرایی و مردم محلی از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی شد .
    عشوری ادامه داد: همچنین طی یک ماه گذشته،روگا(آبراهه)های جیرسرباقرخاله ،لله کا و فرشکی خمام و همچنین بیش از ۲ کیلومتر از روگاهای رمضان بکنده، جیرسرچوکام و شیجان برای عبور و مرور قایق ها بازگشایی شد.
    گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شد و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی موجب خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود و بعنوان تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.
    گیلان دارای بیش از ۳۱ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=97482

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *