×

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:
نیازمند وضع مجازات‌های سنگین‌تر برای تغییر کاربری های غیرمجاز هستیم

  • کد نوشته: 106426
  • ۱۴۰۳-۰۶-۳۱
  • 20 بازدید
  • ۰
  • رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاه ها برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیرقانونی، گفت: برای جلوگیری از روند افزایشی تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیازمند اجرای قوانین موجود و وضع مجازات‌های سنگین‌تریم....
    نیازمند وضع مجازات‌های سنگین‌تر برای تغییر کاربری های غیرمجاز هستیم
  • به گزارش گیل و دیلم ، صالح محمدی در گفت وگو با خبرنگاران، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را پل ارتباطی میان سازمان های مسئول در حوزه مدیریت اراضی و صدور مجوز و اشخاص حقیقی و حقوقی دانست و اظهار کرد: ثبت و پیگیری درخواست های مردمی در حوزه صدور مجوز تغییر کاربری در این سامانه انجام می شود.

    وی سامانه پنجره واحد زمین به نشانی iraneland.ir را یک سامانه تسهیلگر در ارائه خدمات مربوط به اراضی به متقاضیان و عامل نظارتی بر عدم انجام تخلفات در این حوزه دانست و گفت: این سامانه یک پلتفرم واسط است که ارتباط میان سازمان های متولی صدور مجوز و اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی کسب مجوزهای ساخت و ساز را فراهم کرده است و نقش تسهیلگر و ناظر را در این عرصه ایفا می کند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به امکانات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، بیان کرد: پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی در این سامانه انجام می شود.

    محمدی ادامه داد: این سامانه نقش نظارتی بر تخلف های گوناگون در حوزه زمین از جمله ساخت و ساز غیرقانونی، تصرف، تغییر کاربری زمین و فروش اراضی ملی و دولتی و کشاورزی را داشته است و صدور مجوزهای مرتبط با زمین از این درگاه انجام می شود.

    وی با اشاره به سهم عمده تخلفات مرتبط با زمین در دستگاه قضایی از سال‌ها پیش، اظهار کرد: جای خالی نهادی برای نظارت و جلوگیری از زمین خواری و ساخت و سازهای غیرقانونی احساس می شد. از سال ۱۴۰۲ و با ارائه این سامانه شفافیت بیشتری در حوزه مدیریت اراضی ایجاد شده است و تمام دستگاه های مرتبط هم ملزم به اتصال به این سامانه و ثبت اطلاعات خود هستند.

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه پنجره واحد مدیریت زمین در دو حوزه صدور مجوزهای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و پایش اراضی فعال است، گفت: از ابتدای راه اندازی این سامانه تاکنون ۳۰۹ مورد گزارش در مورد تغییر کاربری زمین در سامانه پایش زمین واصل شده که از این تعداد ۲۹۵ مورد توسط یگان امور اراضی استان گیلان بررسی شده و در این بررسی ها مشخص شد که ۵۱ مورد تغییر کاربری به‌صورت غیر مجاز اتفاق افتاده و در ادامه اقدامات قانونی و قضایی در حال انجام است.

    وی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دستگاه ها برای جلوگیری از تغییر کاربری های غیرقانونی، ادامه داد: قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، اما با افزایش میزان مهاجرت به استان‌های شمالی بویژه گیلان مواجهیم و برای جلوگیری از روند افزایشی تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیازمند اجرای قوانین موجود و وضع مجازات‌های سنگین‌تریم.

    محمدی اراضی کشاورزی را یکی از منابع اصلی تغذیه انسان دانست که اهرم مهم استقلال اقتصادی و سیاسی هر کشور است و بیان کرد: عدم انجام طرح‌های آمایش سرزمین، خرد شدن اراضی کشاورزی، اقتصادی نبودن فعالیت کشاورزی و سود بیشتر مالک از قطعه بندی و فروش زمین به‌عنوان کالای سرمایه ای، ساخت ویلا توسط غیربومی ها و … از جمله عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

    وی با بیان اینکه قطعه بندی و فروش زمین کشاورزی توسعه پایدار کشاورزی در بخش مکانیزاسیون را با چالش مواجه می کند، افزود: صدور اسناد کشاورزی مهمترین برنامه سازمان امور اراضی کشور در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی است. همچنین با اجرای طرح هوشمندسازی اراضی کشاورزی از طریق پنجره واحد زمین، سامانه یادشده جایگزین سیستم سنتی خواهد شد

    نویسنده: امید غمخوار

    لینک کوتاه مطلب:

    https://gildeylam.ir/?p=106426

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *