×

۴۳ هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شد

  • کد نوشته: 89036
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۷
  • 102 بازدید
  • ۰
  • رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: تاکنون نزدیک به ۴۳ هزار جعبه تخم نوغان میان فعالان این حوزه در کشور توزیع شده‌ است. به گزارش گیل و دیلم ،عدیل سروی زرگر روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه توزیع تخم نوغان امسال از سوم فروردین ماه در استان‌های گرمسیری و تولید کننده عمده […]

    ۴۳ هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شد
  • رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: تاکنون نزدیک به ۴۳ هزار جعبه تخم نوغان میان فعالان این حوزه در کشور توزیع شده‌ است.

    به گزارش گیل و دیلم ،عدیل سروی زرگر روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه توزیع تخم نوغان امسال از سوم فروردین ماه در استان‌های گرمسیری و تولید کننده عمده ابریشم چون خراسان رضوی، شمالی، اصفهان و گلستان آغاز شده است، اظهار کرد: هم اکنون توزیع تخم نوغان جز در مناطق سردسیری در بقیه مناطق کشور به پایان رسیده‌ است.

    وی قیمت هر جعبه تخم نوغان برای توزیع بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ۲۰ هزار تومان در سراسر کشور عنوان کرد و افزود: توزیع تخم نوغان در تمام ۳۱ استان کشور انجام می‌شود و امسال استقبال نوغانداران برای دریافت تخم نوغان خوب بوده‌است.

    رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اظهار کرد: برداشت پیله‌های‌تر ابریشم نیز در تعدادی از استان‌های کشور که توزیع جعبه‌های تخم نوغان آنها زودتر انجام شده از جمله خراسان رضوی، شمالی و گلستان نیز آغاز شده‌است.

    وی افزود: توزیع تخم نوغان در گیلان هم از چهارم اردیبهشت‌ماه در ۱۱ شعبه منتخب نوغانداری در سطح هشت شهرستان لنگرود، شفت، لاهیجان، صومعه‌سرا، فومن، رشت، بندرانزلی و آستانه‌اشرفیه شروع شده و این روند تا چهارم خردادماه ادامه دارد که با توجه به بارندگی‌ها، امکان تمدید توزیع تخم نوغان در استان نیز هست.

    رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه برای تسهیل دسترسی نوغانداران در سایر شهرستان‌های گیلان، توزیع در محل مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها نیز در حال انجام است، ادامه داد: امسال ۱۶ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان برای نوغانداران گیلان در نظر گرفته شد.

    بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که البته هر ساله با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است.

    ۳۱ استان کشور در حوزه صنعت نوغانداری فعالیت دارند و گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم در کنار خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌روند.

    ٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم تولید می شود. از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

    حدود ۴۸ هزار جعبه تخم نوغان بر اساس نیاز امسال برای توزیع در ۳۱ استان کشور آماده شده‌است.

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=89036

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *