×

۴۴ درصد شالیکوبی‌های گیلان تاکنون نوسازی شده‌اند

  • کد نوشته: 84064
  • ۱۴۰۱-۰۹-۲۵
  • 76 بازدید
  • ۰
  • مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از ابتدای اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی تاکنون ۴۴ درصد شالیکوبی های استان از محل منابع وتسهیلات مختلف نوسازی وتجهیز شده اند. به گزارش گیل و دیلم ، قاسم جوادزاده روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات […]

    ۴۴ درصد شالیکوبی‌های گیلان تاکنون نوسازی شده‌اند
  • مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از ابتدای اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی تاکنون ۴۴ درصد شالیکوبی های استان از محل منابع وتسهیلات مختلف نوسازی وتجهیز شده اند.

    به گزارش گیل و دیلم ، قاسم جوادزاده روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی گیلان طی یک دهه اخیر اظهار داشت:حدود ۵۵۰ میلیارد تومان در این‌مدت به کارخانه‌داران استان بدین‌منظور پرداخت شده است.

    این میزان تسهیلات به صاحبان برنجکوبی‌ها با سود۶ درصد در قالب طرح های اشتغال پایدار روستایی وتبصره ۱۸ پرداخت شده‌است.

    وی با بیان اینکه فرآیند اصلاح ساختار با طرحی الگویی برای کارخانجات دارای ماشین آلات و خط تولید قدیمی در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: با مشارکت کارخانه‌ها و بانک‌های عامل در طرح رتبه‌بندی تاکنون از یک هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی در استان حدود ۶۲۵ مورد تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختار شده‌اند.

    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: این تعداد از کارخانه‌ها با اصلاح ساختار عملا فقط در سال زراعی گذشته حدود ۵۱ هزار تن کاهش ضایعات داشته‌اند که با این مقدار کاهش اگر تفاوت قیمت برنج سالم و نیمه دانه را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم عملا افزون بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حفظ‌منابع و بازگشت سود به بخش کشاورزی را موجب شد.

    وی با بیان اینکه در واقع فواید این طرح به کشاورز برمی‌گردد، گفت: کارخانه‌داران شالیکوبی با سرمایه گذاری و هزینه کرد برای تعویض دستگاه‌ها اقدام می‌کنند در نهایت بهره بردار بخش کشاورزی بهره می‌برد.

    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به درنظرگرفتن یک سری سیاست های حمایتی در قالب تسهیلات برای کارخانه داران شالیکوبی‌ها خاطر نشان کرد: این تسهیلات به نسبت در اختیار آنها قرار می‌گیرد ضمن اینکه نرخ تبدیل شلتوک به برنج کارخانه‌های دارای اصلاح ساختار نسبت به کارخانه‌های معمولی و سنتی بیشتر در نظر گرفته می شود.

    وی با بیان اینکه کارخانه‌داران با اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی، دستگاه ها قدیمی را تجهیز و با مدل های جدیدتر تغییر می‌دهند و در نتیجه برنج با کیفیت بهتر و ضایعات کمتر تولیدمی‌شود.

    گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

    ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=84064

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *